Vedmaskiner, flishuggar

igland vedklyv

9 inlägg 4968 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

igland vedklyv

stegmaster  
#37110 vad tror ni om den her klyven

skulle koste ca 20000,- nok



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
Crille68  
#37127 Den ser fräck ut! :D Kul med lite nytänkande i en branch där det mesta ser ut som något som en annan redan tillverkar. 😈
Kostar en hel del men bra att den "sköter sig själv". Bara att lägga på matarbordet och sedan stå och se på när den arbetar själv. 8)
Det negativa är väl att man är lite begränsad i knubblängd och behöver även en traktor ser det ut som. Eller hur drivs hydrauliken?
En annan sak är ju att en "komplett" vedprocessor gör allt i ett svep. Med denna är det först kapning sedan klyvning. Men det kan ju vara bra beroende på hur ens personliga vedprocess ser ut. Köper det i knubbar, kapar direkt i skogen med sågen...det finns många alternativ.
Men personligen kämpar jag vidare med yxan - billigare och ger motion samtidigt. :lol:

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37130 Såg ju tuff ut, vore kul med lite siffror på effektivitet mm.
Jag hittade denna grej när jag letade mer info om den, Internet kan leda till vadsomhelst:

Bild

Användarvisningsbild
totte  
#37135 Star wars i skogen? Fattas bara att föraren är nån lurvig sak som säger "ööööhhhh öööööh oooohh ooooh". :shock: :lol:

Angående klyven så tyckte jag att klyvkolven gick för långsamt, i synnerhet på returen.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#37181 gjør oppmerksom på att denne klyv var en prototyp så den blir muligens bedre når
den kommer i produksjon i februar 2009

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37369
stegmaster skrev:gjør oppmerksom på att denne klyv var en prototyp så den blir muligens bedre når
den kommer i produksjon i februar 2009


okay, håller med de andra, kul med nytänkande , men de måste ju vara effektivt med, annars kan man ta till yxan i fall man bara vill ha motion =)

man ska kapa & klyva under 30sek, annars tycker jag de inte är någon mening med ved..

Användarvisningsbild
totte  
#37371 Idén i sig verkar helt OK om dom får till det. Men 20' nok är lite för mycket pengar för något som bara klyver, det är ca 23´sek till dagens kurs.

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#37382 Cool maskin men ack så långsam. 20´ riktar sig mer till de som gör mycket ved och då vill man ha något snabbare. Samt att det såg inte ut som att klyvlängden var ställbar vilket är ett stort plus. Arbetsbördan blir detsamma som på en enkelklyv förutom att man inte behöver dra i spaken och hur fungerar det när det klyvs ner på ett transportband in i vedboden. Då får man promenera långt för att klyva en vända till så att det blir rätt storlek.

Gud så pessi jag låter :lol:

Användarvisningsbild

Re: igland vedklyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37408
stegmaster skrev:vad tror ni om den her klyven

skulle koste ca 20000,- nok


Den såg väl ok ut....
Om den klarar 50cm ved, går lite snabbare, Och kan klyva i minst fyra bitar så skulle den nog vara rätt intresant...

Här är en annan variant... ser kanske lite varlig ut...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).