Traktorer och processorer

Valmet 405 enkelverkande tipp

7 inlägg 4592 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 405 enkelverkande tipp

Johannn  
#369695 Hej,
Har en vagn med enkelverkande hydral (hane) men på traktorn sitter det enbart 2st (4 totalt, honor) dubbelverkande uttag. Men sedan finns det ett till uttag, vet ej vad det är till för (hane)?

Om det nu väl inte funkar, kan man använda något av de dubbelverkande uttagen och i sådana fall vilket och hur kan se vilket som är vilket?

(Är väldigt nybörjare på detta så inga "krångliga" förklaringar tack).

Mvh



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 405 enkelverkande tipp

eqlazer  
#369697 Den ensamma kan vara en fri retur eller möjligtvis ett bromsuttag, om du visar en bild så går det att svara på.
Ja de dubbelverkande uttagen kan du använda till enkelverkande funktioner rakt av.
Men om du inte vill att den pressar olja i det oanslutna uttaget (slöseri med energi) när du sänker tippen så finns det vred under uttagen som du kan ställa in mellan enkel- och dubbelverkande (kolla manualen eller bild på nedre bakruta?).
Så var det iaf på 705, antar att det är likadant på de mindre varianterna.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 405 enkelverkande tipp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369776 Prova i ett uttag

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 enkelverkande tipp

ÅsaNisse  
#369781 Har du flytläge på den ena funktionen ( spaken fastnar i ändläge och ingen belastning märks på systemet) så kan du leta upp den honan som går till den spaken. Drar du lite försiktigt i spaken på ena hållet ska tippen gå upp och trycker du ut den så den fastnar ska flaket gå ned.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 405 enkelverkande tipp

Bax  
#369796 På min 465 är det flytläge när man för spaken framåt till ett låst läge. Det är läge (uttag)1 om jag minns rätt.
Jag kan kolla vilken hona det blir, dom sitter inte i nummerordning på min.

Det är alltså tipp-upp när man för spaken framåt och tipp-ner när spaken slår över till ändläget.

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 enkelverkande tipp

erikl  
#369810 Har en 365 och kopplar enkelverkande till vardera paret av dubbeluttagen när jag kör vägsladden (två stödhjul som styrs hydrauliskt)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 405 enkelverkande tipp

Johannn  
#371461 Hejsan,
Tack för alla tips men det har löst sig!
Mvh

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).