Bioenergi

Trenden för vedeldning?

71 inlägg 29678 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

JensSkoog  
#369766 Bara en sak att göra: Skicka tilbaks ViV till redaktøren och anmoda han om
att turka sig bak med den :mrgreen: :mrgreen:

Har varit en trend dom sensta åren att dom pushar saker som är fancy, nya
och som kostar, och senn ser man reklam för samma i tidningen.
Vi i Villa är ingen oberoende publikation. 😡

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369793 Problemet är inte vedeldningen i sig utan ved eldarna.

Framförhållning är inte den bästa. När dom ska köpa ved mitt i vintern. Så är det inte säkert att det finns torr ved kvar. Då kan det bli något halv surt.

Dom som köper färsk ved på våren är måna om att veden skall vara torr.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

jayxiane157  
#370463 Det går ju att hitta riktigt bra begagnade vedpannor och tankar istället för att köpa nytt ,själv köpte jag en beg Arimax 35 från 91 det var det året dom höjde miljövärdet på dom och den har jag eldat i snart 8 år i jag gav 4500 för den och köpte beg tankar och laddomat för ca 8000 kr totalt 3000 l vatten och sen hittade jag en beg Arimax 35 från 2002 som mest bara gått med pellets så den står som reserv nu om nåt skulle hända den äldre nåt samma rökrör och bara att skruva bort kopplingar och in med den andra,och glykol i reserv pannan det är viktigt. :P

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Hema  
#370492 Glykol, men det beror väl på om den förvaras i värme eller ej?

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370493
Hema skrev:Glykol, men det beror väl på om den förvaras i värme eller ej?


Rostskydd gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

tallen100  
#370510 Ja det gäller även vattenkylda motorredskap, inte bra att bara köra med vatten och tappa ur vid vinterförvaring.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Hema  
#370543
tallen100 skrev:Ja det gäller även vattenkylda motorredskap, inte bra att bara köra med vatten och tappa ur vid vinterförvaring.

Även om de står i varmgarage? klart om det ska stå som backup, kan det ju bli några år.

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Tjita1  
#370600
Hema skrev:
tallen100 skrev:Ja det gäller även vattenkylda motorredskap, inte bra att bara köra med vatten och tappa ur vid vinterförvaring.

Även om de står i varmgarage? klart om det ska stå som backup, kan det ju bli några år.

Nä, glykolen smörjer och rostskyddar också, så det är ingen höjdare. Om inte det roligaste man vet i livet är att byta vattenpump en gång om året, förstås.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

tallen100  
#370612 Ja med bara vanligt vatten eller helt tom så kommer rost/ärj, och som sagt vattenpumpen blir inte glad av bara vatten. Det är inte heller bra att systemet står tomt :smile:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

jayxiane157  
#370668 Både rost och frys skydd då den står kallt till

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Uffe A  
#370683
machonisti skrev:
Uffe A skrev:
Göt skrev:Runt ikring mej så har man utnyttjat rotavdraget in i det sista och har satt in värmepumpar både här och där. Vi blir nog få vedeldare nu!

Fast jag glömmer inte den vintern när det blev riktigt kallt och väldigt måna värmepumpsägare hade säkrat för dåligt. Då var man en nöjd vedeldare :lol:

Tja, ju fler pumpar åt folket, ju mer ved får vi eldare :lol: !!

Hört av en förbipasserande:
Nu har jag kommit på varför det är viktigt att såga ved på söndag: Det är ju dubbellön :lol: :lol: :lol:

På den sjunde dagen, sade Gud till Gabriel: "Gabriel, varför vila på en söndag, när man kan hålla på med ved.
Gabriel svarade: "Gud, det kallas för VED-mod!!!!" :oops: :lol: 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).