Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307965 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#370582
Robertberg skrev:Misstänkte att det var så med oljelocket! Men man vet ju aldrig.

Vatten går ju att fixa med en vanlig 25-liters dunk som man mekar in en slang i och ställer högt. Vi har en dunk som man manuellt pumpar upp tryck i.


Smart.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#370631 Vet inte vad som är värst, dammet när man kapar utan vatten, eller sörjan som blir när man kylar med vatten :mrgreen: Dammet kan man blåsa bort med tryckluft, men sörjan blir som beton 😡

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

svampbob  
#370637 Jag säger som en gammal kollega "det är en karaktig maskin"
Vi byggde den sommaren uteplatser i större bostadsområde. Satte upp skärmväggar och la betongplattor. Han var 19 år och helt ny på jobbet och tyckte det var spännande med kapen så han fick göra alla kap den sommaren. Han gjorde inga kap på eftermiddagarna utan dom sparande han till morgonen efter så att han fick dra igång sågen vid sju och kapade så det ekade mellan betongväggarna :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

åberg  
#370648
JensSkoog skrev:Vet inte vad som är värst, dammet när man kapar utan vatten, eller sörjan som blir när man kylar med vatten :mrgreen: Dammet kan man blåsa bort med tryckluft, men sörjan blir som beton 😡


Vattnar man blir det å andra sidan inte lika mycket betong i lungorna. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#370651 Det allra bästa är att låta någon annan kapa 8)

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#371149 Ingen nyhet precis men för dom som inte sett det så är det rätt imponerande.

Byta yttre drivaxeldamask på 30 min.
Dessutom är dessa pirat bättre än orginal många gånger. För det är äkta gummi i dessa, annars skulle dom inte tåla att vidgas så extremt mycket. Har testa några andra pirat damasker och dom spricker. För mycket plast iblandat.

Edit. Första bilden kom sist! :???:
Trä allt över knuten, släpp ur luften, lossa damasken, fetta in knuten och sätt dit banden.
Trä på och vidga.
Ett styck bra damask.
Lossa spindelleden och drivaxeln. Vrid ut alltihop så man får lite plats.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#371617
Nu kommer det bli tryck i motorn igen
i väntan på rätt spetsar, så skall jag kolla varför värmereglaget kärvar.
Denna sidan av motorn nu färdig.

Väntar bara på rätt spridarspetsar, 33,33 %% chans å få rätt !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371913
Erre skrev:Ingen nyhet precis men för dom som inte sett det så är det rätt imponerande.

Byta yttre drivaxeldamask på 30 min.
Dessutom är dessa pirat bättre än orginal många gånger. För det är äkta gummi i dessa, annars skulle dom inte tåla att vidgas så extremt mycket. Har testa några andra pirat damasker och dom spricker. För mycket plast iblandat.

Edit. Första bilden kom sist! :???:


Helt otroligt att det funkar, har sett såna verktyg och undrat hur det är möjligt att sträcka lilländan så mycket.

Fast egentligen är man ju nästan klar i det läget även med den gamla metoden, är ju bara att knacka loss knuten som återstår. Då kommer man åt att göra rent och inspektera slitaget också.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#372130 @Palms

Ja det är det momentet man tjänar in. Att inte demontera knuten. Vik den hårt och rengör, blås ur. Känn och kontrollera glapp.

Idag fick jag delar till motorkapen.
In med vevpartiet i frysen, halvorna i ugnen så faller det ihop fint. 8)

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Göt  
#372136
Erre skrev:@Palms

Ja det är det momentet man tjänar in. Att inte demontera knuten. Vik den hårt och rengör, blås ur. Känn och kontrollera glapp.

Idag fick jag delar till motorkapen.
In med vevpartiet i frysen, halvorna i ugnen så faller det ihop fint. 8)


Va är det så det går till, köpt nåt kylspray någon gång men det där visste jag inte är det sant :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372157 Ja, kyla ena delen och värma andra gör jobbet mycket enklare. Jag hade en hjulspindel i grillen ett tag innan jag bytte lager en gång, samtidigt som lagret var i frysen, har man ingen press så...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#372159
Göt skrev:
Erre skrev:@Palms

Ja det är det momentet man tjänar in. Att inte demontera knuten. Vik den hårt och rengör, blås ur. Känn och kontrollera glapp.

Idag fick jag delar till motorkapen.
In med vevpartiet i frysen, halvorna i ugnen så faller det ihop fint. 8)


Va är det så det går till, köpt nåt kylspray någon gång men det där visste jag inte är det sant :shock:


Jodå helt sant! Det brukar gå med att bara värma vevhushalvorna, men med en hygglig djupfrysning av vevpartiet är det klart säkrare att det ramlar på plats utan minsta protest. Rejäla handskar är obligatoriskt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#372160 Haha. Gutt Palms.
Skönt att höra att fler jobbar som oss på min arbetsplats.
Vi har tre pressar men till sånt här smått tycker jag det känns sådär att pressa och ha sig.

@Göt

Det trillar inte på plats precis men det underlättar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Göt  
#372161 djupt imponerad här lär man sig saker ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#372899 Gjorde inget bränslefilter byte i somras.
Så nu tänkte jag göra det.
När jag beställde filter såg jag att en ny matarpump inte var så dyr. Så jag tog en sån med. Den som sitter i traktorn är orginal. Så 33 år gammal.
Var nog inte fel att byta i förebyggande.
Stenhårt membran, med små sprickor i.
En massa gegga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).