Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473337 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Elfving  
#369203
knaggen skrev:Hej.
Behöver tips på var man kan hitta vallrobe LC 2270 trapetz filar billigt .
normek som importerar vallrobe vill ha 168 kr st +moms och det blir dyrt
bailys kan man inte ens handla vid då dom vill att man ringer om man skall shoppa men dom har hyfsat pris på filen och man kan blanda mellan olika filar i square ground sortiment.
Men var kan man hitta filarna lc2270 och lc2271 och det är trapetz filar och ingen model av 6 kants fil

Filarna finns tydligen på Husqvarnas franska sida och italienska sida men inte i u landet sverige.
Någon som har något bra tips .
Eller så får jag bearbeta bailys på taskig engelska .

Motsvarande 90 kr st inkl moms här
http://www.facilityshop.ch/modules/wsSh ... 108&page=2

Sidan är på tyska.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370710
Elfving skrev:
knaggen skrev:Hej.
Behöver tips på var man kan hitta vallrobe LC 2270 trapetz filar billigt .
normek som importerar vallrobe vill ha 168 kr st +moms och det blir dyrt
bailys kan man inte ens handla vid då dom vill att man ringer om man skall shoppa men dom har hyfsat pris på filen och man kan blanda mellan olika filar i square ground sortiment.
Men var kan man hitta filarna lc2270 och lc2271 och det är trapetz filar och ingen model av 6 kants fil

Filarna finns tydligen på Husqvarnas franska sida och italienska sida men inte i u landet sverige.
Någon som har något bra tips .
Eller så får jag bearbeta bailys på taskig engelska .

Motsvarande 90 kr st inkl moms här
http://www.facilityshop.ch/modules/wsSh ... 108&page=2

Sidan är på tyska.

Dom verkar vara riktigt anonyma då dom inte ens svarar på mail fast man har skickat några st på tyska .
bailys går ej att handla i från då dom skall ha 90 dollar för frakt för ett paket filar .
man kan fråga sig är Sverige ett u land då det gäller filar som inte kostar skjortan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#370722 Jag skulle ställt frågan till Sven på Svens maskin & service i Harads, han finns visserligen här på skogsforum men jag minns inte vad han kallar sig. Men när det gäller utrustning från Tyskland är han rätt man att fråga.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370779 Noke Eg aldri har prøvd så mykje på er å justere selve filningsvinkelen. Eg følger stort sett slagmerke bak på tanna. Men bør det Ikkje Vera sån at saga skjærer fortare når filningsvinkel økes fra eks vis 25 til 35 grader men samtidig blir tanna fortare sløv. Ved saging i frossent virke skal ein vel helst minske filningsvinkelen litt også.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#370795 Dina slutsatser är riktiga.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370857 Takk for hjelpa anersimyra!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JörgenO  
#371405
Mange skrev:Känns lite som man poserar naken, men här har du bilder...

Skruvstycket sitter i brösthöjd lampan är normalt sett rakt över flr ljus och vrids ner vid behov då nåt ska kollas in lite extra, har en extra lins med o sätta i så det blir ännu mer förstorat.

Det är rätt trångt här svårt o ta bra bilder. De som varit här vet vad jag menar...


För några veckor sedan hittade jag en lampa med förstoringsglas på JULA som signaturen Mange visade i början på tråden.
Så nu har jag gjort en ny filarhörna. Skruvstycket sitter i ett hörn och i bra höjd så jag kan stå lutad över kedjan samt komma åt bättre när jag filar "högertänderna" på kedjan

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371492 Ser bra ut.

Jag filar med tippen upp så filen arbetar bak i tanden mer naturligt än ner i tanden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

brantek  
#371495 Igår la jag undan filmallen och körde på frihand och oj vad mycket bättre det blev. :-)
Nu gäller det bara att lyckas få det likadant i fortsättningen.

Användarvisningsbild

Utsliten BAHCO mall på H25 kedja

traktorz  
#385145 Jag har använt BACHOs rullmall i vinter för att fila en Stihl 25RM kedja. Med lite våld har jag fått rullmallen på plats för respektive skärtand, eftersom den inte riktigt passar på Stihls kedja.

Upptäckte idag på en H25 kedja att BAHCO filmallen börjat bli så sliten, att filen hamnar för djupt under tanden, så att skäret inte blir perfekt slipad i 30 graders vinkel. Lövtunnt dessutom längst ut på skäret, som därmed lätt bryts av oregelbundet vid sågning. Mer accentuerat på den ena tandraden.

Bytte till Husqvarnas rullmall, för att putsa till den yttersta eggen, men filen har redan gått för djupt i sidolänkarna.

Bytte till sist till Oregons/Stihls filhållare, och först nu så lyckades jag få till en jämn egg hos skärtänderna. Minst risk att man filar för djupt i skärlänken med den här filmallen.

Jag kommer i fortsättningen att fortsätta med Husqvarnas i stället för BAHCOs rullmall, men att vara uppmärksam på att skärtandens horisontella egg är i lämplig 30-gradig vinkel och inte oregelbundet lövtunn. Eventuellt kompletterar jag filningen med Oregons/Stihls filhållare

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

machonisti  
#385152 Ja traktorz, just då man tror att man "behärskar" det upptäcker man nåt nytt!

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415795 Etter å ha begynt med Husqvarna si eiga kjede har eg blitt motivert til å utvikla filinga mi. Prøver med slow but steady metoden. Synes alltid at tenna som files mot venstre er lettare å få til, får ein bra "flyt" på fila, er høgrehendt. Alltid vanskeligare med tenna som files mot høgre. Når eg filer så fører eg fila ganske lett, legg ikkje på så mykje kraft, men prøver å dra fila forsiktig til meg sammtidig med fil bevegelsen i en nokenlunde jevn fart.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415855 Filar du vertikalt slipper du det problemet och kan fila ned höger hand eller vänster lika dominant.
Filen strävar då bak i tand naturligt och handleden är det enda man behöver ha fokus på eftersom tanden fixeras i vänster hand med två fingrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415907 ok, men eg trur nesten eg må sjå det for å forstå heilt korleis det skal gjerast.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415910 Jo, kanske det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).