Skogsröjning

Hårdmetall klinga

10 inlägg 11195 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hårdmetall klinga

hardman  
#370624 Nån här som har nån erfarenhet av hårdmetall klingan som strand säljer?
Låter ju bra så länge man inte kör i sten. Får man kan väl inte fila den själv



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

Pensionär  
#370662 Har provat den för man var ju nyfiken.

Den är vass så det räcker, klarar av vilket träd som helst. Däremot går det att få de vanliga klingorna mycket bättre än hårdmetall klingan.
Den jag testat körde jag med ca 20 hektar sen upplevde jag att den börjar nypa.
Och så är den ju betydligt tyngre, lättare att få kast med den om man inte är uppmärksam på vad man håller på med.

Man slipper ju fila men den kostar ju också dubbelt upp.

Användarvisningsbild

Re: Hårdmetall klinga

JensSkoog  
#370682
Pensionär skrev:Har provat den för man var ju nyfiken.

Den är vass så det räcker, klarar av vilket träd som helst. Däremot går det att få de vanliga klingorna mycket bättre än hårdmetall klingan.
Den jag testat körde jag med ca 20 hektar sen upplevde jag att den börjar nypa.
Och så är den ju betydligt tyngre, lättare att få kast med den om man inte är uppmärksam på vad man håller på med.

Man slipper ju fila men den kostar ju också dubbelt upp.

Körde du 200 ha utan att träffa sten :-BD Det är bra jobbat!
Intressant det du säger att vanliga klingor får man vassare. Min erfarenhet ochså med andra prylar av hårdmetal. Aldrig bättre än acceptabelt vassa, och senn använder man dom rent för länge som halvvassa :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

Robertberg  
#370714 Att använda en annan passande hårdmetallklinga, tex från en cirkelsåg, vad tror ni om det? Och var hittar man en sån klinga?
Jag var i sten med min Strand HM efter tio timmar kanske, skulle behöva slipa den nu..

Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

röjjare  
#370726 Vi kör endast med HM klingan. Den är inte riktigt lika vass som vanliga strand klingan, men tillräckligt vass. Jag brukar köra ungefär en vecka mellan klingbyten.
För nybörjare och såna som ofta är i sten tror jag vanliga klingor är bättre.

Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

hardman  
#370736 Går det att vigga dom? Eller är dom för hårda

   TS
Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

hardman  
#371879 Orkar inte gå nyfiken längre. Var å köpte en hårdmetall klinga idag. Den ser ja fram emot att få testa till onsdagen då ja ska börja i ett bestånd med lite grövre underröjning. Rapport kommer :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

jannee  
#371897 För en som kör i sten "lite" då och då (bl.a. annat jag själv) är en HM klinga totalt värdelös - har provat :oops:

Avatar Fallback

Re: Hårdmetall klinga

hardman  
#377597 Nu har ja kört över en vecka med hårdmetall klingan. Måste säga att ja är jätte imponerad av den. Och ja har klarat mig från stensågning. Ja har då aldrig haft en strand klinga som varit lika vass som denna. Ska bli roligt å se hur länge skärpan håller i sig och hur länge ja orkar undvika sten sågning. Men av mig får hårdmetall klingan högsta betyg :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hårdmetall klinga

Skogrates  
#820857 Har du mer feedback att ge nu efter några år? 🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).