Motorsåg och handhållet

Är TrioBrake på väg ut ?

47 inlägg 22390 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

T Landström  
#366784
Vimekaren skrev:På min 550 xpg trio är det iaf handtagsvärme!?


Tror det bara går att få TB med handtagsvärme...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Vimekaren  
#366787 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366798 Quickstop systemet gör det lite trångt, men inte omöjligt. Klart det skulle gå o göra på nåt vis om det krävdes.
Det har ju funnits en del varianter på Quickstop genom åren, denna som aktiveras genom gasspärr är lite vettigare kanske...
Personligen tycker jag triobrake verkar vettigare på stort sett alla vis.

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Seb macahan  
#366854
TheJo skrev:Jag är nog för fåfäng för TrioBrake :roll: Tycker det ser för taskigt ut.
Men ge mig något år till så kanske man har vant sig. Är ju en mycket bra uppfinning!


Jag är också rätt fåfäng av mig. Tycker att jag är mycket snyggare med två händer och armar än en och en protes (i bästa fall). Sen är det ju praktiskt o ha två armar i bland........... 🧠

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

tallen100  
#366859 Armar och händer har nog större chans att ryka i vedkapan, men allt är ju möjligt om oturen är framme :geek:

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Seb macahan  
#366863
tallen100 skrev:Armar och händer har nog större chans att ryka i vedkapan, men allt är ju möjligt om oturen är framme :geek:


Japp. OT
Men när jag för några år sedan stått o kapat ved i kapen två dagar i rad och kastat upp på vagn blev lite lat och oaktsam så på väg tillbaka med handen mot nästa bit så missade jag och satte handsken i klingan.....
Handsken for av och allt blod i kroppen "frös till is". Efter det drog jag ur 3-fas kablen, åkte ner till lantmännen och beställde en vedmaskin. Dyrt? Ja, Lönsamt? Nej, Motiverbart? JAAA jag betalar gärna 50tsk för o få behålla handen......o sluta kapa ved lär jag ju inte göra.
Efter det har jag aldrig varit i närheten av någon skada i samband med vedkörning i alla fall. Vedkapen har stått på samma berghäll som där jag ställde den när vedmaskinen kom hem, och jag har inte haft en tanke på att starta den sen den där dagen med handsken.

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

tallen100  
#366875 Jo det är nog många som fått sej en och annan tankeställare efter sådana incidenter, för där mot en klinga är man verkligen chanslös, tur det bara var handsken!

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366878 Jo, och folk kopplar bort tvåhandsfattningen på vedklyven...

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

tallen100  
#366880 Ja där ska det bara vara en spak så man kan styra kubben med andra handen, visst man kan nog klämma sej om man är oaktsam. Men olycksrisken är nog större att man snubblar och skär sej på klyv äggen när man släppt spakarna.
Det farliga där, är att vara två vid klyven alltså en som styr kubben och den andra som sköter spaken, då kan nog olyckan snart vara framme.

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

SawTroll  
#369961
Ekis skrev:Drar kanske helt fel slutsats eller läser inte ordentligt.
Men när jag kollar på Husqvarnas svenska hemsida så verkar endast 1 av 12 XP-sågar gå att få med TrioBrake. http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... s-xp-saws/

För e-sågarna är det något högre andel med TB på 2 av 8 modeller.

Har för mig att det fanns på fler modeller för några år sen men minns kanske fel?


Du husker (minns) ikke feil, og det er slik på alle markeder (websider) jeg har sjekket - bare 550 finnes med Triobrake.

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Peteflamingstar  
#369963 Hittade en bild på något som måste vara en tidig version av triobrake, på en 242:a:

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369964 Det är väl TAC, tripple action control.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 31 jan 2016, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Peteflamingstar  
#369966
Niking skrev:Det är väl TAC, trippel action control.
/Niklas


Jo det hette väl så, även på min 353:a som är likadan som dagens versioner. Så funktionen är väl samma, fast namnet ändrats...

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Hema  
#369981 550 XP med Triobrake eller bara felskrivning?
http://www.blocket.se/lund/Husqvarna_550_XP_TB_Motorsag_64840774.htm?ca=23&w=3
Husqvarna 550 XP TB Triobrake har utvecklats för professionella skogshuggare och kunniga markägare. Sågen har banbrytande design och mängder med nyskapande lösningar för effektiv och behändig drift. Vår unika motorteknik X-TORQ® ger mer kraft där du behöver den, upp till 20 % lägre bränsleförbrukning och 75 % lägre avgasemissioner. RevBoost ger omedelbar hög kedjehastighet för extra effektiv kvistning. Utrustad med TrioBrake.
Pris 4 796kr exkl.moms

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370017
Niking skrev:Det är väl TAC, tripple action control.
/Niklas

TAC var senare, 345/346/353.
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 100-01.pdf
Detta är HB Högerhands Broms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).