Föryngring

Masur

27 inlägg 16815 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Masur

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279645
Blivande snickare skrev:Aj se bara, Uven var snabbare! :wink:
Men vi är ju helt klart överens åtminståne ;)

Som oftast!
:D :D :D :D

Arevo
Avatar Fallback

Re: Masur

Blivande snickare  
#279647 :grin: :grin:
Verkligen kul att du hittade tibax till forumet! 🤗

Användarvisningsbild

Re: Masur

rokon  
#279681
Uvskogen skrev:
rokon skrev:blir väl rätt svårklyven ved av den där masuren?


Dessutom blir det världens dyraste björkved om man skulle för för sig att såga ved av masurbjörk. :wink:

"Det högsta priset som betalades år 2007 var 55 000 kr/m³ och för år 2009 var det 70 000 kr/m³. Kan man dokumentera att ett masurbestånd har stamkvistas regelbundet under omloppstiden då kan man räkna med mycket höga priser."


Ja nu är ju inte prisbilden på vad Masur ger huggen i sten, det beror på tillgång och efterfrågan vid säljtillfället efter avverkning. Dessutom kunskapen om att få bra vid försäljning.
Tulpanlökar gav bra med slantar en gång i tiden, sedan ville många satsa på det.....
Nu har det varit en tid med mycket slöjdande med knivtillverkning och efterfrågan på masur och ont om masur
När masuren skall säljas då har plastbarnen vuxit upp, de som tillhör den genaration som skulle kunna vara mina barnbarn. Jag citerar ett av dem "du vet jag tycker inte om trä" Kommer de att slöjda?
Kommer de att betala för masur?
Ja vem vet?
Men svårklyven är den, det vet jag för jag tog reda på en björk i skogen för 34 år sedan. Far och jag tänkte att vi klyver den med kilar så blir den lämpligare att få hem "handkraft"
Mycken möda många kilar senare så sprack eländet, det visade sig vara en masur, ett fint stycke.
Sågade 3" plankämnen med endast lite vankant med näver kvar, Låg sedan i 30 år på tork på luftig uthusvind vid hälsingekusten. Visade sig att envisa små trädgnagare hade haft mångårigt kalas, blev ändå varmt i kakelugnen av den.
Bjöd ut det som var bäst till en som vunnit kniv SM att hämta, men inte kom han.
Träffade honom ånyo för ett par veckor sedan på lunchrestaurant, knackade honom ånyo på skallen och sade att jag har en bit masur på bandsågen, den är din om du hämtar den, det övriga har jag eldat upp.
Jo han skulle dyka upp, men, men.
Masur skall man nog sälja på rot innan, man planterar.
För jag tvivlar på att plastbarnen köper den....

Användarvisningsbild

Re: Masur

machonisti  
#279685
rokon skrev:
Uvskogen skrev:
rokon skrev:blir väl rätt svårklyven ved av den där masuren?


Dessutom blir det världens dyraste björkved om man skulle för för sig att såga ved av masurbjörk. :wink:

"Det högsta priset som betalades år 2007 var 55 000 kr/m³ och för år 2009 var det 70 000 kr/m³. Kan man dokumentera att ett masurbestånd har stamkvistas regelbundet under omloppstiden då kan man räkna med mycket höga priser."


Ja nu är ju inte prisbilden på vad Masur ger huggen i sten, det beror på tillgång och efterfrågan vid säljtillfället efter avverkning. Dessutom kunskapen om att få bra vid försäljning.
Tulpanlökar gav bra med slantar en gång i tiden, sedan ville många satsa på det.....
Nu har det varit en tid med mycket slöjdande med knivtillverkning och efterfrågan på masur och ont om masur
När masuren skall säljas då har plastbarnen vuxit upp, de som tillhör den genaration som skulle kunna vara mina barnbarn. Jag citerar ett av dem "du vet jag tycker inte om trä" Kommer de att slöjda?
Kommer de att betala för masur?
Ja vem vet?
Men svårklyven är den, det vet jag för jag tog reda på en björk i skogen för 34 år sedan. Far och jag tänkte att vi klyver den med kilar så blir den lämpligare att få hem "handkraft"
Mycken möda många kilar senare så sprack eländet, det visade sig vara en masur, ett fint stycke.
Sågade 3" plankämnen med endast lite vankant med näver kvar, Låg sedan i 30 år på tork på luftig uthusvind vid hälsingekusten. Visade sig att envisa små trädgnagare hade haft mångårigt kalas, blev ändå varmt i kakelugnen av den.
Bjöd ut det som var bäst till en som vunnit kniv SM att hämta, men inte kom han.
Träffade honom ånyo för ett par veckor sedan på lunchrestaurant, knackade honom ånyo på skallen och sade att jag har en bit masur på bandsågen, den är din om du hämtar den, det övriga har jag eldat upp.
Jo han skulle dyka upp, men, men.
Masur skall man nog sälja på rot innan, man planterar.
För jag tvivlar på att plastbarnen köper den....

Tyvärr köper jag storyn......

Användarvisningsbild

Re: Masur

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279697 Ähh, nu ska ni inte vara såna. Jag ser framför mig hur mina barn plockar 100 000 kr per träd om sisådär 70 år. Kommer finnas massor med "urbana människor" som vill ha masur! Lovar höra av mig om det inte blev så....

Användarvisningsbild

Re: Masur

machonisti  
#279698
Uvskogen skrev:Ähh, nu ska ni inte vara såna. Jag ser framför mig hur mina barn plockar 100 000 kr per träd om sisådär 70 år. Kommer finnas massor med "urbana människor" som vill ha masur! Lovar höra av mig om det inte blev så....

Oops...! hånflinet lyste solklart, efteråt startade de långsamma grå. Jag börjar lite gå i motstäv till att de är de unga som skapar vår framtid, kanske vi ser till att det går till just så?????

Användarvisningsbild

Re: Masur

Anders Hansson  
#279958
Anders Hansson skrev:Då ser man det på att stammen blir som en tall ungefär.

Det behöver inte alls synas på stammen..[/quote]

Detta var alltså om det blir masur i en vanlig björk. Masurbjörk behöver inte ha någon speciell stam och ändå ha masur. Det var så jag menade.

Användarvisningsbild

Re: Masur

magnusbygg  
#371000 Ni som planterat masur björk, vilken sorts mark anser ni vara bäst? Är det gammal åkermark eller ska det vara lite blöt eller torrare. Jag har rätt många alternativ på mina marker, men kan inte bestämma mig vad som skulle passa bäst.

Avatar Fallback

Re: Masur

tallen100  
#371001
Uvskogen skrev: Kommer finnas massor med "urbana människor" som vill ha masur!

Moraklocka? :mrgreen: :D :D

Avatar Fallback

Re: Masur

Elfving  
#371106 Den dagen tillgången till slöjdvirke i masur tiotusenfaldigas (för det kommer att hända med dagens planteringstakt) kommer väldigt många säljare att bli besvikna. Det är helt orimligt att tro att priset ligger kvar på de ädelstensnivåer som nämns i denna tråd!
Ett högt kubikmeterpris som upprätthålls av en brist just nu på en vara som till största delen används av hobbyister kommer att störtdyka när tillgången ökar, om det ens är på modet i den tidsåldern!
Parallellen till tulpanlökar var en bra liknelse.

Användarvisningsbild

Re: Masur

JensSkoog  
#371499 Hugg en krokig masurbjörk i slutet av desember och gjorde ved av den, men jag visste inte att det var
masur innan jag skulle klyva. Det var ett helsikes jobb :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Masur

machonisti  
#371502
Elfving skrev:Den dagen tillgången till slöjdvirke i masur tiotusenfaldigas (för det kommer att hända med dagens planteringstakt) kommer väldigt många säljare att bli besvikna. Det är helt orimligt att tro att priset ligger kvar på de ädelstensnivåer som nämns i denna tråd!
Ett högt kubikmeterpris som upprätthålls av en brist just nu på en vara som till största delen används av hobbyister kommer att störtdyka när tillgången ökar, om det ens är på modet i den tidsåldern!
Parallellen till tulpanlökar var en bra liknelse.

Planteras mycket masur. Tycker det verkar vara en ploj man talar om men som inte blir av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).