ATV och UTV i skogen

Läckage oljeplugg

30 inlägg 17786 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#369448 Hej allihopa. Min första tråd här. Har en cfmoto allroad 500 från 05 som funkar klockrent i skogen med min timmervagn och nyinköpta vahva jussi kran.
Mitt problem sedan en tid är att oljepluggen läcker och jag kan inte få stopp på det. Mitt senaste experiment var att sätta dit en tredobricka, hydraultingest som är en bricka med gummipackning på. Tänkte att den skulle sluta tätt runt eventuella ojämnheter. Men icke.
Till saken hör att jag drog gängpaj och sedan satte dit julas v-coil. Har läst om mikrosprickor i blocket men kan inte se något.
Någon som har något/några tips?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

Tosca  
#369495 Kan tätningsytan vara ojämn?
Går det att plana den lite?
Gängtejp på pluggen, men det läcker väl i insatsgängorna ändå.

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#369498 Hej. Kollade aldrig ytan riktigt. Var helt säker på att tredo brickan skulle klara biffen. Funderat på loctite och glömma pluggen men känns inte riktigt bra det heller.
Tack för svaret. Får ta ur och kolla ytan ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

axwell  
#369526
Låtsasbonde skrev:Låtsasbonde » Idag, 12:51
Hej. Kollade aldrig ytan riktigt. Var helt säker på att tredo brickan skulle klara biffen. Funderat på loctite och glömma pluggen men känns inte riktigt bra det heller.
Tack för svaret. Får ta ur och kolla ytan ändå.


Locktite för hydraulolja(542) tätar bra och är lätt att skruva loss senare.
Om det inte räcker, komplettera tredobrickan med några varv av en tunn tråd lödtenn.

Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

Ferguson system  
#369554 Svart silikon for motorer og girkasser bruker jeg på alt som har med olje. Om jeg ikke husker feil heter produktet Kent sili gasket 2. Blå loctite bruker jeg på drivstoff systemer.

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#369604 Kul med svar. :grin: Bra tips med loctite varianten. Vore ju bra att kunna få bort pluggen ibland. Och svart silikon. Då har jag i alla fall några alternativ kvar. Tack igen.
Försökte lägga upp lite bilder på kran och atv men de var för stora.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#371181 Då har jag testat med loctite 542 och lödtenn. Läcker ändå. Det kommer ur/runt pluggen så jag tror inte det är någon spricka i blocket. Börjar tro att jag får köra så här. Det rinner ju inte ur så kanske man helt enkelt får hålla koll på nivån.
Tänkt på ett annat alternativ som är mindre lockande. Gänga i pluggen med kemisk metall. Då får man inte loss den sedan men kanske äntligen blir tätt. Oljebyte får då ske enbart via filtret. Vad tror ni om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#371182 Glömde. Tänker att om det inte blir tätt med loctite lär väl inte siliconet funka heller så har inte provat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

machonisti  
#371187 Tror nog att det finns en spricka i trågets gänga.

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

machonisti  
#371188 Såg att du skrev om det redan från början men jag tror ändå att det är nåt liknande du kommer att hitta som fel. Sprickor växer med värme så den kan vara i närmaste osynlig utan upphettning.

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

skogsjan695xl  
#371215 Har du provat att byta pluggen?

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#371239 Jepp. Såg då att gänginsatsen skadat pluggen. Den går fortfarande att skruva i och dra ordentligt men gängan är jättegrov istället. Verkar kört om man inte gör om och sätter i en större plugg. Nytt block går på 4000:-

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371247 Biltema verkar ha satser med större plugg och gängtapp http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Omgangningssats-oljeplugg-2000022172/

Bild

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371250 Se där, Biltema är inte så dumt ändå.
Funkar inte det så kan man ju byta olja genom att suga upp oljan genom påfyllningshålet.

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#371351 Det var so fan! Det där får jag kolla in. Grymt tips. Kollade nog överallt utom Biltema.
Ja sugalternativet finns ju också. Kollade nyss och det hade faktiskt inte läckt mer. Kanske för lite kvar. Fyllde ändå på lite innan sista varmkörningen. Får göra ett test till. Återkommer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).