Bilar

Fiat strada

41 inlägg 21067 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiat strada

rikard_e  
#369689 Hej allesammans. Har börjat leta efter pickup, har tittat lite på Mazda, Ford, Toyota och Nissan, Ingenting faller i smaken direkt förutom Fiat strada, Jag behöver inte ha en stor bil som drar runt 08-1.2 liter milen. Jag kör såpass många mil per år att jag vill ha en bränslesnålare bil, som får fungera som allround. Kör inte jättemycket dålig skogsväg heller. Vill ha lite mer markfrigång och en bil med flak.

Tänkte leta efter en så ny bil som möjlig.

Ni som kör Strada, vad tycker ni om den?
Sjukdomar på dom och vad ska man tänka på vid köp?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fiat strada

svampbob  
#369696
rikard_e skrev:Hej allesammans. Har börjat leta efter pickup, har tittat lite på Mazda, Ford, Toyota och Nissan, Ingenting faller i smaken direkt förutom Fiat strada, Jag behöver inte ha en stor bil som drar runt 08-1.2 liter milen. Jag kör såpass många mil per år att jag vill ha en bränslesnålare bil, som får fungera som allround. Kör inte jättemycket dålig skogsväg heller. Vill ha lite mer markfrigång och en bil med flak.

Tänkte leta efter en så ny bil som möjlig.

Ni som kör Strada, vad tycker ni om den?
Sjukdomar på dom och vad ska man tänka på vid köp?


Det är en rätt bra bil jag har Haft min i drygt 5 år. Bytt avgassystem, stötdämpare fram och ett par givare. Tror den har gått 12000 mil. Den senaste tiden har den mest stått då jag jobbar borta och inte behöver någon arbetsbil för tillfället så den får nog vila ut något år nu. Fanns det nya Strada att köpa så skulle jag allvarligt överväga att köpa en igen.

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369702 Köpte min ny 2004 och den har gått 17000 mil. Börjar se mig om efter något annat men hittar inget som jag vill ha. Hela plåtskåp utan bakåtsikt lockar inte. Inte heller mastodontiska 2 tons pickuper.

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Torbjörn Pettersson  
#369704 Jag hade en 04 innan, den funkade jättebra. Bytte bromsar fram och framfjädrar på 10 år och ca 10 000 mil. Värdeminskning 45 000:- på 10 år...
Jag bytte in den mot en ny -14 Lumberjack med dubbelhytt. Jag tycker inte om stolarna men det är ju givetvis en smaksak. Denna bilen har jag haft lite problem med belysningen och det är även bytt två kulleder i krängningshämmaren fram, det har börja skramla igen... Kärran har nu rullat ca 1500 mil. Förövrigt är det en ganska häftig bil med ett fränt yttre tycker jag. Motor och växellåda funkar fint.

Användarvisningsbild

Re: Fiat strada

anersimyra  
#369712 Min 1,3 mtj har 21000 mil på mätaren. Jag har under tiden bytt turbo vid 10 respektive 21000 mil. Styrboxen fick även den bytas vid 21000. Samtliga p ändar och styrleder är bytta, skivor fram och bromskolvar bak. Avgassystem behöver snart bytas för riktigt dyra pengar.. :???: bilen går annars alldeles lysande bra och snålt. Den är till salu.. :-C

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369720 Hjullagren havererade i min ungefär samtidigt runt om. Tändboxen dog när jag tog startström från bilen till skotaren. Bilen är befriad från elektronik som lever sitt eget liv och annat lull-lull. Tror att bensinaren är säkrare än dieseln.

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

rikard_e  
#369730
anersimyra skrev:Min 1,3 mtj har 21000 mil på mätaren. Jag har under tiden bytt turbo vid 10 respektive 21000 mil. Styrboxen fick även den bytas vid 21000. Samtliga p ändar och styrleder är bytta, skivor fram och bromskolvar bak. Avgassystem behöver snart bytas för riktigt dyra pengar.. :???: bilen går annars alldeles lysande bra och snålt. Den är till salu.. :-C

Vad är det för årsmodell?

Tyvärr lite för mycket mil, den blir inte långlivad för min del, kör lite för mycket :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369734 Finns en 02 på blocket som bara gått 7000. Skulle köpt den om det vore närmre. Man måste ha lilla hytten om röjsågen ska gå på flaket.

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

rikard_e  
#370019 Tyvärr för gammalt för mig, vill ha med dubbelhytt ock.
Skulle åkt upp och kollat den svarte med dubbelhytt som låg ute, ångrar mig nu...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Axl  
#370031 Är det dyrare/svårare att bygga pick-up än skåp? Känns som att de små som funnits sålt relativt bra i Sverige. Jag hade gärna köpt en pick-up version av caddyn. Fattar inte varför inget märke satsar på en liten billig 4 wd pick-up. Det gick ju rykten om Dacia Duster pick-up, vad hände med den?

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

550  
#370033 Vad finns det för fördel med en pick-up mer än att lasten blir blöt :wink:

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Ferguson system  
#370034 Du slipper å laste grus og flis gjennom takluka.

Användarvisningsbild

Re: Fiat strada

svampbob  
#370035 Du får dra av hela momsen på en skåpbil är bara halva avdragbar.

Avatar Fallback

Re: Fiat strada

Axl  
#370036 man får förhoppningsvis en rejäl vägg mellan sig och lasten.

Användarvisningsbild

Re: Fiat strada

T Landström  
#370041 Subaru hade en lagom pick-up för många år sedan....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).