Virkesmätning och Matrisfub

Så låter det....

53 inlägg 19612 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36981 Svar på synpunkter från Mangan:
Fredrik, är den person som också skriver under med namn med budskap från Admin@skogforum.

Riktiga måttenheter;
För ”riktig” måttenhet finns det säkra kontrollmetoder som bevisar om virket mäts riktigt.
På så sätt anses mätning i m3to fungera tillräckligt.
På och under bark finns det teknik och kontroll för.
M3fub är endast rätt vid tillräckligt tät sektionskubering och mätning på finskt sätt, d.v.s. även på skäliga upphöjningar. Denna förbättring är under utredning sen jag påtalade nuvarande brister.
Fuskfub är inte verklig levererad volym. Detta vet vi nu. Därför är det en dålig mät/betalningsmetod.

Varför har vi prislistor som baseras på längd, diameter och kvalitet?;
- Vi behöver apteringsteknik som kan ta ut bästa stockar ur träd med specifik avsmalning/stamform. Motsatsen, d.v.s. att ta ut varje längd i närmaste möjliga stam optimerar inte er skogsvara. Följden blir på sikt en sämre betalningsförmåga i industrin.
- Att presentera en prislista i korrekt måttenhet, som betalar bäst för bästa stockar är en bra styrning för apteringen och en vedertagen metod för att bedöma listans värde mot andra köpares listor.

Jag tycker det finns anledning att framhålla Frödinge sågverk på småländska östkusten som har en korrekt måttenhet och dessutom presterade högsta netto på grantimmer i ATL:s virkestest 7 okt. Tvåan på gran (Södra) som mäter i nästan äkta fub men tar till fuskfub vid störning och vid leverans till externa sågverk blir i särklass sämst då matris/fuskfub används.

Det går inte att dela din uppfattning att jag agerar här för egen vinning/jobb.
Det är en betydande tid nerlagd som jag försökt upplysa om det jag vet om specifika problem och delta med min erfarenhet och fakta i några andras trådar.
Trådarna med fuskfubben har fått rejält över 10.000 besök. Betydligt fler personer har varit intresserade än kritiska.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36988 Här är en tabell från VMFNord på hur man får fram fub från to i Norr. Inte samma avsmalning över allla längder och dimensioner.

http://www.vmfnord.se/Matning_redovisni ... -08-01.pdf

Förstår du Mangan?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37007
Jasi skrev:Här är en tabell från VMFNord på hur man får fram fub från to i Norr. Inte samma avsmalning över allla längder och dimensioner.

http://www.vmfnord.se/Matning_redovisni ... -08-01.pdf

Förstår du Mangan?

Denna matris med omräkningstal är uppbyggd på samma sätt som de VMF SYD och Qbera har.
D.v.s. en och samma avsmalning för alla stockar med viss längd och diameter.
Ex. 55 dm lång 22 cm grov motsvarar 8.9 mm/m i medelavsmalning. Om påverkan av rotbitar tas bort motsvarar det en "synlig" avsmalning på sista halvan av stocken på nära 8.0 mm/m. Om det är rimlight kan nog bara ni bedöma som bor i detta område.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37012
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Här är en tabell från VMFNord på hur man får fram fub från to i Norr. Inte samma avsmalning över allla längder och dimensioner.

http://www.vmfnord.se/Matning_redovisni ... -08-01.pdf

Förstår du Mangan?

Denna matris med omräkningstal är uppbyggd på samma sätt som de VMF SYD och Qbera har.


Så, är detta omräkning till m3fub(södra) eller m3fub(bertilsson)?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37013
Jasi skrev:
Jasi skrev:Om jag säljer till Södra och får 300 kr/m3fub eller väljer att sälja till något norrländskt företag som ännu inte använder fuskfub för 300 kr/m3fub så innebär det att jag får en större volym hos det norrländska företaget och således ett större netto.

Fuskfuben ger systematiskt för låg volym och det talar inte Södra om för säljarna.

Någon som ännu inte förstår?


Mangan, förstår du det här?


Jag har redan svarat på detta. Förstår du Jasi?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37016
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Här är en tabell från VMFNord på hur man får fram fub från to i Norr. Inte samma avsmalning över allla längder och dimensioner.

http://www.vmfnord.se/Matning_redovisni ... -08-01.pdf

Förstår du Mangan?

Denna matris med omräkningstal är uppbyggd på samma sätt som de VMF SYD och Qbera har.


Så, är detta omräkning till m3fub(södra) eller m3fub(bertilsson)?

Det är omräkningstal till det vi kallat "fuskfub" i två år. Se inlägg tidigare på vårt forum där över 10.000 besökare varit.
Över 100 milj. kr har blåst bort från leverantörer och bara sen Mangan inledde detta i tisdags har över 500.000 kr blåst bort.
Använd gärna energin till att jobba bort felaktigheterna.

De omräkningstal som Jasi förmedlade länk till är för norra Sverige. Alltså varken min eller Södras miljö.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37018
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Här är en tabell från VMFNord på hur man får fram fub från to i Norr. Inte samma avsmalning över allla längder och dimensioner.

http://www.vmfnord.se/Matning_redovisni ... -08-01.pdf

Förstår du Mangan?

Denna matris med omräkningstal är uppbyggd på samma sätt som de VMF SYD och Qbera har.


Så, är detta omräkning till m3fub(södra) eller m3fub(bertilsson)?

Det är omräkningstal till det vi kallat "fuskfub" i två år.


Utmärkt, då är ju Jasis problem att jämföra köpare i norra och södra Sverige lösta av denna omräkningslista. Skall han sälja enligt m3fub(bertilsson) så får han använda en annan lista.

Du Bertilsson, lägg din energi på att hitta på ett enkelt sätt att hantera priser på virke, istället för att behålla det krångliga system vi har haft tidigare (och fortfarande delvis har).

Och du har fortfarande inte förklarat varför du tror priserna på m3fub(bertilsson) och m3fub(södra) skall vara identiska. Så din beräkning om hur mycket som har blåst bort, är helt åt skogen. :-)

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37030 Du Mangan hade synpunkter på några saker.
Din slutsats om Jasis problem är verkligen missuppfattad. Läs vad Jasi jämförde.

För dej Mangan har inte mina upprepningar eller förtydligande räckt för din förståelse. Jag har svarat på din fråga med beskrivning flera gånger. Du har också fått förtydligande från några andra vänner på forumet men inte varit nöjd.
Men ju mer du skriver och debatterar desto mer framgår att det inte är fuskfub du bryr dej om. Därför undra jag varför du egentligen verkar försvara fuskfubben.
Du svarar inte på frågeställningar.
Men du avser inte handla med detta bristfälliga betalningssätt som fuskfub är.
Jag hoppas ändå att det jag förmedlat i ämnet varit information till någon nytillkommen läsare på forumet.

För att veta vad en köpare betalar bra för så behövs en varudeklaration för priset. Där har jag tidigare förmedlat min syn.
Den förenklade prislista du Mangan vill ha vet jag lite om. Den är kanske vad man benämner som ett pris rakt över. Om du har den stora värderingsförmåga som behövs så välj den metoden.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37064
Mangan skrev:
Jasi skrev:
Jasi skrev:Om jag säljer till Södra och får 300 kr/m3fub eller väljer att sälja till något norrländskt företag som ännu inte använder fuskfub för 300 kr/m3fub så innebär det att jag får en större volym hos det norrländska företaget och således ett större netto.

Fuskfuben ger systematiskt för låg volym och det talar inte Södra om för säljarna.

Någon som ännu inte förstår?


Mangan, förstår du det här?


Jag har redan svarat på detta. Förstår du Jasi?


Nej jag förstår inte, jag vill att du förklarar tydligare. Varför du inte håller med om att jag får sämre netto med fuskfub än riktig fub. Den verkliga volymen fub är 1000 m3 medan fuskfub violymen är 950m3 och priset är samma per m3 från båda köparna. Om priset är 300kr/fub från båda köparna så får jag 300 000 kr från den som mäter den verkliga volymen och 250 000 kr från den som mäter med fuskfub. Varför håller du inte med om att nettot blir olika Mangan?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37066
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Här är en tabell från VMFNord på hur man får fram fub från to i Norr. Inte samma avsmalning över allla längder och dimensioner.

http://www.vmfnord.se/Matning_redovisni ... -08-01.pdf

Förstår du Mangan?

Denna matris med omräkningstal är uppbyggd på samma sätt som de VMF SYD och Qbera har.


Så, är detta omräkning till m3fub(södra) eller m3fub(bertilsson)?

Det är omräkningstal till det vi kallat "fuskfub" i två år. Se inlägg tidigare på vårt forum där över 10.000 besökare varit.
Över 100 milj. kr har blåst bort från leverantörer och bara sen Mangan inledde detta i tisdags har över 500.000 kr blåst bort.
Använd gärna energin till att jobba bort felaktigheterna.

De omräkningstal som Jasi förmedlade länk till är för norra Sverige. Alltså varken min eller Södras miljö.
Bertilsson


Så du menar att jag är drabbad av fuskfub? Kanon det var bara det jag väntade på. Nu kan jag driva frågan. Jag kommer att ringa VMF till veckan och fråga hur de kommit fram till omräkningstalen.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37242
Bertilsson skrev:Den förenklade prislista du Mangan vill ha vet jag lite om. Den är kanske vad man benämner som ett pris rakt över. Om du har den stora värderingsförmåga som behövs så välj den metoden.


Det är inte jag som skall värdera skogen, det är köparna. Som rotpost eller leveransrotköp. Då är apteringssdatorn inte mitt problem, utan köparens.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37243
Bertilsson skrev:Men ju mer du skriver och debatterar desto mer framgår att det inte är fuskfub du bryr dej om. Därför undra jag varför du egentligen verkar försvara fuskfubben.
Du svarar inte på frågeställningar.


Som jag har förklarat för dig, men du inte velat förstå, så anser jag inte att apteringen skall påverka priset. Då misster apteringsdatorn sitt inflytande över priset till skogsägaren, men det är väl få som sörjer det?

Den nya mätmetoden för timmer är i alla fall inte sämre än m3to, så mycket är klart.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37246
Jasi skrev:Nej jag förstår inte, jag vill att du förklarar tydligare. Varför du inte håller med om att jag får sämre netto med fuskfub än riktig fub. Den verkliga volymen fub


Mätt hur???

är 1000 m3 medan fuskfub violymen är 950m3 och priset är samma per m3 från båda köparna. Om priset är 300kr/fub från båda köparna så får jag 300 000 kr från den som mäter den verkliga volymen och 250 000 kr från den som mäter med fuskfub. Varför håller du inte med om att nettot blir olika Mangan?


Om jag mäter ditt lass till 682 m3fub(mangan) och bjuder 455:- metern för det, hade du då kalla mig för fuskare och slängt dörren i ansiktet, eller hade du accepterat mitt pris?

Ta den som ger dig bäst pris för alltihop, inte den som har räknat fram högst volym. Om du tror att högst volym ger högst netto, sälj allt som flis i m3s.

Läger volym ger inte lägre netto, priset per volymsenhet spelar roll

Förstår du, Jasi?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37254
Mangan skrev:
Jasi skrev:Nej jag förstår inte, jag vill att du förklarar tydligare. Varför du inte håller med om att jag får sämre netto med fuskfub än riktig fub. Den verkliga volymen fub


Mätt hur???

är 1000 m3 medan fuskfub violymen är 950m3 och priset är samma per m3 från båda köparna. Om priset är 300kr/fub från båda köparna så får jag 300 000 kr från den som mäter den verkliga volymen och 250 000 kr från den som mäter med fuskfub. Varför håller du inte med om att nettot blir olika Mangan?


Om jag mäter ditt lass till 682 m3fub(mangan) och bjuder 455:- metern för det, hade du då kalla mig för fuskare och slängt dörren i ansiktet, eller hade du accepterat mitt pris?

Ta den som ger dig bäst pris för alltihop, inte den som har räknat fram högst volym. Om du tror att högst volym ger högst netto, sälj allt som flis i m3s.

Läger volym ger inte lägre netto, priset per volymsenhet spelar roll

Förstår du, Jasi?


Nej jag förstår inte hur du menar, du måste förklara tydligare. I mitt exempel fick jag samma pris av båda köparna 300 kr per m3fub men jag vet att en köpare systematiskt mäter så att volymen blir mindre, fuskfub. Även så nettot blir mindre då det är samma pris men mindre volym.
Förklara varför jag skall välja den som mäter fram en mindre volym.

Riktig fub kan mätas med dia på flera ställen på stocken, kan vara så mätramarna är tänkta att fungera. Eller genom att att mäta undanträngda volymen vatten som du själv skrivit om tidigare.

Svar på frågan om jag skulle kalla dig fuskare. Jag förutsätter att vi kommit överens om priset innan avverkningen. Om du sedan talat om för mig att du skall mäta managanfub och beskrivit hur den mätningen går till och jag accepterat detta. Då skulle jag inte kallat dig fuskare. Men grejen är att de som mäter fuskfub inte talar om hur de skall mäta. De mäter konsekvent fel och lurar säljarna.
Senast redigerad av Jasi sön 12 okt 2008, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37256
Jasi skrev:
Mangan skrev:
Jasi skrev:Nej jag förstår inte, jag vill att du förklarar tydligare. Varför du inte håller med om att jag får sämre netto med fuskfub än riktig fub. Den verkliga volymen fub


Mätt hur???

är 1000 m3 medan fuskfub violymen är 950m3 och priset är samma per m3 från båda köparna. Om priset är 300kr/fub från båda köparna så får jag 300 000 kr från den som mäter den verkliga volymen och 250 000 kr från den som mäter med fuskfub. Varför håller du inte med om att nettot blir olika Mangan?


Om jag mäter ditt lass till 682 m3fub(mangan) och bjuder 455:- metern för det, hade du då kalla mig för fuskare och slängt dörren i ansiktet, eller hade du accepterat mitt pris?

Ta den som ger dig bäst pris för alltihop, inte den som har räknat fram högst volym. Om du tror att högst volym ger högst netto, sälj allt som flis i m3s.

Läger volym ger inte lägre netto, priset per volymsenhet spelar roll

Förstår du, Jasi?


Nej jag förstår inte hur du menar, du måste förklara tydligare.



I mitt exempel så får du tre olika mätvärden på ditt parti. Volymen och priset per volymen följer nedan. Förklara hur du tänker när du väljer köpare.

1050 meter: 300:-/meter
1000 meter: 300:-/meter
950 meter 335:-/meter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).