Föryngring

Täck rot Tall några erfarenheter

30 inlägg 8955 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370822
isteskog skrev:lfq, Varför tänker du kvistrensa såna tallar?
Det blir väl aldrig någon kvalitet ur såna tallar? :???:


Kvisten sitter ju bara längst ner på stocken och tar man bort den så syns den aldrig i rotstocken samtidigt som det blir det mer kraft till kronan??

Arevo
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

isteskog  
#370823 Ok lfq! Låter lite tidigt att stamkvista, du får tänka på att inte kvista upp tallen för mycket, för då tappar du tillväxt.
Hälften grönkrona på tallen är rekommendationen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370835 Det är ingen egentlig stamkvistning utan bara borttagande av den där kraftiga, tråkiga och marknära grenen som man ibland ser på unga tallar. Den brukar i och för sig självdö efter 10-20 år. Annars väntar jag nog tills de är 30 år innan jag stamkvistar.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370836 Rekommendationen för stamkvistning är att börja vid 8cm bhd så vänta inte för länge.

Användarvisningsbild

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Seb macahan  
#370847 Det hade nog vart fint med gran i på de lite bördigare delarna men jag hade väldigt mycket rotröta i detta beståndet och det höggs ner på sensommaren. Därför vill jag byta trädslag. Det får bli tall och björk på de lite bördigare delarna.
Några 5-6000plantor/Ha låter både dyrt och jobbigt. Planen är nog o sköta lite kvistrensning själv när beståndet tar fart.
Gällande Trico besprutning så räcker ju inte 1000:- /Ha när man kommer upp i höjd. Och hur gör man om man ska skydda en tall som är 3m hög. Har man stege med sig o sprutar. Jag fattar att det går o duscha plantan men det måste ta betydligt längre tid än det du anger @busholle. 3-4Ha/ dag sprutade jag mina granplantor som var 25-50cm höga, En 3m tall tar nog längre tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

alias  
#370854
Seb macahan skrev:Det hade nog vart fint med gran i på de lite bördigare delarna men jag hade väldigt mycket rotröta i detta beståndet och det höggs ner på sensommaren. Därför vill jag byta trädslag. Det får bli tall och björk på de lite bördigare delarna.
Några 5-6000plantor/Ha låter både dyrt och jobbigt. Planen är nog o sköta lite kvistrensning själv när beståndet tar fart.
Gällande Trico besprutning så räcker ju inte 1000:- /Ha när man kommer upp i höjd. Och hur gör man om man ska skydda en tall som är 3m hög. Har man stege med sig o sprutar. Jag fattar att det går o duscha plantan men det måste ta betydligt längre tid än det du anger @busholle. 3-4Ha/ dag sprutade jag mina granplantor som var 25-50cm höga, En 3m tall tar nog längre tid.


Har för mig att författarna drog samma slutsats och konstaterade att det var självföryngring eller sådd som kunde ge det plantantalet med försvarbar kostnad. Planterad tall på medelgoda till bättre marker i Sydsverige skall man nog inte ha allt för höga förhoppningar på gällande kvaliteten, även om de klarar sig undan viltbetet.

Har man att välja på att plantera gran på fel mark och få röta i rotbiten så den hamnar i massavedstraven och att träden sen riskerar att stanna av i tillväxten vid 30-40 års ålder, eller att plantera tall och att dessa får lite defekter till följd av viltbete (som leder till lågt klassad rotstock eller en massavedsbit i botten) och att träden därefter växer skapligt och utnyttjar växtplatsens potential så tror jag att det senare är att föredra.

Kanske är att föredra med en grund harvning istället för högläggning med grävare om man tror att det går att nyttja lövet som kvalitetsdanare av tallarna, men man får nog vara med och brunnsröja ordentligt så att inte lövet piskar talltopparna?

Blir det planterad björk eller självföryngring?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370855
busholle skrev:Rekommendationen för stamkvistning är att börja vid 8cm bhd så vänta inte för länge.


Bra tips @busholle
Resultatet ska då bli att man får kvistfritt utanför en cylinder med 8 cm diameter. Jag ska pröva det men man får kolla grönkronan också.

Användarvisningsbild

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Seb macahan  
#370865 Jag kommer inte o plantera björken. Den kommer så av sig själv, har studerat lite planterad björk och problemet här är nog o hålla reda på vilka björkar som ska stå kvar när man röjer de som kom gratis eller dom man har planterat. Man får nästan märka ut varje planterad planta. Jag vet att proviniensen har stor betydelse men vad hjälper det om jag om några år röjer bort 50% av plantmaterialet. Hörde nån som märkt ut sina plantor med järnrör men det låter också onödigt dyrt och omständligt. Beståndet som ska bli är ca 1,5-2ha och är tänkt mer för ögat än plånboken. Jag kan leva med lite sämre kvalitet på tallen, men det är fint med tall och björk. Planen är o låta björken få holmar i tallplanteringen. Inte blanda. Plantera björk i Blekinge passar nog bäst i på åkermark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370868
Seb macahan skrev:....
Gällande Trico besprutning så räcker ju inte 1000:- /Ha när man kommer upp i höjd. Och hur gör man om man ska skydda en tall som är 3m hög. Har man stege med sig o sprutar. Jag fattar att det går o duscha plantan men det måste ta betydligt längre tid än det du anger busholle. 3-4Ha/ dag sprutade jag mina granplantor som var 25-50cm höga, En 3m tall tar nog längre tid.


3m tallen kan du nog strunta i att spruta, vill en älgko bryta ner den till kalvarna så gör hon det och hon märker inte förens efteråt att den är sprutad. På markerna i mitt närområde så syns det i allmänhet väldigt lite skador på träd över 2m, problemet är att få dem så stora.
Om jag minns rätt så är rekommenderad mängd Trico konstant oavsett höjd på plantan eftersom det är i huvudsak lukten som viltet reagerar på.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

jannee  
#370874 Älgkon bara grenslar tall upp till 5 meters längd, låter kalven/kalvarna därefter beta.
Tyvärr blir sällan tallskog på för goda marker någon vacker syn.
Ändå, lycka till Zeb. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370875
lfq skrev:
busholle skrev:Rekommendationen för stamkvistning är att börja vid 8cm bhd så vänta inte för länge.


Bra tips @busholle
Resultatet ska då bli att man får kvistfritt utanför en cylinder med 8 cm diameter. Jag ska pröva det men man får kolla grönkronan också.


Man kan stamkvista i omgångar. Så att man inte går för hårt åt grönkronan. Då kan man ha redskap som är anpassade för kvistningshöjden.

Poängen med att kvistar innan stammen blir för grov. Är att man får större andel kvistrent virke. Samt att grenarna man kapar av inte är så grova. Då vallar dom över snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Seb macahan  
#370929
jannee skrev:Älgkon bara grenslar tall upp till 5 meters längd, låter kalven/kalvarna därefter beta.
Tyvärr blir sällan tallskog på för goda marker någon vacker syn.
Ändå, lycka till Zeb. :grin:


Tack. Har ni några andra förslag?
Ville haft bok, men nästan omöjlig att föryngra och ska helst självföryngra på naturligt vis och lämplig mark, kunde tänka mig alm eller ask likaså detta svårt att föryngra och med en nästan garanterad ask-sjuka på köpet. Ek har jag inte tålamod till, lärk är bland det fulaste som finns, poppel känns obeprövat och lite tråkigt ja!! Tall blir nog bra, det finns det dessutom relativt lite i nordöstra Blekinge. Och jag vill inte prova douglas heller....Konservativ och tråkig :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Chainsaw Charlie  
#370959 Skulle bok var mindre tålamodskrävande än ek menar du? :smile:

Men det går faktiskt att plantera bok. Det finns ett exempel inte så långt härifrån där ett gudrunhygge planterats med bok och självföryngrats med björk emellan. Det blir inte lika bra som en självföryngring med 10 000 stammar/hektar givetvis men förvånansvärt lyckat under förutsättningarna.

Annars kan du släppa upp en skärm av björk eller lärk :mrgreen: och sätta bok under.

Men en obetad tallplantering är vacker också.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

alias  
#370960
Chainsaw Charlie skrev:Skulle bok var mindre tålamodskrävande än ek menar du? :smile:

Men det går faktiskt att plantera bok. Det finns ett exempel inte så långt härifrån där ett gudrunhygge planterats med bok och självföryngrats med björk emellan. Det blir inte lika bra som en självföryngring med 10 000 stammar/hektar givetvis men förvånansvärt lyckat under förutsättningarna.

Annars kan du släppa upp en skärm av björk eller lärk :mrgreen: och sätta bok under.

Men en obetad tallplantering är vacker också.


Håller man sig till barrträd och triviallöv så slipper man dessutom oroa sig över att man har bakbundit nästa generations händer kring vilket trädslag som man får föryngra med på marken nästa gång (utifrån rådande skogspolitik).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

jannee  
#371022 Zeb, om du bara markbereder och därefter gör du INGENTING.
År 4 eller 5 börjar du röja fram de björkar du vill ha.
År 10 har du rikligt med björk och troligtvis en självföryngring av gran under = blandskog.
Låg kostnad, minimalt arbete, ändå ett bra resultat och med tiden vackert. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).