Uppvärmning

Besparing på ved ??

81 inlägg 32541 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Besparing på ved ??

H-kan  
#369928 Hejsan alla!
Jag är ute och letar ny panna och då har jag hittat två panntillverkare som räknar ut besparing resp vedkostnad per år.

http://biovarmesverige.se/vara-produkter/vedpanna/
där skriver man att 100m3 ved motsvarar 10m3 olja, och att priset på 100m3 ved är 35000.

http://www.varmebaronen.se/ved/
Där skriver man att en normalförbrukning är 20m3 per år och att detta skulle kosta 7000:-

Visst blandar båda två ihop stjälpta m3 med travade?
350:- för en travad kubik? Priset är ju lågt även för en stjälpt kubik.

Jag har skrivit till de båda och undrat hur de har räknat, men jag har inte fått något svar precis.
Ni som eldar med en vettig panna, inte sjutton klarar man sig på 20 stjälpta heller?

Min "destruktionsanläggning" kräver nästan 50 travade
Ni kan nog gissa varför jag vill byta panna va??
:sad:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

ananders  
#369947 Jag har ett hus på ca 130 m2 och inte väl så väl isolerat och jag gör av med mellan 25 och 30 m3tr ved. Största delen gran 80% resten diverse löv. Jag eldar med en Nibe Alpha Combi.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369983 Värmer 3*80 m2 per plan, 3 plan med ca 20 m2 travat. Panna och acktank från Värmebaronen. Normalisolerat hus, typ timmer med tilläggsisolering utanpå och väldigt tjockt i tak, 150 om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

T Landström  
#369986
Uvskogen skrev:Värmer 3*80 m2 per plan, 3 plan med ca 20 m2 travat. Panna och acktank från Värmebaronen. Normalisolerat hus, typ timmer med tilläggsisolering utanpå och väldigt tjockt i tak, 150 om jag minns rätt.


Tjockt i tak? 150mm?
Tycker det låter väldigt lite för att vara i tak... Skulle nog inte isolera mindre än 250-300 mm...

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369987 Inte minns jag, typ 26 år sen. La ditt massor så folk sa åt mig att sluta
Kan mäta i sommar! :-)

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

T Landström  
#369988
Uvskogen skrev:Inte minns jag, typ 26 år sen. La ditt massor så folk sa åt mig att sluta
Kan mäta i sommar! :-)


Är det någonstans man ska fläska på med isolering är det ju på vinden ;)
Du kanske har isolerat 150 cm ;)
Senast redigerad av T Landström sön 31 jan 2016, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Fredrik Reuter  
#369989 Hej,
Dåligt isolerat hus och ca 25 m3 stjälpt i säck,1,5 kbm säckar. Per år då.

Men det är då främst björk. I tråden om Calmar V33 diskuterar vi runt typ av ved och jag tror rackarns att min förbrukning skulle öka till minst 30 om jag körde gran...

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369992 Just det ja, glömde
Jag eldar säker 80 % barr.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Fredrik Reuter  
#369995 En liten reflektion:
Det är skapligt bra med energi i ved. Ett skotarlass med en gallringsskotare (ca 11 - 12 fub) värmer en hel villa med värme och duschvatten i ett år. Gallringsskotaren kör ut kanske 7 lass i snitt om dagen i 240 dagar om året.

En gallringsskotares arbete skulle alltså kunna försörja 1.700 villor på årsbasis...?!

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

machonisti  
#369999 Har gått många debatter med människor som förundrat sig över att jag eldar mitt relativt stora hus enbart med ved. I diskussionerna tycker jag mig ringat in eldningsproblemet till att det är nåt man måste göra vareviga dag. Det går an att hugga veden och köra hem den t.o.m. få den upparbetad men sen är det stopp.

Jag däremot och säkert många andra hugger gärna och tycker verkligen att det är en njutning att elda. Speciellt om jag lyckats få veden torr. Det är lite av en livsstil att elda med ved.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Sandström87  
#370003 Helt rätt att elda med ved är en livsstil. Själv tycker jag det berikar själen på något vis att få värma familjen med ens egna verk. Kan nog jämföras med att tex föda upp sitt eget kött. Det ger en känsla av oberoende!

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

loppan  
#370005 Håller med,vedeldning är till för entusiaster.
I bland så undrar man varför man håller på med det är ju lite kul.
Jag brukar grovt räkna att en m3 själpt ved innehåller 1000 kwh.

Jag har timrad kåk utan tilläggsisolering på 90 m3
Min gamla självdragspanna Diom från sent åttiotal förbrukade 30 m3 per år.
Nuvarande panna Nibe vedex 3300 förbrukar ca 20 m3 per år.

Det är stor skillnad i värmevärde på veden beroende på vattenhalt.
Den veden som jag kan lagra inne i pannrummet ett halvår (ca 5 m3)värmer bättre än den som vart på tork i vedboden två somrar.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

dwurg  
#370015 Laga mat får man ju också göra varje dag och det tar ju en evighet i jämförelse med att stoppa in lite ved och tända.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

550  
#370021
Fredrik Reuter skrev:En liten reflektion:
Det är skapligt bra med energi i ved. Ett skotarlass med en gallringsskotare (ca 11 - 12 fub) värmer en hel villa med värme och duschvatten i ett år. Gallringsskotaren kör ut kanske 7 lass i snitt om dagen i 240 dagar om året.

En gallringsskotares arbete skulle alltså kunna försörja 1.700 villor på årsbasis...?!


Men det tar en stund att hugga ett skogsmaskinslass med ved manuellt :wink: Säger mycket om hur stora dagens maskiner är...

Skulle gissa på att det går åt det dubbla i ett stort hus med dålig isolering.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

550  
#370022
dwurg skrev:Laga mat får man ju också göra varje dag och det tar ju en evighet i jämförelse med att stoppa in lite ved och tända.


Finns väl folk som äter på restaurang varje dag :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).