Skogsröjning

Va har ni på fötterna.

10 inlägg 4994 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Va har ni på fötterna.

hardman  
#370177 Hej. Va har ni som röjjer på heltid på fötterna? Har hållit på lite över ett halvår nu med röjning men mina fötter är så helvetes onda. Prövat lite olika kängor och diverse fotinlägg men inget hjälper. Så tips mottages väldigt gärna.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Va har ni på fötterna.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370265 Själv kör jag Meindl Timberking.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Va har ni på fötterna.

JensSkoog  
#370284 Använde vanliga huggarkängor tidigare men fick mig ett par Baffin i fjol höst. Dom är bästa jag har haft i vinterröjning. Gott med rum för mina breda och klumpiga föter, goda sular, lätta och varma, med en innersock som kan tas ut. Köpte dom på "Skog og Hage" här i Norge.
1454363887_baffin_stoevlar_(1).jpg
1454363911_baffin_stoevlar_(2).jpg

Men om du sliter med vonda föter, skulle du ta en sväng till en fysioterapeut eller en osteopat och få sett över dom. Det är det värd eftersom föterna ska holla livet ut :lol:

Användarvisningsbild

Re: Va har ni på fötterna.

Seb macahan  
#370287 Vad höll du på med innan du började röja?
Själv röjer jag inte till yrket, men jag upplever att jag får ont i fötterna i både skogen och på byggena om jag inte snörar kängorna tillräckligt i skaftet så foten får stöd. Min fråga är ställd lite för att en del tar det lite tid innan man vant kroppen vid grovarbete och särskilt ben och fötter, och en del vänjer sig aldrig :lol:
Själv kör jag med Stihl Ranger. Men har väl röjt som mest 6-7dagar i streck.

Avatar Fallback

Re: Va har ni på fötterna.

svenssons  
#370313 Skaffa iläggssulor som är gjutna efter din fot. Hade ont så in i h.. tidigare, hälsporre å skit. Naprapaten tipsade mig och det försvann efter bara någon vecka!

Avatar Fallback

Re: Va har ni på fötterna.

uffejohan  
#370341 Problemet med onda fötter är ofta att inte hela foten får stöd. Det blir för stor belastning på vissa punkter. Har haft dessa problem så jag knappt kunnat ställa mej på golvet. Gick till en ortopedtekniker som gjorde anpassade inlägg. Efter någon vecka var problemet borta. Ta med dej dina kängor/stövlar när de gör inläggen så de passar. De bästa jag känner till är Team Olmed, finns på många platser i landet.

Avatar Fallback

Re: Va har ni på fötterna.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370349 I Göteborg kan jag rekommendera www.fotanatomi.se i Högsbo industriområde. Kostar ca 1600:- för ett par sulor. Jag har två par.

Avatar Fallback

Re: Va har ni på fötterna.

hardman  
#370453 Tack för era svar. Har prövat gjuten inläggsula å det hjälpte inte. Men man kanske skulle ha en ryggsäck på ryggen som väger en tio kilo när man gjuter av fötterna? Är väl det en såg mä utrustning väger

   TS
Avatar Fallback

Re: Va har ni på fötterna.

Martin_G  
#374250 strumpor+raggstrumpor+gummistövlar.
om jag har ont i fötterna tar jag ett par strumpor till.

Avatar Fallback

Re: Va har ni på fötterna.

Umea  
#374302 När man har bekymmer med fötterna så är det viktigt att få korrekt hjälp av dom som verkligen kan.

För det är inte alla som kan fast dom tycker sig kunna.

Det kan vara många orsaker till smärtsamma fötter.

Blir du inte nöjd och hjälpt så ge inte upp utan sök efter någon annan som är duktig på området.

En orsak till smärta kan vara att spänsten i framfoten har gett sig.

Man får då ont vid belastning när ben och senor i fram foten inte håller sig på plats.

För mig blev räddningen specialgjutna sulor med extra ” hög kudde ” under framfoten.

(Medelhög kudde funkade inte.)

Den höga kudden ingjuten i framdelen av sulan hjälper mig att få ben och senor inne i foten att ligga still och på plats.

När ”extra kudden” nötts ned får jag byta sula.

Jag har specialsulor i kängor, huggarkängor och löparskorna på jobbet.

Gå och Löp kliniken i Umeå hjälpte mig ta reda på och förstå vad som var fel med mina fötter. De göt sulor och sedan dess

har fötterna varit helt smärtfria.

Hoppas att du hittar rätt hjälp till smärtfria fötter.

Ha en Fin dag !

Vänliga Hälsningar från Umeå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).