Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst med tillbehör?

60 inlägg 42384 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Vimekaren  
#273094 a
Senast redigerad av Vimekaren sön 20 apr 2014, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Karlsson_98  
#273095 Hör bara av dej om du behöver hjälp med något, min farsa jobbar på fabriken där dom bygger Järnhästen. Har en äldre järnhäst här hemma som är gjord i årjäng innan fabriken i lennartsfors var byggd. :)

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273096 Karlsson_98:
Då kanske jag kan få passa på att fråga en sak. Det verkar som om variatorn på min maskin inte vill frikoppla remmen ibland på tomgång. Om jag släpper gasen med växel i så kryper maskinen framåt i alla fall tills den får lite motstånd (broms eller uppförslut). Om jag lägger ur växeln snurrar både primär- och sekundärvariatorn på tomgång och det gör förstås att det hackar till när jag ska lägga i växeln.

Kan det vara att tomgången är lite för högt ställd eller vad är det troligaste problemet? Jag har den nya underhållsfria variatorn.

Tusen tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Karlsson_98  
#273101 Frågade farsan nyss och han tror det beror på för sträckt gaswire, elr att wiren inte fjädrar tillbaks. :)
Så kolla gaswiren på din maskin så att den fjädrar tillbaks som den ska.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273103 Ok, ska kolla. Det låter troligt för jag märkte det först efter några gånger och då hade jag kört i ganska oländig terräng med en del slitande och ryckande så det kan säkert ha påverkats.

Ska kolla wiren nästa gång jag är uppe "hos maskinen". Jag och hästen är ju tyvärr särbos ;) Tack för hjälpen och tacka farsan och säg att han och hans kollegor gör ett jäkla bra jobb. Kul med svenska maskiner som funkar så bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Fiat 4WD  
#371833
Karlsson_98 skrev:Hör bara av dej om du behöver hjälp med något, min farsa jobbar på fabriken där dom bygger Järnhästen. Har en äldre järnhäst här hemma som är gjord i årjäng innan fabriken i lennartsfors var byggd. :)



Dagens!

Tar upp en tråden igen;
Jag kör en tämligen ny Järnhäst, 2055, som plötsligt fått problem, ev med bränsletillförsel.
Iallafal å är symptomen sådana;
Startar och kör 4-5 minuter, inga problem men så plöstlig dör den, låter som antingen tändning slås av eller bensinen stryps .
Kliver av, lättar på bensin-locket å lägger i choken, dra igång. Fungerar ngr minuter igen innan den dör igen
:?: :?: :?:
Nån som har några bra tips på v ad det kan vara?
Jag har torkat rent i förgasaren nedre "kopp", ingen skillnad.

mvh
en villrådig Anders

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

hfab  
#371852 Har du öppnat bränslekranen?

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Fiat 4WD  
#371853 Jadå, även lirkat den lite hit å dit samt kollat att bensinen rinner då den lilla koppen undertill vid förgasarskålen var borttagen.
Fram till i förrgår gick JHn hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

axwell  
#371863 Vet inte hur Järnhästen har det i sina motorval men liknade maskiner brukar ha nivågivare för oljenivå i motorn.
Elkretsen för tändningen bryts vid för låg nivå, kolla oljan 🧠

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Fiat 4WD  
#372435 Olja kollat --> OK, Bränsle -->.
Ska prova att dränera tanken å blåsa rent i bränsle-ledningen.
Återkommer med besked om jag hittar nåt fel.
Anders

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

markalyckan  
#372436 Har du kollat så att luftningen till tanken fungerar? Annas blir det vakuum i tanken och bränslet kommer inte fram.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Fiat 4WD  
#373856 Dagens!
Problemet löst även om jag inte förstått grundorsaken.

Det var luftningen till tanken som spökade. Ful-löst genom att sätta en halv tändsticka under tanklocket.
Känns lite dumt men har fungerat hela helgen.
Jag undrar dock lite varför det började krångla med luftningen när det varit OK tidigare.
Anders

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

totte  
#373989
Fiat 4WD skrev:Jag undrar dock lite varför det började krångla med luftningen när det varit OK tidigare.


Är inte alls ovanligt att det sätter igen nåt litet lufthål med nån goja. Brukar vanligast sitta i tanklocket.

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

markalyckan  
#374014 Jag löste problemet med att borra ett en mm hål på sidan av tanklocket då det inte gick att hitta det riktiga lufthålet. Funkar fint har inte haft något krångel sedan dess.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

totte  
#374027 Finns många lösningar på hur luftningen i locket är gjord, en del ska ta in luften under kanten t ex. Verkar vara nån mindre lyckad modell på den här och då är ju en "redneck-lösning" det enda rätta, dvs just borra ett litet hål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).