Motorsåg och handhållet

Tips på passande stor motorsåg

89 inlägg 37358 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Astrix1  
#370170 Haft en tung slö klumpig (ms391) , köp hällre ms261 om det är stihl det gäller.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Göt  
#370172 proffsågarna varvar högre och det är en stor fördel.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Hema  
#370174
uffejohan skrev:Jag kör med HVA550xpg, i mitt tycke en fantastisk såg. Är man lite flink i fällningen, klarar man rätt grova träd även med 13" svärd. Hemligheten sitter ofta i filningen. Håller man skären riktigt filade, gör den höga kedjehastigheten att motoreffekten gott räcker i normalt mjuka träslag. En slö kedja kompenseras inte med många hästkrafter.....
Men barkgaffeln kan utnyttjas som kompensation, har jag hört.. :)

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370178 Viss stihl er innteresangt så er jo 362 komt i ein ny versjon no, kanskje det kunne vært noke ser at den berre skal vega 5,6 kg og 4,8 hp. Noken som har prøvd enten den eller nye stihl 261?

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

jannee  
#370181 Gå och bära runt på 8,5 kg kräver nog sin man :mrgreen:
"Tror" nog att Remomannen ångrar sig efter några jobbiga (tunga) dagar. :grin:
Måste vara riktigt grov skog om inte en MS 241 duger/räcker till.
Använde mig själv av Jonsered 420 och 435 i många år - även fulla dagar på vedbacken - och proffssågar klarar sådant.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370182
Hema skrev:Men barkgaffeln kan utnyttjas som kompensation, har jag hört.. :)

:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

röjar kalle  
#370183
Remomannen skrev:Fick ett bra erbjudande på stihl MS 391. Funderar på att slå till. Tankar om denna?
Det ä ren bra såg det är bara att slå till \M/

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370189 Appropå dia., jag har aldrig haft annat än 13" svärd, har aldrig känt mig otrygg att fälla upp till 70-75 cm dia. Förr hade man Hq 242 nu Jonsered 2147 som är motsvarighet till Hq 346, skulle jag köpa en större såg så hade det blivit Stihl eller Dolmar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Peteflamingstar  
#370211
bengt.a skrev:Appropå dia., jag har aldrig haft annat än 13" svärd, har aldrig känt mig otrygg att fälla upp till 70-75 cm dia. Förr hade man Hq 242 nu Jonsered 2147 som är motsvarighet till Hq 346, skulle jag köpa en större såg så hade det blivit Stihl eller Dolmar.


Allt beror ju på omständigheterna, går man och fäller i yrket och det är lite bråttom vill man gärna ha minst 15" på så man slipper göra instick från alla möjliga håll. Kapa rotstocken blir dessutom mycket angenämare, samma vid losskapning. Don efter ändamål! :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370227 Så en 261:a rekommenderas framför en 391:a. Varför? För mig som hyfsat ny i motorsågsvärlden behöver jag nog en förklarling till att en maskin med 50 kubiks motor gör ett bättre jobb än en med över 60 kubik. Jag undrar även om jag behöver 261:an med dess 50 kubik när jag har redan har 025:an med sina 45 kubik.

Förklarar gärna på basic-nivå för en okunnig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370236 Det har med effekt i forhold til vekt, 261 er ei proffsag som har det beste forholdet, 391 er ikkje ei proffsag og har derfor ikkje samme forholdet mellom vekt og effekt. For mange her inne er 391 ei uinnteresang sag det er berre proffsagene som er innteresange enten dei er på 40 ellr 90 kubikk. Dei større sagene brukar alltid å vera proffsager.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370240 Men om vi struntar i vikten, utan bedömer endast sågarnas förmåga att skära i träd. Då borde väl ändå 391:an vara bättre. Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370245 391 har ju lite starkare motor så på det sättet är den "bättre", men riktigt så enkelt är det inte. Det handlar också om karaktären på motorn där det oftast (på Stihl i vart fall) är så att proffssågarna är mer varvvilliga och gjorda för att snabbt komma upp i maximal kedjehastighet vilket är bra för kvistning medan de semiprofessionella sågarna (också kallade farmarsågarna) inte är lika varvvilliga men å andra sidan mer vridstarka, vilket kan vara en fördel vid kapning av grövre virke.

Det innebär att det blir en fråga om hur du tänker använda sågen, och om ditt sätt att använda sågen motiverar den starkare men mindre snabbvarvande motorn med den ökade vikten, för när allt kommer omkring är det svårt att "strunta i vikten", för den kommer bli märkbar förr eller senare. Personligen skulle jag säga att jag försöker använda en så lätt såg som möjligt men den ska vara så stark som nödvändigt, och i min värld innebär det en kombination av en Stihl MS 201 och en MS 261 med handtagsvärmare.

Jag tror att du kommer att märka av det extra kilot i 391:an mer än de extra kubikcentimetrarna/hästkrafterna, och eftersom jag själv tycker att MS 261 hanterar ett 18" svärd alldeles utmärkt blir mitt råd att du satsar på 261:an.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370247 Men kjøp då den nye 261, den er lettere og sterkare

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Ferguson system  
#370253 Vekt er en ting, men noe som er like viktig er hvordan saga er balansert og at den har lave vibrasjoner.

Proffsager er ofte bedre bygd. De har hus/ramme i magnesium i stede for plast og aluminium. De er bedre avvibrert og balansert, lavere vekt og høyere effekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).