Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samlingstråd för Norska Järnhästar

94 inlägg 73040 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#370741
1454535839_3._basen.jpg
REINHARDT BASEN

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#370742 En annan årgång av BASEN

1454535912_4._en_annan_ArgAng_av_basen.jpg

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#370743 Top of the line: SKOGSBASEN

1454535978_5._skogsbasen.jpg

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Fredrik Reuter  
#374572
Rank skrev:Finnes en Krabat 232 til salgs i Sverige var det den du tenkte på?
http://www.lokus.se/Visa/Orebro/Prylar/Ovrigt/-Krabat-232-hydraulkran-och-karra-_7388003/


Med kran och vagn perfekt for småskalig skogsdrift :smile:


Hej,
Nu är Krabaten även på Blocket:

http://www.blocket.se/dalarna/Miniskota ... m?ca=6&w=1

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JohnnyTh  
#380190 Her er en video av min Drabant med Kranman T1100


Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

totte  
#380297 Härligt ljud i motorn!

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JohnnyTh  
#380305 Mer lyd :)

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#380615 Har en Krabat 232 från Reinertsen med en luftftkyld diesel på 40 Hp från Faryman. Ska lägga upp bilder det blir dock senare då maskinen står i Värmland. Känner flera som har liknande maskin, mycket bra. Använder den för lunning. Har en traktor (bakhjulsdriven) med griplastarkärra och har ännu inte fått ett träd som jag inte fått ur skogen.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#380661 Jag är DRABANT-ägare på gott och ont. När styrningen funkar är allt gott och väl. Men...
Styrn ingen på KRABAT är helt annorlunda. Lyckades aldrig få ut detaljer via VIIAGRIA.
Har Du något underlag?

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#380674 Har tyvärr inga sprängskisser el dyl. Vet att det finns flera varianter. Har bruksanvisningar för maskinen och för motorn.

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JohnnyTh  
#380697
JOLOF skrev:Jag är DRABANT-ägare på gott och ont. När styrningen funkar är allt gott och väl. Men...
Styrn ingen på KRABAT är helt annorlunda. Lyckades aldrig få ut detaljer via VIIAGRIA.
Har Du något underlag?


Viktigste er å lage seg en momentarm og kjøpe seg en viltvekt som går til 200kg. Jeg bruker vekt fra Biltema.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JohnnyTh  
#380739 [youtube-klipp]https://www.youtube.com/watch?v=78VaAicYboU&feature=youtu.be[/youtube-klipp]
Senast redigerad av JohnnyTh sön 13 mar 2016, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#380809 Denna länk verkar inte fungera

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#380816 Tack för instruktionen JohnnyTh. Den har jag inte sett förut. Skall lusläsa för att se om den ger ngt mer än de jag hämtat på VIIAGRIA. Momentkopplingarna är ju ingen rymdteknik. Men svårt att avpassa alla inställningarna så det funkar både fram och back. Får väl ge mig på dem igen i vår.

Men vad jag egentligen var ute efter är funktionen på KRABAT styrning. Det enda jag fått fram hittills är att den består av en koppling och en broms på var sida.
Lyckas inte hitta ngn beskrivning, genomskärning eller reservdelsbild/lista på just KRABAT.

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#382269
JOLOF skrev:En annan årgång av BASEN

1454535912_4._en_annan_ArgAng_av_basen.jpg

Hei. Takk for sist JOLOF. Jeg var Grombasen på forumet til Viiagria og jeg hadde noen diskusjoner om styrekoblinger på Drabant for noen år siden. Viiagria eksisterer fortsatt, men nettsida er dessverre nede. De finnes på Facebook også, men der er ikke jeg. Traktoren på bildet ser ut til å være en 1969 modell Grombasen. Det ser jeg ut fra den teleskopisk bakramme og bakakselen. Velteburet er nok ikke originalt på denne traktoren. Det kom ikke før i 1972. :mrgreen: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).