Vedmaskiner, flishuggar

Pw klyv eller faxe

35 inlägg 22129 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pw klyv eller faxe

Albin_87  
#370176 Hej funderar på att köpa en pw klyv. Finns det någon som har en sådan så kom gärna med fördelar/nackdelar. Är den bättre/sämre än faxe 700?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Göt  
#370267 har en faxe klyv tycker den funkar bra fast bordet är ingen höjdare vad jag förstår har man gjort ett bättre nu

har en 500 klyv och skulle nog haft en längre om jag skulle köpt en ny (enda anledningen till att jag skulle byta)

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#370324 Kvalitetsmässigt är det nog ingen skillnad. Jag har en Faxe 500, kvaliteten kan man inte anmärka på och jag kan inte tänka mig att PW är sämre i det avseendet, den är ju dessutom lite dyrare än Faxe. Någon sekund snabbare är PW också.

PW-klyven har en rejäl fördel, steglöst justerbar höjd på tvärkniven. Faxens kan sättas i två lägen genom att vändas, ganska primitivt och bökigt och höjderna man får passar för pannved, inte spis och kaminved. Jag har byggt om min med en enkel justering med en spak.

Utmatningsbordet ser inte ut att vara särdeles stort och bra på PW heller.

Rätt säker på att du blir nöjd med PW-klyven.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Rolf Zetterberg  
#370398 Alla har sina fördelar och nackdelar.
Faxe 700 (inte 500) har styrning av kolven vilket jag uppskattar.Men Gud så låga Faxes klyvar är!Jag skulle vilja ha upp dem minst en decimeter.Och ändå är jag kort i rocken-ca 176cm.
Borden är som vanligt fortfarande rena skämten.

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Göt  
#370412 hej

jag tycker inte att faxeklyven är låg trots att jag är 179 kom ihåg att kabbarna skall upp också.

men klart smaken är olika.

500 klyven har ingen kolvstyrning men det har inte varit nåt problem än

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

bjed0001  
#370420 Har en Faxe, 500 tror jag den heter. Ett problem med den är att slagländen inte är ställbar. Alltså utan modifikationer så går kolven 20 cm tomkörning för varje slag (om man som jag klyver 30 cm ved som jag) detta sänker produktiviteten på en redan långsam klyv. Är detta ni menar med att den saknar kolvstyrning?

I övrigt upplever jag klyven som stabil, välgjord och funktionell.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

stektlök  
#370424 Jag pallar upp min faxe ca 20 cm. Jag är över 180 cm. Mkt bekvämt blir det jämfört med att ha den på marken. Lekablock och en kubbe använder jag för att ställa under hjulen och benet. Lyfter inte upp några kubbar för det får traktorskopan sköta.
Ej ställbara slag på kolven och visst är det en nackdel när man kör 25-30 cm ved.

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Göt  
#370511 den här är lite grövre och tyngre jag har bara sett en sådan men aldrig sett den i funktion verkar rejält byggd

http://www.trejon.se/se/woodmax-el600.html#Fördelar

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#370558
bjed0001 skrev:Har en Faxe, 500 tror jag den heter. Ett problem med den är att slagländen inte är ställbar. Alltså utan modifikationer så går kolven 20 cm tomkörning för varje slag (om man som jag klyver 30 cm ved som jag) detta sänker produktiviteten på en redan långsam klyv. Är detta ni menar med att den saknar kolvstyrning?

I övrigt upplever jag klyven som stabil, välgjord och funktionell.


Nej, kolvstyrning är när det finns gejder och styrklackar som tar upp sidokrafter. Nödvändigt på längre klyvar för att inte kolvstången skall krökas när man kör vresiga bitar.

Det är mycket enkelt att fixa slaglängden på Faxen. Bara att sätta på en liten rörstump på anslaget, med nån skruv som håller fast den.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

DanBorje  
#370597
Det är mycket enkelt att fixa slaglängden på Faxen. Bara att sätta på en liten rörstump på anslaget, med nån skruv som håller fast den.


Jag funderar på att sätta på en sådan "slagbegränsare" på min Faxe 500. Men blir det inte en påfrestning på hydraulpumpen, som kommer att stå och jobba för att trycka tillbaka kolven till startläget? Tidigare hade jag en liten klyv med en fjäder som tryckte tillbaka kolven och då fungerade det ju.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Tosca  
#370603
DanBorje skrev:
Det är mycket enkelt att fixa slaglängden på Faxen. Bara att sätta på en liten rörstump på anslaget, med nån skruv som håller fast den.


Jag funderar på att sätta på en sådan "slagbegränsare" på min Faxe 500. Men blir det inte en påfrestning på hydraulpumpen, som kommer att stå och jobba för att trycka tillbaka kolven till startläget? Tidigare hade jag en liten klyv med en fjäder som tryckte tillbaka kolven och då fungerade det ju.

Nej, begränsaren ska inte sitta på kolven utan på staget som påverkar reglagespaken.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

DanBorje  
#370607
Nej, begränsaren ska inte sitta på kolven utan på staget som påverkar reglagespaken.

Jag var tvungen att gå ut och titta på hur det ser ut på klyven. Så du menar att man trär ett klent rör på tryckstången (10 mm diameter?) som ställer om reglagespaken till stoppläge? Om man vill minska slaglängden från 50 till 35 cm så ser man alltså till att rörstumpen sticker ut 15 cm från tryckstångens ände.

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#370611
DanBorje skrev:
Nej, begränsaren ska inte sitta på kolven utan på staget som påverkar reglagespaken.

Jag var tvungen att gå ut och titta på hur det ser ut på klyven. Så du menar att man trär ett klent rör på tryckstången (10 mm diameter?) som ställer om reglagespaken till stoppläge? Om man vill minska slaglängden från 50 till 35 cm så ser man alltså till att rörstumpen sticker ut 15 cm från tryckstångens ände.


Exakt så. Fungerar utmärkt. Har kört så sen jag köpte min 2008.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

DanBorje  
#370613 Fin lösning på problemet :smile: . Borde kunnat komma på det själv, men det gjorde jag inte :???: Ska snarast tillverka en sån pryl, ska bli kul att provköra den :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Albin_87  
#370632 Verkar inte vara många som har PW klyven... Hittade även vimmerbyklyven när jag kikade runt på nätet, den verkar ju riktigt gedigen och bra :) Tack alla för era svar!! faxes verkar ju finnas på varannan gårdsplan runt i landet :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).