SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77028 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

sealing  
#369515
JensSkoog skrev:
sealing skrev:Körde ett bestånd i sommras som innehöll nära 400 m3fub/ha och det tyckte jag va helt otroligt mycke virke för att vara i Norrland. Medelstammen va 0,46 och otroligt jämt och ingen röta alls. såhär såg beståndet ut

Vilket trevligt jobb, "sealing". Ser inte ut som det har varit hårdt gallrat :?:


Enligt markägaren så var det aldrig gallrat, men jag har väldigt svårt att tro att skogen bara blir sådär av sig själv. Beståndet som står brevid var lika stamtätt om inte ännu tätare, fast då va medelstammen ca 0,20.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#369519
sealing skrev:
JensSkoog skrev:
sealing skrev:Körde ett bestånd i sommras som innehöll nära 400 m3fub/ha och det tyckte jag va helt otroligt mycke virke för att vara i Norrland. Medelstammen va 0,46 och otroligt jämt och ingen röta alls. såhär såg beståndet ut

Vilket trevligt jobb, "sealing". Ser inte ut som det har varit hårdt gallrat :?:


Enligt markägaren så var det aldrig gallrat, men jag har väldigt svårt att tro att skogen bara blir sådär av sig själv. Beståndet som står brevid var lika stamtätt om inte ännu tätare, fast då va medelstammen ca 0,20.

Då måste han ha varit noga med röjning tidigt och gått över ett antal gångar dom första åren! Men snyggt är det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Peteflamingstar  
#369762
machonisti skrev:
Peteflamingstar skrev:
mummelman skrev:Inte så mkt övergrovt men heller inget klent i beståndet och väldigt långt.


Precis så är de bestånd i vilka jag mäter upp de högsta volymerna, det är i jämnheten det sitter! Nästan alla slutavverkningsbestånd har grov skog, men oftast mycket klent också.

Intressant!
Då betyder det att gallringen skall vara så jämn som möjligt. Ofta blir det bara så att man gallrar lite ojämnt. Menar att där stammarna är klenare tenderar det att lämna tätare och de grövre glesare. Vilket kan ge ett ojämnt slutavverkningsbestånd ifall man inte reflekterar över risken.


Ja man bör nog ofta sträva efter att jämna ut bestånden vid gallring, ta bort "vargarna" samt de klenaste. Kan ju skrivas spaltmeter om vad som är rätt eller fel om gallring, men ofta tycker jag det gallras för hårt, särskilt i förstagallringar. Klassikern när man jobbar i gammal "bondskog" är att samtliga diameterklasser finns representerade.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

machonisti  
#369780 Har ju ansett att jag kan detta med gallring. Kollade ett bestånd jag gallrade för 13 - 14 år sedan. Spelar ingen roll vilken undanförklaring jag kommer med. Granarna stod för tätt på flera platser med klen diameter som följd.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370407 Nu är en video på väg upp. Tar nog ett litet tag, den blev ganska stor.

Hoppas ni är taggade!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370430
Fredrik Reuter skrev:Nu är en video på väg upp. Tar nog ett litet tag, den blev ganska stor.

Hoppas ni är taggade!


Om, vi går här i väntans tider. :grin:

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

stektlök  
#370446 Hallå........
Vi väntar !
.......................

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370449 Kommer... snart!
Avbruten uppladdning första gången, men nu ska det vara 30 min kvar, ca!

   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

jannee  
#370458 Nu har det gått 31 :!: :grin:

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

beronius  
#370459 35

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370460 9 minuter kvar av bearbetningen. Inte mitt fel, vi får skylla på YT, det var kö i behandlingen, tydligen bra tryck där just nu...

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370464 Ok, nu kör vi!
Ni som vill se i HD får vänta en timma ungefär, det är den tid det tar för YouTube att göra klart alla versioner!


   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

jannee  
#370466 Det hade säkert lönat sig att ha Röjarkalle till att gå och förfälla :grin:
I alla fall de grövsta
Senast redigerad av jannee tis 02 feb 2016, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

tallen100  
#370467 Ja lite Jonsered action med kalle skulle det ha varit :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

totaya79  
#370469 Mäktigt, skulle man vilja se live. Behövs förmodligen för att verkligen förstå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).