tor 16 okt 2008, 19:09#37524
Bilder på nya Valtra.
http://www.trekkerenwerktuig.nl/image.p ... =nieuwsimg
Äntligen steglöst i Valtra
Valtra får äntligen en riktigt stor traktorserie och kan även erbjuda två nya transmissionsalternativ i de största av N-seriens traktorer samt hela T-serien.
Valtra T202 är störst i T-serien med 155 kW (211 hk) och den nya steglösa transmissionen Direct är den enda på marknaden som finns med drivhjulsberoende kraftuttag. Foto: Anders Niléhn
HÄMEENLINNA ATL
Nya Valtra S består av fem modeller i effektintervallet 195-272 kW (265-370 hk). Det är troligtvis ett efterlängtat tillskott eftersom den finska traktortillverkaren inte haft någon riktig succé med nuvarande S240 och S280.
De fem modellerna i nya S-serien har mycket gemensamt med Massey Ferguson 8600-serien. De tillverkas bägge i Beauvais, Frankrike, de har samma Sisumotor med SCR-teknik för avgasreningen och båda har variotransmission från Fendt i Tyskland. I Valtra S heter transmissionen dock AVT.
Ingen kopia
Inga växelspakar. Det är ett stort lyft från nuvarande S240 respektive S280 med sexväxlad mekanisk låda och fyra powershifsteg till nya S helt utan växelspak och steglös transmission.
Men det är fel att säga att Valtra S är en MF kopia.
-Såväl MF 8600 och Valtra S är utvecklade parallellt inom Agco. De har en del gemensamt men har även olikheter, säger Ray West på Valtra traktor i Finland.
Och det stämmer. Även om hytten har samma stomme i de båda är inredningen olika. Reglagen ser annorlunda ut och ett bra exempel där nya stora Valtran skiljer sig mot de båda systertraktorerna, Fendt 900 och MF 8600 är twin-trac. Valtra är alltså den enda av de tre som erbjuder riktig omvänd förarplats.
Transmissionsalternativ
En ännu större nyhet för Valtras egna konstruktörer är nog de två nya transmissionsalternativen i Valtra N122 och 142 samt T132 till 202. Ja ni läste rätt, det finns alltså en ny ännu större, över nuvarande T191, i T-serien och slutsiffran 2 anger att det är en N eller T med Versu- eller Directtransmission.
Den förstnämnda är en tiostegs automatisk powershift med fyra elhydrauliskt manövrerade grupper, Direct är en steglös transmission med fyra områdesväxlar, kryp, fält, tung transport eller lastararbete samt transport.
Steglöst
Valtra S har typisk Valtra utseende men under huven är den identisk med Massey Ferguson 8600.
I samtliga arbetsområde går traktorn från 0-max helt steglöst. Toppfarten är 55 km/h på de marknader som godkänner det och i Sverige åker man i 40 km/h redan vid 1 600 rpm.
Ville Viitasalo, ansvarig ingenjör på Valtra, berättar att man varit sinnrik när man tagit fram sina nya transmissioner.
Versu har egentligen fem powershiftsteg men en tvåstegad lamellkoppling fördubblar antalet till tio.
Denna femväxlade låda, redan försedd med automatik, används även i den steglösa Direct fast då med en parallell hydrostatdel i stället för den tvåstegade splittlådan.
Sex år
Principen för Direct är alltså mer likt den ZF-konstruktion som John Deere, Case IH, New Holland med flera använder än Agcos egen Variotransmission som arbetar med planetväxel och hydraulmotor/pump.
Enligt Ville Viitasalo har det tagit Valtra sex år att konstruera Directtransmissionen, ett arbete som därmed började innan Agco köpte Valtra.
De två nya transmissionerna tillverkas i Finland precis som traktorerna de sitter i.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=49503&a=Äntligen%20steglöst%20i%20Valtra