Motorsåg och handhållet

Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

30 inlägg 11618 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

cruisern  
#371927 Tittar man noga så verkar det som när han sågat fällskäret så har han inte lyckats såga igenom kärnan av stammen. Det har då inte gått att få omkull trädet. Han har insett detta och har från framsidan/riktskärssidan försökt såga igenom kärnan men har samtidigt förstört brytmånen och tappat kontrollen. Det var kanske därför han skadade sig själv när trädet inte föll i den riktning som han tänkt.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

röjar kalle  
#371930 Skulle tro att han har gjort instick från riktskäret och sågat ut för mycket sedan har brytmånen brustit när han gjort fällskäret :sad:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

loppan  
#371931
anersimyra skrev:Jag ser inget riktskär.. :shock:

Knappt jag heller men till höger i bild ligger en flis som kan komma från ett minimal riktskärskil.
Det finns många fel begångna vid denna fällning om man tittar på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Vardon  
#371933 Är inte största felet att det verkar fällts i närheten av väg som det är folk på.

När jag fäller vill jag kunna fälla 180 grader fel utan att någon ska kunna skada sig. Sen kanske man får laga tak, verandor etc

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydvästra Skåne

röjar kalle  
#371934 Precis det finns fler fullt möjliga scenarion bra att vi diskuterar och lär oss något :-BD

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

ananders  
#371937 Kan bara hålla med om att den fyllningen se ytterst märklig ut.

En sak som egentligen inte tillhör kärnan men kan man ändra rubriken så man hamnar rätt i geografin, som förslag sydöstra skåne.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

ananders  
#371939 Funderar också lite på markägarens ansvar OM det visar sig att den stackare som fällde trädet saknar motorsågskörkort.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydvästra Skåne

cruisern  
#371941 Jag beklagar att jag skrev sydvästra Skåne. Vet ej om jag kan ändra detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

eqlazer  
#371942 Är väl inte direkt vindstilla där nere idag heller?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Tjita1  
#371944
eqlazer skrev:Är väl inte direkt vindstilla där nere idag heller?

Inte jätte. Höll på att köra av vägen i en vindby förut. Lite längre norrut iofs, men ändå.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

jannee  
#371945 För övrigt är bok och ek några rätt djävliga träd att fälla, utan att luta kan de ha en helt annan tyngdpunkt än vad man i kvicktag ser :mrgreen:
Framförallt om man är en amatör :oops:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371960
ananders skrev:Funderar också lite på markägarens ansvar OM det visar sig att den stackare som fällde trädet saknar motorsågskörkort.


Skulle det visa sig vara ett svartjobb så är beställaren ändå arbetsgivaransvarig och har därmed ansvaret för rätt utbildning och säkerhetsplan osv. Det är det nog många som inte tänker på när man anlitar nån vid sidan om, man ska ju "bara"...
Beställaren av jobbet blir ju såklart ansvarig även om det inte är ett svartjobb.

Men det kan ju även vara så att fällaren äger området och sågade i sin egen skog, då behöver man väl inte några utbildningar eller annat säkerhetstänk :roll:

Har varit med om en del fällningar i stadsmiljö där vi blockerat vägen med barriärer och snitselband men ändå går folk förbi, så man är i stort sett tvungen att ha nån person vid vägen så denne kan stoppa folk och fä. I det här fallet misstänker jag att det inte fanns band eller nån som höll koll på vägen för en 80-åring stannar nog till vid hindret...

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

axwell  
#372014 En annan tidning med ungefär samma uppgifter, mystiskt att man inte publicerar någon bild på stubben.
Kan det vara av hänsyn till den som körde sågen, på privatägd mark enl. polisen.

http://www.kristianstadsbladet.se/tomel ... lideshow-0

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372031 Fattade först inte riktigt eftersom det stod västra skåne. Läser man artikeln så blir det lättare att förstå var det var.
Syd Östra Skåne. Det var på radio och sydnytt med.

Usch o tvi. Rälig olycka.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

johan eriksson  
#489415 Ännu en olycka med dödlig utgång :sad:

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ ... 7170310.ab

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).