Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd Vinsch

13 inlägg 9414 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd Vinsch

Trolle_T  
#369475 Hej.
Våran Warn-vinsch har "brunnit" så en ny måste inhandlas. Den skall sitta på en Polaris Sportsman 500 och hjälpa oss när vi kört fast i skogen. För det händer ju faktiskt ibland när man har en fullastad vagn med massaved eller timmer :lol:
Hoppas å tror att det finns prisvärda å kvalitetsmässig bra alt till lite dyra Warn.

Kravspecen:
Minst 1500kg "stark"
Minst 2års garanti
Minst 15m Stålvajer
"Flyttbar" (har originalfästen både bak å fram på hjulningen
Hög "kvalité" men samtidigt relativt billig
Dra "lite" batteri (har originalbatteriet kvar)

Har någon förslag på lämplig vinsch?

Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Hema  
#369502 Det är väl inte så många alternativ med den dragkraften? För att hålla sig inom rätt storlek, gissar att man får välja mellan 3- 3,5 lbs. Förutom Warn finns Superwinch, vilka sitter på Suzuki om jag inte missminner mig. De har fått bra betyg.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Trolle_T  
#369543 Tack, Superwinch har jag kollat på å de verkar riktigt rejäl, dessutom "snygg/modern"
http://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/vi ... -2027.html

Sedan finns ju Bronco. Ser inte lika modern å rejäl ut men den lokala handlaren jag pratat med förespråkar den varmt, "jämförbar" med Warn till halva kostnaden.
http://www.atvhuset.se/bronco-3500-generation-ii.html

Någon med erfarenhet av Bronco? Kvalité, strömförbrukning ect?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Trolle_T  
#369715 Finns det någon på Forumet med erfarenhet av Bronco:s vinschar!
Jag är nyfiken av vad ni har att säga om kvalitén, helhetsintrycket Ect.
Kom igen nu sforum :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Hema  
#369751 Fördomsfullt förknippar jag inte Bronco med kvalitet. Dock har jag inte haft med det märket att göra, så jag får säga PASS på frågan.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Tosca  
#369753 @traktorz verkar ha erfarenhet av någon av deras vinschar.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

axwell  
#369768
Hema skrev:Fördomsfullt förknippar jag inte Bronco med kvalitet. Dock har jag inte haft med det märket att göra, så jag får säga PASS på frågan.

Instämmer till det mesta betr. Bronco, deras skruvdubbar motsvarar inte ens det låga priset.
Mina vinschar från Clas O och P Lindberg kan ju ändå vara identiska med Bronco, drar 1361 kg, mellan 20 och 180 A beroende på belastning, 15 meter lina.
Gör sina jobb utan att klaga.

Clas säljer inte längre vinschar, P Lindberg anger nu 9,2 meter lina för motsvarande

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Vinsch

Hammaren  
#369807 Jag hade en Bronco på min förra hjuling, satt på den efter jag bränt två warnvinchar, den funkade dom två år jag hade kvar den hjulingen, och då plogade jag bra med snö med den, men det är den enda Bronco jag haft så jag kanske hade tur då.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Trolle_T  
#370069 Någon med erfarenhet av Bronco har talat, tackar!
Finns det fler som har någont att säga om kvalité av detta märke, avseende vinschar?!
Tro inte man kan dra någon direkt slutsats av kvalitén på vinscharna utifrån kvalitén på skrivdubb från detta märke Bronco!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Trolle_T  
#370070
Hammaren skrev:Jag hade en Bronco på min förra hjuling, satt på den efter jag bränt två warnvinchar, den funkade dom två år jag hade kvar den hjulingen, och då plogade jag bra med snö med den, men det är den enda Bronco jag haft så jag kanske hade tur då.


Hur snabbt brände du Warnvinscharna? Utförde dem samma jobb som Broncovinschen gjorde?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Vinsch

Hammaren  
#370160 Jag körde för hårt med dom, drog hjulingen med lass uppför! Jag håller Warn för att vara bättre kvalitet, men Broncon tycker jag är prisvärd.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Vinsch

traktorz  
#370411
Tosca skrev:traktorz verkar ha erfarenhet av någon av deras vinschar.


Nya versionen av Bronco 3500 har funkat bra motormässigt och kuggmässigt. Dock frös frikopplingsdvredet, vilket har försvagade detaljer som lätt brister vid måttligt våld. Som tur är, så har Duells reservdelar snabbt på lager.

Men blev lite luttrad över den svaga konstruktionsdetaljen hos vredet. Kommer nog därför att kika på SuperWinsch eller WARN om vi handlar någon ny. Fast Broncon funkar fortfarande lika bra som ny, dvs. både grymt stark och snabb.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Vinsch

Trolle_T  
#370525 Å intressant traktorz :grin:
Att vredet fryser, på vilket sätt påverkar det användandet av vinschen? Alltså, fryser den bara när det är fuktigt å kall eller fryser den alltid när det är minusgrader. Blir man ståendes med en oanvändbar vinsch så fort det blir kallt? Kan man med milt våld tvinga vredet till "fri-/urkoppling"? På vilket sätt kommer man tillrätta med problemet? Vad kostar reservdelen som kan/går sönder, går det på garantin?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).