Gallring

vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulka?

51 inlägg 33456 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulka?

molnia  
#370278 Vid lunning/winchning under min uppväxt har vi bara använt oss av wiren och i vissa fall en större sax för stock. Har det varit klent och flera bitar har vi slagit viren ett varv runt högen och "strypit" knippet. Jag har sedan de åren här på forumet insett att det finns en uppsjö av olika metoder att fästa virket i wiren. Att bara slå wiren runt gör ju att den nöts väldigt snabbt och lätt får skador i händerna.

Lunningspulka/ Lunningskon, Är det någon som använder det? Känns som om det borde skydda beståndet mycket?
Är det för mycket jobb att släpa ut pulkan? Håller den för påfrestningarna?

Använder någon en domänsax, lunningssax?, eller är den för tung att bära på?

Nu har vi börjat använda en stropp/rundsling längst ut och slå runt gallringsvirket. Den nöts ju ganska fort men är lätt att bära, kostar inte så jättemycket. Viktigaste är att det sparar på vajern. En nackdel är att man kan fastna med knippet, virket i beståndet.
Jag har övervägt att skaffa ett par st bandstroppar, men de får inte vara för långa, av de erfarenheter jag fått på sistone. för är de det så får man inte virket ända intill maskinen för vajern når till löphjulet innan virket är framme.
https://www.google.se/search?q=bandstro ... 60&bih=843
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=165

sedan finns ju en mängd typer av kättingar, vad använder ni som har det? Jag har ingen erfarenhet så berätta gärna.
exempel från skogma: http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=o ... tIndex=160

Krokar, för att få med flera knippen på samma vinschning, någon som använder?
vajerglidkrok; http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=161
vajerkrok: http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=161


Senast redigerad av molnia tis 02 feb 2016, 17:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Vardon  
#370283 Större stock, provar jag gärna med sax. Har även gjort ett fack som jag svetsat fast på grinden för att ha den på ett ställe. Det beror på lite hur lätt det är att få under något och hur stor stocken är.

Knippen med fler stammar i tar jag med kätting. Lite svårt att hitta en bra krok så man kan lägga kätting runt kroken. Tycker kedjan låser bättre. Helst winschar jag med grovändan först.

Hittade en domänsax som jag måste prova.

Till fyrhjulingen har jag en rejäl handsax med öggla för krok. Eller så tar jag varjern. Fler halvstora brukar jag ta en liten vajer och hakar i nästa, och så lika för nästa etc tills man hängt på för mycket :)

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Sandström87  
#370285 Har vinsch på huggar vagnen monterad på kran. Använder en snarkätting med löpögla och nål samt en krok man häktar kättingen i. Detta set finns i nima katalogen. Bra till klenare träd och knippen.
Domänsaxen använder jag då det ska dras grova träd. Det grövsta hitills är 70cm. Troligen den bästa saxen för vinschning!

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370292 Använder fjäderbelastad sax. Så länge den funkar smidigt.

Blir det svårare. Grovt, långt avstånd eller stenar och stubbar som ligger i vägen.

Då åker domänsaxen fram.

Ska man dra toppa drag helstam. Då kan det komma fram en liten kort stropp. Man vill ju inte missa ved biten. :wink: Då kan det vara svårt för saxen att fästa.

Är det mycket klent. Då blir det Oxen.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Ferguson system  
#370293 Jeg snarer med lunnekjetting. Har glidere på wiren sånn at jeg raskt kan snare og dra frem flere trær. Til løft med wirekran bruker jeg tømmersaks eller snarer wiren. Bruker lunnekjetting med åpen krok, type igland og løftekjetting med krok som kan åpnes. Synes at det er smidigere enn kjettingen som kun har ring i enden.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370305 Sonnys har löpkrok och ögla till vajern,sliter inte på vajer, glasfiberpulka håller, har du en gång vinschat med pulka så begriper du inte varför ni har kört utan, så är det bara

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370335 Löpkrok och ögla använder jag. Pulka funkar utmärkt till massavedknippen. Väger inte så mycket, och man drar den på marken ut till veden.

Pulkan gör att wire sitter skyddat (oftast) så den inte dras längs marken uner knippet, utan på pulkan.

Pulka funkar inte på ensamma stockar. Då krokar jag i en timmersax.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370355 Jag använder vire med ögla i ändan och löpkrok. Löpkroken är ungefär som ett litet brytblock med krok i ändan och den sliter inte på viren. Slitaget uppstår mest då viren skaver mot stenar.

Har letat både på Skogma, Nima och Sonnys men kan inte hitta en motsvarande löpkrok någonstans, märkligt.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370358 Är det denna. Ernst?

Bild


En sådan har jag. Fanns hos Nima innan vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370360 På griplastarvagnen använder vi löpkrok och på lunningsvinchen vanlig krok med rundsling!

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Outvillage  
#370364
ImageUploadedByskogsforum forum1454408936.654892.jpg

Lunningspulka för 100kr och 2h jobb [emoji4]
Den har fungerat över lite diken mm. Bilden är från provkörning på ängen.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

maltex  
#370379 Snarkätting gärna med fyrkantslänk och lämplig sax är väl enklaste lösningen om man är rädd om vajern.Sen kan man nog komplettera med hur mycket grejer som helst.Det beror väl mest på hur mycket man vill släpa med sej.Flera koppel på samma vajer lämpar nog sej bäst vid luning.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/luning; sax,kätting,pulka

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370695
Mangan skrev:Är det denna. Ernst?

Bild


En sådan har jag. Fanns hos Nima innan vill jag minnas.

Japp

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

husqvarna_med_sthil  
#370706 Jag har snarat med vajern oftast men nu försöker jag slå en kedja runt och haka kroken i den istället. Ibland vore det skönt med en sax när stocken är tung och man inte utan vidare kommer in under den med kroken eller kedjan. Tänkte ett tag att jag inte skulle snara med vajern men det går fort och ökar min hastighet ganska mycket samt att det blir mindre prylar att släpa på, vajern är ju inte så farligt dyr och den håller länge ändå.

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

molnia  
#370731 Ni som använder kätting, den med" nål" fyller den någon mer funktion än att man kan sticka nålen under stocken och då lättare kan få under kedjan?
En sån kedja kräver väl att man har en krok i vajern som kan greppa i en länk på kedjan?
någon av dessa 2 typer då..?
1454533526_screenshot_2016-02-03-22-05-17.png
1454533419_screenshot_2016-02-03-22-00-51.png

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).