Traktorer och processorer

Budget för traktorköp/huggarvagn

15 inlägg 7444 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Budget för traktorköp/huggarvagn

TJWJohnsson  
#371694 Hej på er. Jag har fundering på att göra en liten investering om nåt år till ett litet skogsbruk. Efter mycke diskuterande med traktorfolk så verkar valmet 405 vara nåt att titta efter. Sen ska det vara en huggarvagn till detta. Dock ej Lima, Kellfri eller liknande. Är 100-150000 att räkna med eller är jag helt ute o seglar?
Vore intressant att veta vad ni tycker? Ska köra massaved, ved och ev lite timmer.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

Vardon  
#371707 Kanske om du pratar ex moms.

Du har väl ingen vändbar stol på den. Då får man antingen stå på knä eller på utsidan.

Försök kolla om det blir vatten i oljan - troligen foderbyte verkar vara standardfel på dem.

Kör själv 405 och även om jag tycker om den och den är ganska smidig och drar okej så vette tusan om det inte hade varit trevligt med vändbar stol,

Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

TJWJohnsson  
#371708 Har idag ingen vändbar stol. Men känns som det är lite lyxigt för mig. Sitter idag på knä i mf165 hytt tillsammans med såg o dunk. Så det mesta är nog bättre än det. Sen vore det intressant att köra med 4wd. Men foderbyte lät inge vidare. Blir alla så eller kan detta unvikas genom FU? Vagnen hamnar väl på 8 ton eller nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371711 Om du går upp en storlek, dvs till 505 tror jag att det är samma hytt som i tex 705. I den finns det bra plats att vända stolen. Jag tror att det är fullt möjligt att få ett ekipage för 150 plus moms.
100 för traktorn och 50 för kärran kan du få bra grejer för.

Avatar Fallback

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371712
TJWJohnsson skrev:Har idag ingen vändbar stol. Men känns som det är lite lyxigt för mig. Sitter idag på knä i mf165 hytt tillsammans med såg o dunk. Så det mesta är nog bättre än det. Sen vore det intressant att köra med 4wd. Men foderbyte lät inge vidare. Blir alla så eller kan detta unvikas genom FU? Vagnen hamnar väl på 8 ton eller nåt.

Jag vet inte om det drabbade alla X05, men många iaf. När jag köpte min 705 som hade gått 7000 timmar frågade jag om han visste om fodren var bytta, så svarade " jag vet inte med säkerhet, men jag tror det för annars skulle inte traktorn gå fortfarande".
Så utan att veta antar jag att aktuella objekt har bytta foder.

Avatar Fallback

Budget för traktorköp/huggarvagn

mickey  
#371714 FIAT 680 DTH...frånsett rost så går dessa billigt. Uppgradera till den större hydr.pumpen (inte speciellt dyr) så håller budgeten lätt.

Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

TJWJohnsson  
#371730 Va kostar en sån mellan tummen o pekfingret med normalt slitage? Har även tipsats om MF 3xx men de verkar va dyrare. Sen är de inte så höga under sägs det. Har som ni kanske förstått bara erfarenhet av Mf165 så alla tips är välkomna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371810 80-tals Deutz tror jag att det finns utrymme att svänga runt stolen, DX-modellerna. Har själv en Deutz 7807 från 82 som varit väldigt bra, dock inget att fara till skogs med. Jag har hört fler säga att nån modell av Same visst ska funka bra i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

Vardon  
#371828 Då kan jag ialla fall bidra med skillnader mellan MF 165 och Valmet 405.

Den är större, det märks. Det märks tydligt eftersom vägarna som är på min skog är gjord för en 165 och där det är tight med den där kommer jag inte fram med 405. Fyrhjulsdrift och en ordentlig diffspärr är väldigt trevligt, den är mer användarvänlig tycker jag. Hydraulen är nog lite klen kan jag tycka.

Min spontana reaktion om jag hade handlat idag (som har 165a och valmet 405) så hade 165an åkt, 405 blivit kvar som gårdstraktor med lastare och en annan för skogen utan lastare. Sen blir hytten ganska trång när man lastat i matsäck, såg, yxa, kil, hjälm, bränsle.

Dock tycker jag traktorn räcker till dragmässigt i skogen, för min del är oftast vagnen som inte håller sig på alla hjul vid stora lass. Fundera även på kedjor till alla hjulen.

Huruvida det går att undvika foder, det går det säkert, och finns nog de som kan svara bättre på. Tror inte du ska vara orolig för det men försök att kolla det. Sen kan jag tycka att det är trevligare att byta foder än att laga rost tex.

Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

TJWJohnsson  
#379525 Hej igen.
Nu har diskusionerna varit igång på jobbet gällande traktorer. Vad jag fattat så är Valmet 405 något mindre i storlek än 505 o 605. Alla har 3 cyl. Bara volym o hk som skiljer gällande motor. Flödet på hydraulik är minst på 405 o störst på 605. Hytten är väl med större på de två större. Går det att konvertera om en "vanlig hytt" så man kan svänga runt stolen? Räcker oljeflödet till på 405 till normal huggarkärra.
Msrkfrigången är väl lika på alla tre väl?
Många funderingar finns o fler kommer väl under tiden. Intressant att få ägares synpunkter på positiva och negativa saker om dessa tre objekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

alias  
#379529
TJWJohnsson skrev:Hej igen.
Nu har diskusionerna varit igång på jobbet gällande traktorer. Vad jag fattat så är Valmet 405 något mindre i storlek än 505 o 605. Alla har 3 cyl. Bara volym o hk som skiljer gällande motor. Flödet på hydraulik är minst på 405 o störst på 605. Hytten är väl med större på de två större. Går det att konvertera om en "vanlig hytt" så man kan svänga runt stolen? Räcker oljeflödet till på 405 till normal huggarkärra.
Msrkfrigången är väl lika på alla tre väl?
Många funderingar finns o fler kommer väl under tiden. Intressant att få ägares synpunkter på positiva och negativa saker om dessa tre objekt.


Vill du kunna vända på stolen 180°, för krankörning och dylikt, så ska du nog stryka 405:an från listan över alternativ.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

Bröderna byman  
#379539 150k är inga problem att hitta ett bra ekipage för. För det får du en 4wd Ford 5610 och en 7t Farma skogsvagn som fungerar alldeles utmärkt. Både forden och farman är prisvärd om man får tag på exemplar som är väl underhållna. Har själv haft ett sådant ekipage under många år och hade behållt det om vi inte hade utökat arealen.

Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

Vardon  
#379582 Vändbar stol tror jag inte blir bra i 405 heller. Dels sitter stolen på upphöjnad så du kommer från benen väldigt högt. Iofs kan det vara praktiskt att lägga hatten på knäna när man kör kran.

Vardon - Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Har ventilpaket på utsidan. Går raskt att koppla till och från, bra överblick, står som folk, smidigt när man ska såga / winscha men dagen en hydraulslang brister kommer jag antagligen kunna hålla mig för skratt.

Flödesmässigt är den trött, det är inte svårt att bli bortskämd i en skotare, ens från tidigt 70 tal. Allt beror väl på vad du ska köra för volymer.

Avatar Fallback

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379610 Underlättar att sätta spakarna i vänstra hörnet då man kan vrida stolen lite samt lägga armbågarna på verktygslådan där, ganska acceptabelt

Användarvisningsbild

Re: Budget för traktorköp/huggarvagn

Aqualize  
#379727 När jag tittade efter ny traktor så förde jag loggbok på objekt som kom upp på blocket för att få lite prisunderlag osv. Nu var det 2wd modeller så det är nog inte så intressant att se min loggbok men när jag jämför så är inte 505 & 605 markant dyrare. Hur många timmar objektet gått, skick och idéer som säljaren har om priset spretar mer iväg. Så med nedanstående vill jag bara tycka till om att du kan hålla ögonen öppna även för 505 & 605.

Folk är nog lite besatta av att få sitta och trängas i en 205/305/405:a...

Tittar jag på specifikationerna tycker jag det inte är så stor skillnad i storleken på MF 165 och Valmet 405 2wd. Hjulbasen är inom några cm. 4wd har 1,5 dm längre. Traktorn är lite längre, visst. Hyttskillnaden består väl mycket i att (som på alla modernare traktorer), att du inte sitter nere på transmissionhuset utan den är högre upp så man kan ha plant golv mellan fötterna, behöver inte gränsla.
Jag har en rätt så tidig MF 175:a själv.

505 & 605 är trecylindriga i mellanserien (för jordbruket: 505,605, 655, 705, 755, 805, 855, 905). Hytten är likadan. 3-cylindriga är lite kortare än 4-cylindriga (905:an är den enda sexan här) men bara några få cm skillnad i hjulbas. Det är mest att däcken är olika stora (vad en 505:a och 805:a standardutrustades med skiljer sig) som får en att tycka de är skillnad (och det är det ju också = högre däck, högre markfrigång). Småserien (för lantbruk) är 305 och 405 som senare kompletterades med 205 (samma 2,7 liters motor men utan turbo) samt 255, 355, 455, 555 som är 3,3 litersmotorer.
Småserien bygger starkt på Valmets tidigare traktorer, de fick sig en omgörare på transmissionen och bromsar jämfört med föregångare 504 och 604 (alltså föregångare till 305 och 405. Inte 505 och 605).
Mellanserien är den som verkligen byggdes upp från grunden tillsammans med Volvo BM när de slogs ihop i scantrac.

Min 6300 (som på något vis kan jämföras som ersättare till 705:an) är definitivt en märkbart större traktor än 175:an men väldigt smidig. Den är 2wd och verkar ha bättre styrvinkel är 175:an så vändradien i praktiken blir densamma när jag tittat i gruset efter att ha snurrat runt. Det är original servostyrning på 175:an om det inverkar (negativt?). Till skillnad från många andra samtidiga 4wd traktorer så har Valmets drivna framaxlar (för 05-serien) tydligen en bra vinkel de också. Med liten vändradie antar jag man känner sig smidigare i skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).