ATV och UTV i skogen

Köptips snökedjor

62 inlägg 36388 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

speja  
#364063
Hema skrev:Vad som brukar sägas är att det är bakaxeln som gäller om det bara ska köras på en axel, kolla instruktionsboken för säkerhets skull.


Nu har jag beställt kedjor från Nyvab; Griper X där bak och Styrkedja med piggar där fram.

Hema skrev:Jag kan hålla med om att kedjor känns dåligt mot rötter, men om man har dem lite slappa (det brukar rekommenderas med en knytnäve, så de kan rör på sig lite och forma sig efter underlaget), så följer de marken bättre och ett hjul som inte slirar gör mindre skada än ett som slirar.


Åter står att se hur mycket slack jag får plats med under skärmarna, men det skall väl vara minst så att kedjan kan vandra över däcket och inte nöta in sig. Man kan ju läsa i forat om att släppa ut luft, spänna kedjan och sedan pumpa, men det får jag ta som en nödlösning.

Hema skrev:Att behöva ta av och på kedjor varje gång man åker till sitt skift låter jobbigt, men har man inga andra alternativ, så vad göra? Klart vintertid om an kör försiktigt så kanske det inte sliter för mycket om det nu är tjäle och hårt underlag.


Skall bli spännande att känna hur det går på vägen och om jag kommer upp för backen. Jag har ju små och smala hjul så kedjan kanske kan ryckas loss och stoppas i fickan...

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#364068 Hur går det med framvikten då? Annars får du väl ta mig din farsgubben med dig ut. :)

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#368705
Hema skrev:En ny uppsättning kedjor ska vara påväg. Bra respons!

Responsen har varit bra, men PostNord sitter och trycker på mina kedjor i gbg och har gjort så i snart 2veckor, samt verkar inte besvara förfrågningar från leverantören..

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

totaya79  
#368941 Surt sa räven. :sad:

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#369019
trilla skrev:Hej
Såg detta.
http://www.ikh.se/tuotehaku.asp?sua=2&l ... Ameb8P8HAQ
Tellefsdal snökedjor till halva priset. Har förstått att dom här är bra på riktigt och till ett sånt pris kunde jag inte motstå.

Erbjudandet är kvar veckan ut på Quatrokedjorna, dock verkar det bara finnas kvar av storlekarna A-C, D-F är slutsålda.

IKH tröttnade på PostNord och skickar nu en ny uppsättning till mig via DHL. Tycker IKH har ansträngt sig.

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#370263 Idag väckte DHL-snubben mig med ett paket framkedjor + en liten pannlampa (noname men bättre än vad hade) som plåster på såren för att jag fick vänta så länge. :)

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

totaya79  
#370338 Fint med lilla gesten, vackert gjort. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

halvproffs  
#370423
Responsen har varit bra, men PostNord sitter och trycker på mina kedjor i gbg och har gjort så i snart 2veckor, samt verkar inte besvara förfrågningar från leverantören..

Sånt där kan man få posttraumatisk stress av :x

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#370427 Haha :)

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

totte  
#370559
halvproffs skrev:
Responsen har varit bra, men PostNord sitter och trycker på mina kedjor i gbg och har gjort så i snart 2veckor, samt verkar inte besvara förfrågningar från leverantören..

Sånt där kan man få posttraumatisk stress av :x


Än värre om det blir en kedjereaktion :roll:

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

halvproffs  
#370570 Kanske det är någon som kedjat fast dom iom att dom inte blev levererade. :D

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

Tjita1  
#370601 Var så bra grepp i kedjorna att dom inte fick loss dom från lagergolvet. :)

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Tosca  
#370605 En gripande skildring, fast man ska nog undvika att gå till angrepp nu när det löst sig ändå, risk att oskyldiga blir snärjda i den kedjan...

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

BM Buster  
#373450 Kör med Nyvabs griper X kedjor runt om. Biter fantastiskt bra men jag har problem med att kedjorna bak vill vandra på däcket och hänga på sniskan.
Efter nästan varje dag i skogen måste jag lossa kedjorna och lägga dom till rätta.
Tips för att motverka detta.

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Jonted  
#386875
1460397834_bild2.jpg
1460397834_bild1.jpg
Någon som har erfarenhet och kan svara på vilka kedjor som fungerar bäst i en kombination av skogs- och plogningsarbete på en Grizzly 450?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).