Trädslag

Lärkträd

48 inlägg 48122 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lärkträd

uffejohan  
#369700 Jag vet inte om det finns nån tråd om just Lärkträd, men jag skulle gärna vilja veta vad det finns för erfarenheter. Har frågat Skogsstyrelsen men blev inte särskilt mycket klokare av det, kanske mest för att det inte finns så mycket erfarenhet i mina trakter. Jag har min fastighet på småländska höglandet, 300 möh. Är rädd för att det är lite för kärv miljö här, men det skulle vara trevligt att blanda upp granskogen med nåt annat. Om jag inte sprutar tallplantorna med Trico blir det bara älgfoder och björken blir mest bara vresig och hamnar på vedbacken. Finns det någon som har erfarenhet?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

tyke  
#369706 Tycker lärkplanteringarna liknar risbuskar eller korkskruvar och skulle själv aldrig satsa på dessa.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#369716 Har satt lärk (sibirisk) på mellan 250-300 möh och dessa har gått över förväntan. Den äldsta planteringen som är 8 år är mellan 4-5m höga. Någon enstaka har blivit fejad och någon blev betad som plant, men huvudintrycket är bra. G24-G26 bonitet.
Bra markberedning och tidig plantering innan gräset kommer är viktigt för att få fart ..... sen går det fort av bara tusan :mrgreen:

Detta är i Hälsingland.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#369718 Intressant Isteskog, går det i Hälsingland borde det gå i Småland. Trico är effektivt mot viltet så det är jag inte så orolig för, provar nog en liten yta i vår! Vet du vilken sorts lärk som har gått bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#369736 Här uppe är rekommendationen att sätta Sibirisk Lärk, det borde ju gå bra nere hos dig också iaf på de höjdlägena!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lärkträd

Esignman  
#369737
isteskog skrev:Har satt lärk (sibirisk) på mellan 250-300 möh och dessa har gått över förväntan. Den äldsta planteringen som är 8 år är mellan 4-5m höga. Någon enstaka har blivit fejad och någon blev betad som plant, men huvudintrycket är bra. G24-G26 bonitet.
Bra markberedning och tidig plantering innan gräset kommer är viktigt för att få fart ..... sen går det fort av bara tusan :mrgreen:

Detta är i Hälsingland.


Var köpte du plantorna?

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#369741 Av Norrplantor (SCA plantskola) genom Rundvirke.
De har haft svårt att få fram plantor sista åren vet jag.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

Lindianerna  
#369744 Hej
Jag har testet Hybridlärk mellan Tranemo - Gislaved
Viltet har betat rätt bra på plantorna men de verkar tåla mycket stryk för de växer bra ändå.
Blir troligen inget kvalitetstimmer då de betade stammarna skruvar sig som ovan nämnt,
Men jag är ändå imponerad av tillväxten!!

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369757
uffejohan skrev:Jag vet inte om det finns nån tråd om just Lärkträd, men jag skulle gärna vilja veta vad det finns för erfarenheter. Har frågat Skogsstyrelsen men blev inte särskilt mycket klokare av det, kanske mest för att det inte finns så mycket erfarenhet i mina trakter. Jag har min fastighet på småländska höglandet, 300 möh. Är rädd för att det är lite för kärv miljö här, men det skulle vara trevligt att blanda upp granskogen med nåt annat. Om jag inte sprutar tallplantorna med Trico blir det bara älgfoder och björken blir mest bara vresig och hamnar på vedbacken. Finns det någon som har erfarenhet?


Hej
Bor på södra delarna av höglandet och planerar att plantera 4000 sibirisk lärk i vår. Anledningen till valet är att jag tror på kvalitetstimmer i framtiden och att jag har för dålig mark för hybridsorter. Var jag erfarit så ska hyrider inte planteras på sämre mark än G30 och inte där det är frostlänt.

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Ängagärdet  
#369996 Har hybridlärk, holbaeck tror jag de hette, 280-290möh centrala Småland. Planterade i april 2014. Det är 5000st på g26-g28. Det är en chansning men än så länge ser det bra ut, lite fejskador, men nästan ingen betning.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370073 Tack ni som svarat, verkar ju rätt hoppfullt ändå. Går på era erfarenheter och beställer plantor, ska bli intressant med ett nytt trädslag i mina trakter, har faktiskt inte sett några planterade lärkbestånd runt Nässjö. Jag har väldigt goda erfarenheter av att spruta Trico mot viltskador, så även lärken ska få sin dos. Har inte sett en enda angripen planta, varken gran eller tall, på den senaste planteringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370098 Vilken typ av lärk blev det, sibirisk eller hybrid? Vad har du för utrustning/metod för att spruta?

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370104
Mangan skrev:Vilken typ av lärk blev det, sibirisk eller hybrid? Vad har du för utrustning/metod för att spruta?


Hakar på här med en till fråga, tycker du att besprutning fungerar lika, eller nästan lika bra, som stängsel?

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370106 Det blev sibirisk lärk. Jag tillhör växtzon 5, faktiskt samma som Umeå enligt växtzonskartan....Verkar som den lärken är tåligare än hybriden. Sprutar gör jag med en Solospruta med handpump, köpte en ny för ett par år sedan, annat än de gamla jag använde att spruta hormoslyr med i slutet av 60-talet. Trico är ett preparat baserat på fårfett och tycks funka utmärkt, men är rätt dyrt. Sprutan ger en finfördelad dimma och sprutar man bara toppskottet så räcker en dunk rätt länge. Bor du i närheten Mangan, får du gärna komma o låna sprutan. Jag finns i Nässjö-Jönköpingstrakten

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370107
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Vilken typ av lärk blev det, sibirisk eller hybrid? Vad har du för utrustning/metod för att spruta?


Hakar på här med en till fråga, tycker du att besprutning fungerar lika, eller nästan lika bra, som stängsel?

Stängsel verkar kolossalt bökigt men kanske är nödvändigt i viltrika trakter. Där jag har min fastighet är betestrycket måttligt, vi har en tilldelning av 1 vuxen och 2 kalvar på 1000 ha, sköt bara en kalv i år, hade helt enkelt ont om älg. Rådjur är det heller inte så gott om i rena skogstrakter. I dessa förhållanden funkar sprutningen alldeles utmärkt och jag har inte ens tänkt tanken att hägna in planteringarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).