Gallring

Flisa i eftersatt gallring

21 inlägg 10514 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisa i eftersatt gallring

sack  
#370881 Jag har flera områden med eftersatt gallring/röjning dvs bestånd som aldrig är röjda/gallrade och som är 30-40 år gamla.
Med de låga priserna på gallringsvirke och höga kostnader för avverkning och förröjning och de skador som uppkommer när man ger jobbet till bolag av sådana bestånd är det helt korkat att köpa mindre flis som hänger på traktor och flisa i beståndet och sprid fliset på marken i beståndet? Gallring/röjning skulle jag utföra själv.
Som jag ser det så slipper man uttransporter, kvistning och insekter och samtidigt gödslas marken.
I så fall vilken relativt billig flis att hänga på tre-punktsfäste på traktor skulle ni föreslå?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

alias  
#370883
sack skrev:Jag har flera områden med eftersatt gallring/röjning dvs bestånd som aldrig är röjda/gallrade och som är 30-40 år gamla.
Med de låga priserna på gallringsvirke och höga kostnader för avverkning och förröjning och de skador som uppkommer när man ger jobbet till bolag av sådana bestånd är det helt korkat att köpa mindre flis som hänger på traktor och flisa i beståndet och sprid fliset på marken i beståndet? Gallring/röjning skulle jag utföra själv.
Som jag ser det så slipper man uttransporter, kvistning och insekter och samtidigt gödslas marken.
I så fall vilken relativt billig flis att hänga på tre-punktsfäste på traktor skulle ni föreslå?


Med risk för att låta som en dysterkvist så har jag svårt att se några nämnvärda vinster med detta koncept.

Jag skulle råda dig till att göra en underväxtröjning till att börja med så du får en bättre översikt över bestånden och sen ta ett nytt beslut om vidare åtgärder utifrån hur det ser ut då.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

isteskog  
#370894 Håller med Alias! Gör en underväxtröjning och ser hur det blir. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Flisa i eftersatt gallring

BjörkenPer  
#370898 40 år gammalt bestånd som aldrig har blivit röjt ens?
Kanske bättre att ta ner allt och sälja som grot/massa för att sedan börja om? Om stammarna är väldigt klena så blir det risk för stormskador efter en gallring :roll:
Har du möjlighet att lägga upp en bild på beståndet så kan du få lite mer "skräddarsydd" respons :wink:

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

ÅsaNisse  
#370899 Har själv funderat i samma banor som sack. Frågeställningen är vilken flistugg som kan vara rekommenderas.

Användarvisningsbild

Re: Flisa i eftersatt gallring

hlb  
#370905 Har en myr-ö på ca 1,5 Ha som kalhöggs och planterades 1955. Sedan dess helt orört. För 5 år sedan röjde jag och gallrade försiktigt med Hypro. Minimala vägar och inga körskador. Beståndet har idag ökat i tillväxt och jag har inga stormskador. Ser rätt fint ut, men jag avser gallra försiktigt ytterligare en gång nästa år.

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

jannee  
#370912 Gå igenom bestånden med en RIKTIG röjsåg/kedjeröjare. Detta kommer att göra underverk. Många av de skogar vi idag avverkar har en gång sett sådana ut.
Flisa det smånna är bara en onödig kostnad. Kom tillbaka efter 5 till 10 år efter denna hårda röjning och gör en gallring.

Användarvisningsbild

Re: Flisa i eftersatt gallring

Göt  
#370916 lämnade ett sånt objekt till skogsägarföreningen för ett par år sedan de underväxtröjde och gallrade sedan med maskin fick ett netto på detta inte mycket pengar men ändå och det ser väldigt fint ut nu.

planterat i slutet på 80 talet och ej röjt

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

Ferguson system  
#370917 Det kommer jo an på hvilke dimensjoner du skal flise, mengde og størrelse på traktoren.
Selv liker jeg skivehuggere veldig godt. De er enkelt oppbygd og effektive.

Hvis du klarer deg med en som tar virke opp til 15 cm så kan jeg anbefale Wallenstein bx 42 eller storebroren bx 62. Har en sånn hugger som jeg har brukt mye til rydding. Fordelen med den er at den er rimelig i innkjøp og veldig solid. Den har 4 skråstilte kniver kontra mange som kun har 2 eller 3 som er rettstilte. Det gjør at knivene drar inn virke selv og den krever ikke så mye effekt siden knivene står på skrå. På baksida av svinghjulet sitter det vinger som knuser virke og gir det fart ut av tuten. 15-35 Hk traktor drar den fint på 540 rpm, men vil anbefale traktor på 50-80 hk og 1000 rpm. Da blir det virkelig fart på flisa.

Skal du ha en med hydraulisk mating så er det en fordel med matevalser som står oppreist. Liggende matevalser fungerer ikke fullt så bra. Man blir mer sliten av å sloss med dårlige matevalser som ikke biter enn å hente kvist.

Andre merker som er bra: TP, Farmi, Timberwolf, Greenmech

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370944 Flisa och låta flisen ligga? Det du röjer ner kommer att ruttna ner helt så småningom i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Flisa i eftersatt gallring

Ängagärdet  
#371049 Snacka om att gå över ån efter vatten!

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

ÅsaNisse  
#371263 Tack Ferguson.
Du är den ende som förstått frågan och svarar på den utan att hacka på tankarna på hur arbetet ska göras. Om man vill röja och flisa är ju den enskildes sak att avgöra och behöver då inte idiotförklaras av övriga.

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371264 Nåja, han frågade också om det var en bra idé.

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

Weavens  
#371278
Mangan skrev:Nåja, han frågade också om det var en bra idé.


Frågan är om någon har testat det här? Tunnelseendet ser jag allt för ofta när det kommer till förändring.
Att röja sådana bestånd är otroligt tidskrävande och helt enkelt fysiskt påfrestande. Själv skulle jag hellre
hitta en enklare lösning "kanske flisa direkt"? Lite som stråkröjning fast flisa.

Avatar Fallback

Re: Flisa i eftersatt gallring

jannee  
#371284 Sacks skifte kan t.o.m vara lämpligt att gå över med en MS 201, du röjer samtidigt som du "hugger" vinterved. Självklart tar det sin "lilla" tid men bra brukar det bli :grin: Har till och från själv hållit på med detta. Blir inte mycket ris kvar att ruttna ned.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).