Skördare

Varför försvann tvågrepparna?

49 inlägg 18517 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför försvann tvågrepparna?

mannen  
#371929 Ja vars tog de vägen egentligen?
I min värld bör de ha ett par stora fördelar jämfört med engreppsskördarna.

- Mindre vikt på kranspets. Vilket gör att man kan ha längre kran alternativt samma längd men lättare kran.
- Mer vikt centraliserad på basmaskinen vilket bör göra att man kan bygga maskinen lättare (behöver ingen motvikt för 1000 kg aggregat).
- Inte aktuellt då men nu med diverse kranspetsstyrning bör man kunna fälla trädet sedan trycka på en knapp och då går kranen till aggregatet själv.
- Kortare och mindre komplex slangdragning.
- Möjlighet att bygga ett längre/större aggregat för att få plats med mer matarvalsar knivar m.m. Bör även gå att bygga knivar efter sågen som håller fast stammen under kapning för att minimera risken för kapsprickor.

Tacksam för många och kloka svar :grin:


Senast redigerad av mannen mån 08 feb 2016, 20:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrapparna?

tallen100  
#371935 Tja gör dom sej inte bäst i fina grova bestånd, och sånna växer väl inte på träd längre.?

Användarvisningsbild

Re: Varför försvann tvågrapparna?

Erre  
#371947 Den gamla rottne snoken har rätt rejäl kran.

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrapparna?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371985 Som jag förstått det var dom väldigt dyra att tillverka redan på den tiden, en tvågreppare i dag hade nog varit väldigt dyr. Sen skulle det nog inte finnas nån stor efterfrågan på dom idag, dom skulle nog ha svårt att hålla den produktion som dagens stora engreppare håller...
Men visst har jag också tänkt tanken på en modern tvågreppare, tänk en byggd liknande komatsu x19 fast med bord för upparbetning istället för lastutrymme, ett mindre aggregat i kranspetsen som man kör klent med samtidigt som du har ett stort träd i bordet...
Kul att fantisera lite

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrapparna?

alias  
#371987
Valmet 890 skrev:Som jag förstått det var dom väldigt dyra att tillverka redan på den tiden, en tvågreppare i dag hade nog varit väldigt dyr. Sen skulle det nog inte finnas nån stor efterfrågan på dom idag, dom skulle nog ha svårt att hålla den produktion som dagens stora engreppare håller...
Men visst har jag också tänkt tanken på en modern tvågreppare, tänk en byggd liknande komatsu x19 fast med bord för upparbetning istället för lastutrymme, ett mindre aggregat i kranspetsen som man kör klent med samtidigt som du har ett stort träd i bordet...
Kul att fantisera lite


Hade de inte försvunnit från marknaden så hade väl de också förfinats gällande produktionstakten (kan Rottne ha slutat tillverka TGS vid mitten på 90-talet?), att jämföra en modern EGS med en 20 år gammal TGS känns inte helt rättvist i min värld.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372007 En duktig förare kunde möjligen få timmer och massaved i olika högar. Med dagens aptering och 6-7 sortiment i avverkningen bleve det rätt så kaotiskt att skota efter dem.

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372040 Ja, det handlar väl om hur flexibel maskinen är.
En engreppare kan ju dels sortera vettigt och dels ge sig på allt från gallring till slutavverkning, röjning av vindfällen och annat.
Tvågrepparen blir rätt begränsad till slutavverkningsuppdrag.

Men det skulle onekligen vara kul att få provköra en tvågreppare :-) Man borde kunna få till rätt bra avverkningshastighet i en sådan i rätt bestånd.

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372053 Det var ju det där med rätt bestånd. Att meta upp tvåbitsgranar som sen blev liggande på tvären efter att ha rasat från tre meters höjd var inte så upplyftande. 😡 De tuggade igenom grov och risig skog bra men det gör de största engrepparna också.

Användarvisningsbild

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Peteflamingstar  
#372057 Riset lär väl ha ramlat rakt ner från aggregatet också, alltså svårt att placera riset på önskat ställe t.ex. om man ville ha det i körvägen eller att GROT-anpassa.

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372091 Riset blev vid sidan av vägen. :sad: Å andra sidan så blev det grotanpassat av sig själv. Eftersom ingen samlade ihop grot så fick man forcera rishögarna med planteringshacka. 😡

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Tosca  
#372113 De med hydrostat är enkla att hålla isär sortimenten med, bara att rulla fram å tillbaka.
Aggregatet sitter ju på en "svans", så riset hamnar i vägen.
Liksom med engreppare kan det vara bra att ta ett griptag för att sprida ut riset jämnare ibland.
Det går att göra grotanpassat under rätt förhållanden, men det kräver mer planering.

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372115 Tror rottne tillverkade tgs in på 2000 talet? Rätta mig om jag har fel... Men har för mig att den fanns med länge i programmet men såldes få på slutet...
Minns när man åkte 902a var häftigt när dom hann fälla en tall när den andra upparbetades i bordet... Ibland han dom stå pdf vänta en stund och så var det bara lägga i en ny när den var klar.
Den stod och vrålade på typ 2000 i arbetsvarv, undra vad den låg i bränsleförbrukningen? Det tänkte nog ingen på då...

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Tosca  
#372139 Ösas tvågreppare hade väl effektreglering, men jag vet inte hur stor inverkan detta hade på bränsleförbrukningen?

Avatar Fallback

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Tosca  
#372294 Bara en mobilbild från avstånd, ska försöka ta bättre vid tillfälle.
1455089281_20160206128_(2).jpg

Användarvisningsbild

Re: Varför försvann tvågrepparna?

Fredrik Reuter  
#372311 Hej,
Jag funderar som tillägg till ovanstående om det också kan ha att göra med produktion och medelstam.
Bestånden blir klenare och det övergrova försvinner mer och mer, då tror jag en engreppare är svårslagen i produktion?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).