Uppvärmning

Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhus

20 inlägg 12351 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhus

H-kan  
#371291 Hej på er!
Startar en ny tråd, sorry om detta finns sedan tidigare. Jag har sökt lite...

Jag har ju mina funderingar på att renovera vår pann-anläggning. Den vi har idag är ju inte bra. Idag finns panna och ack-tank i garaget och sedan går varmvattnet i kulvert till en tekniktank i huset. På nätet hittar jag bara ritningar på den omvända ordningen, panna -> tekniktank -> acktank. Som lök på laxen är kulverten troligtvis från tiden för slaget vid Hastings.

Jag vill liksom börja om från början, "gör om gör rätt". Vi har inte plats inne i huset för pannan, och garaget är snett och halvruttet. Jag har dock möjlighet att bygga ett sprillans pannrum i del av gamla stallet. Det skulle bli kanon med vedhantering, isolering, närmare kåken mm. Och att snickra ett nytt pannrum är ju drömmen :-)

Jag skulle bli hemskt glad om ni vill bidra med enkla beskrivningar på hur ni har gjort, ni som har pannrum utomhus. (eller hur ni skulle ha gjort :wink:
Skall man kanske bara ha pannan utomhus och alla tankar i husets källare? Det omvända? Allt junk i pannrumet, men vad händer då med vatten till radiatorer och tappvatten?

Vi skulle också vilja ha möjlighet att koppla på solfångare. Och den skulle vara placerad på taket till pannrummet.... Och som yttersta reserv vill jag ha en elpatron, men som inte värmer 2000 liter... Och man vill ju inte ha en kulvert om 15 meter med fyra åtta ledningar plus internetkablar.

hjäääälp!!
:shock:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

Tjita1  
#371296 Jag hade gjort som det är, panna med acktank i pannrummet, bra kulvert, gärna koppar eller rostfri för höga temperaturer (ju högre temperaturer ju kortare drift, vilket ger mindre förluster), och en tekniktank inne på kanske 500 liter (ju större, desto längre tid blir det mellan laddningarna, med mindre stillastående avsvalnande vatten emellan) med varmvattenberedare (slinga eller tank efter eget tycke) och elpatron i. Alla shuntar sätter du på tekniktanken. Använd en bra tankstyrning från Laddomat (Termoventiler heter dom väl egentligen).

Ska du ändå bygga nytt pannrum, sätt så stor tank du får plats med i utrymmet och förstås även i budgeten. Solslingor i den stora tanken i pannrummet, ska vara minst två, men med hög tank kan du behöva tre för att täcka hela höjden på tanken. Bara en slinga i botten sabbar skiktningen, vilket ger sämre verkningsgrad på panelerna och längre tid till användbart vatten i toppen. Bäst är en enda hög och smal tank, det ger optimal skiktning, så har du plats, sätt den högsta, smalaste tanken du hittar med den största storleken du har plats för.

Gräv ner två kabelskyddsrör, gärna 110mm om du kan, ett till starkström och ett till signal och data.

Panna anpassas till budget, komfortönskemål (Lambda osv), men får aldrig ha större eldstadsvolym än 1/18 av ackumulatorvolymen. Mindre går dock bra, det innebär bara att du får elda fler inlägg innan tanken är full.

Exempel: Effecta Lambda (II) 60 har 195 liter eldstad. Med 10 gånger volymen, 2000 liter, kommer du aldrig kunna elda mer än drygt ett inlägg. Jobbigt. Räcker inte så länge heller. Med 18 gånger volymen, 3600 liter, blir det antagligen ganska lagom med 2 inlägg. Med 5000 liter, räkna med ungefär 2,5 inlägg till fullt, och du har värme som räcker länge (beroende på förbrukning, förstås).

Min tilltänkta panna, CTC V40 Lambda, får jag elda i 8 timmar i sträck om jag ska fylla 5000 liter. Har därför lite överväganden om jag ska sätta just en Effecta på 60 kW och kompensera med rökgasfläkt på skorstenen för att hålla undertrycket.

Ja, hm, det blev en massa babbel, men jag hoppas mina åsikter i ämnet framgick iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

H-kan  
#371311 Lysande babbel :-)
Min nuvarande tekniktank är på 500 liter. Den har in och ut, slinga för sol och plats för patron. En strömsnäs-tanken ts500. Den blandar tappvatten och radiatorvatten och den verkar kunna sköta skiktningen OK. Det är väl på den jag måste sätta en utekännare till radiatorvattnet. Saknar detta idag.

Det där med solfångare, är inte en sådan för klen för att jobba moy en stor tank i garaget och tanken i huset?

110 cm djupt borde gå, i alla fall typ 90. I södraste Halland har vi snälla vintrar. Vi har en granne med minigrävare, och han gillar att gräva.

Pannan ja, lambda nånting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

holmesö  
#371320 Jag har en gammal flisanläggning som inte tänder själv. Kan inte tänka mig att elda med ved igen.
Hade nog satsat på en modern flispanna och låtit den gå året runt och köpt elpaneler istället för varmvattenpaneler.

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

H-kan  
#371329 Jag har flispanna, som jag avskyr. Flisen möglar, jag får inte till logistiken, får inte fram virke som är flisbart, har ingen tugg, ingen traktor, inget förråd, får astmakänning av fliset, etc etc. Men om logistiken hade varit på plats så är flis jättebra. Som gratis pellets :-)

Jag har också avskrivit värmepump. Pellets eldade vi med på förra stället. Smidigt men dyrt. Det får bli ved. Tåligt enkelt och lätt att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371334 Varför inte värmepump?

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

Tjita1  
#371345
H-kan skrev:Lysande babbel :-)
Min nuvarande tekniktank är på 500 liter. Den har in och ut, slinga för sol och plats för patron. En strömsnäs-tanken ts500. Den blandar tappvatten och radiatorvatten och den verkar kunna sköta skiktningen OK. Det är väl på den jag måste sätta en utekännare till radiatorvattnet. Saknar detta idag.

Det där med solfångare, är inte en sådan för klen för att jobba moy en stor tank i garaget och tanken i huset?

110 cm djupt borde gå, i alla fall typ 90. I södraste Halland har vi snälla vintrar. Vi har en granne med minigrävare, och han gillar att gräva.

Pannan ja, lambda nånting.

Det var dimensionen på kabelskyddsrören jag tänkte på. Dom behöver inte ligga så djupt. 60 är väl rekommendationen. Däremot behöver kulverten ner på frostfritt djup, vad nu det kan vara hos dig.

Solfångaren levererar ju den effekten den levererar, det har ingen betydelse med tankens storlek, annat än om den är för liten. Tycker inte att du behöver ladda direkt i tekniktanken, det kan du låta kulvertstyrningen göra. Om du har solslinga ända från toppen ner till botten av tanken och laddar uppifrån så kommer det bli varmt i toppen först, och kulvertstyrningen kan ladda över till tekniktanken efter behov.

Sen sa du stall, tyckte jag. Är stalltaket så litet att det bara får plats en solfångare? Det beror på modell, men 1-2 solfångare per person brukar man säga. Överdimensionerar du så vinkla upp dom över 45 grader, upp mot 55-60 grader, då får du lite mindre effekt på sommaren, men mer vår och höst.

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna in acktank med pannrum utomhus

H-kan  
#371364 Svårt med millimetrar och centimetrar ibland :oops:

Vi har ett stort tak, lite platt. Typ 100 m2. Stället är ju isolerat så det kan bli riktigt mysigt om man snickrar ett pannrum i hörnet.

Jo, vi flyttade in nyligen. Tredje "vintern" så anläggningen kom med på köpet. Jag är överraskad att jag trivdes så dåligt med flis.

Värmepump funderade vi länge på, men huset drar för många kWh, och jag är lite rädd för manicker som kan krångla. Veden är rätt billig för oss och då blev det som det blev.

Mer exakt, hur snor man ihop en vettig kulvert som inte kostar skjortan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

holmesö  
#371387 Om du lägger ner metallkulvert, lägg den i en skarp böj. Jag har sett en 50 meter lång kopparkulvert där ett rör kröp 50 cm. Den fick läggas om.

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

H-kan  
#371413
holmesö skrev:Om du lägger ner metallkulvert, lägg den i en skarp böj. Jag har sett en 50 meter lång kopparkulvert där ett rör kröp 50 cm. Den fick läggas om.


Mycket gräva i onödan. Tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

H-kan  
#371416 Är det något i stil med detta?
https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... 1135026163

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

Tjita1  
#371420 Jag gillar Maxitherm Casaflex, inbyggd kompensator tack vare att den är flexibel. Den är säkert dyr dock, inte hittat nåt pris.

Ungefär så, fast jag vet inte riktigt hur dom tänkt få det att fungera med flera öppna expansionskärl på olika höjd. Det tarvar olika tryck i de olika delarna, vilket strider mot Pascals princip.

Bläddra ner till Laddomat MR30 här: http://www.termoventiler.se/media/uploa ... tation.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

Tjita1  
#371424 Ska du göra egen kulvert är det väl enklast med mjukglödgat kopparrör, isolera röret bit för bit och mata in det i ett kabelskyddsrör. Två stycken blir en komplett kulvert. Skarva varken mediarör eller skyddsrör på vägen.

Edit: var nog lite snabb där, verkar bara finnas plusprisol i större än 22. Nåja, ett plusprisol i 28 mm med lite extra isolering på i ett kabelskyddsrör om kan nog göra jobbet.

Annars är en tänkbar lösning att du lägger ner en betongränna, lägger i markduk, fyller till hälften med en bra cellplast (inte skumplast) skårar och lägger ner rostfritt stålrör, fyller upp med cellplast, viker om duken och lägger på betonglocket. Markduk för att förhindra inväxning, cellplast för att den isolerar även när den är blöt, rostfritt för att.. Ja, behöver knappast förklaring och betong för att det är ganska billigt, åtminstone om du gjuter själv.
Vet inte vilken cellplast som klarar höga temperaturer dock, men jag tycker att det borde finnas.

Men enklast av allt är såklart att lägga ner en färdig. Säg i värsta fall att den kostar 1000 kronor metern. 15 meter blir 15'. Pannan kostar mellan 50-100' beroende på hur flådig du vill ha. Tank kostar 25-40' nånting. Laddutrustning, rör och rördelar går säkert på mellan 10-20'. Ingen jättestor extrainvestering i sammanhanget då, om man dessutom tänker att oavsett vilket du gör ska du ju ändå betala för materialet, lösa delar eller färdig kulvert.

Användarvisningsbild

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

H-kan  
#371834 Ja, det är nog dumt att muckla med en egentillverkad kulvert. Man blir ju lite småsnål när det börjar dra iväg. Jag är inte mkt för att lämna på totalentreprenad. Speciellt när man inte vilka det är som kommer.

Jag misstänker att det är en hemmapulad kulvert jag har nu, och att den nu sjunger på sista versen.

En del av de färdiga har ju plaströr. Är det förkastligt eller hyfsat ok?
Har hittat en variant för typ 200.- metern, två ledningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ordningen på panna tekniktank acktank med pannrum utomhu

Rolfnilsson400  
#371837 Köp färdigt kulvert, det är mycket svårt att få samma isolering.
Läs sen noga hur den ska monteras, det är mycket viktigt hur den fixeras innanför väggen.
Rören ändrar längd MYCKET, så utan riktig fixering drar du sönder anläggningen.
Glöm inte att lägga ner tomrör eller en signalkabel för kulvertstyrningen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).