Motorsåg och handhållet

Garanti för motorsågar och röjsågar?

12 inlägg 7365 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Garanti för motorsågar och röjsågar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369134 Normalt har ju varit att man får ett års garani om man är "näringsidkare" och 2 år om man är privatperson! men nu verkar det som att man får två år oavsett eller tom 5 år!? tex maskinklippet! jag kommer aldrig att köpa en såg därifrån förvisso men ändå, vad är era erfarenheter ang garantier? och vad får ni egentligen ut av garantin? skyller dom ofta på handhavandefel trots att det inte är det mm, tänkte att vi kunde diskutera detta i denna tråd! :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Fredrik Reuter  
#369145 Spännande tråd!
Har ingen aktuell erfarenhet direkt själv att bidra med, men kommer följa!

Avatar Fallback

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Nonkan  
#369148 Om ni bara visste hur många godkända garantier man skulle kunna neka egentligen p.g.a. vanvård eller att kund inte följt underhållsschemat i instruktionsboken.. :)

Skulle nog säga att en del av prisskillnaden mellan olika länder beror på konsumentskyddet. Se det som att ett högre pris i Sverige är en slags försäkringspremie för att andra inte kan sköta sig :p

Avatar Fallback

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Elfving  
#369149 Rent generellt utan att jag har någon erfarenhet av att behöva garantireparera motorsågar eller röjsågar så anser jag att garanti är nåt man behöver när man köper en "omogen" produkt. Om allt som lämnade produktionen var säkerställt till funktion redan under utveckling så skulle inga garantier behövas. Det finns levererantörer som håller den kvalitetsnivån!
Naturligtvis är garantier en bra sak, men i många fall blir kunden inte nöjd i alla fall, att lämna in och få tillbaka är omständigt och än värre är det om problemen kvarstår. Visst man har garanti, men det går inte att använda redskapet! Garanti för vissa leverantörer är ett sätt att komma ut på marknaden ett år "för tidigt" och sedan kunna åtgärda problemen allt eftersom de uppstår i den produkt som aldrig borde ha sålts.
Senast redigerad av Elfving fre 29 jan 2016, 08:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Pensionär  
#369195 Mina erfarenheter de senaste åren. Främst röjsågar då som jag tänker på mest.
Är att det kan va väldigt olika beroende på vem man pratar med hos servicen.

Rasad vinkelväxel och koppling har jag bytt på garanti, utan problem.
Däremot en vinkelväxel sprack. For en bit bort typ halv tumnagel storlek. Det ansågs va mitt fel.

Men mitt största garanti ärende var när jag köpte en 545:a röjsåg, funka i fyra månader sen börja problemen.
Första gången den var in på service var förgasaren full av skit. Efter att den blivit rengjord funka den en vecka eller två och samma sak hände igen.
Först ville försäljaren få det till mitt fel. Påstods att jag blandat bränsle fel.
- Kör på Aspen så händer inte sånt här.

När jag då fråga efter en vettig förklarning hur mina andra sågar som jag tankar från samma dunk kunde gå utan problem så stod han där som en fågel holk.

Vi vet ju nu med facit i hand att de första 545:orna som kom var ju rena missfoster.

Så mina erfarenheter är att det kan va väldigt blandat.

Avatar Fallback

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

bgl  
#369220 Det är i säljarens val vilket konsumentskydd/garanti som ska tillämpas. På garantikortet som följer med vid nyköp av en Stihlsåg anger säljaren vilken "kundtyp" köparen är. Skrivs den in"privat bruk" gäller gängse konsumentskydd.

Användarvisningsbild

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369233 Det handlar om kostnader och vem som ska betala vid garantiåtagande. Har mak kött på benen o vet att det säkert går igenom hos tillverkare är det inget snack, bara o ta det direkt. Tar inte tillverkaren det är det säljaren eller kunden som får ta kostnaden.
Har inte upplevt detta som nåt problem direkt. Det mesta som händer är rätt uppenbart och lätt utrett.

Användarvisningsbild

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369342 Alla jobbar vi olika med motorsågar, jag jobbar ca 90% med motorsåg och 10% med röjsåg i dagsläget, och för min del är problemet att jag jobbar med så olika bestånd,allt ifrån 5-10cm fällning av flisved och upp till ca 100cm träd vid avverkning! så man har ju många olika sågar för dom olika jobben! så dom eventuella problemen hinner ju inte uppstå på dom olika sågarna innan garantitiden har gått ut! Eftersom det nu för tiden går att se hur många timmar en såg har gått, borde det inte vara bättre om garantin räknades efter X antal timmar istället för antal år? :roll: hur många timmar det skulle vara på en prosåg låter jag vara osagt! vad har ni för ide och funderingar med detta förslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Hema  
#369435 Kan ju vara som med motorgaranti på bil, år eller mil beroende på vad som infaller först?

Användarvisningsbild

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369476 ja typ! eller? nåt

   TS
Avatar Fallback

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

åberg  
#369497 Edit: Hade den här fliken liggande uppe sen igår och svarade nu på morgonen så Hemas begåvade inlägg hade jag inte läst när detta skrevs.

Det blir ju inte lätt att hålla med delar när en kund kommer med en 30 år gammal såg och säger: "Titta här, den har bara gått 18 timmar, se till att den funkar!"

Bilar brukar ha x mil och y år, när man går över den ena av dessa två gränser är garantitiden ute. För sågar skulle man kunna tänka sig ett liknande system men med timmar istf mil. Vad tros om det?

I andra branscher förekommer att man betalar för ett visst antal funktionstimmar och den man köper dessa timmar av får lösa det bäst den vill. Om det behövs en, två eller jättemånga enheter för att det alltid ska finnas fungerande grejer blir då leverantörens problem. Köparen slipper hålla kompetens för reparation och underhåll.

Det funkar såklart inte om man har en nästintill personlig relation med sina sågar och känner affektionsvärde men för den som enbart vill ha fungerande verktyg i näven, varför inte?

Kostnaden blir rimligen högre för en sån affär än att bara köpa en såg utan andra garantier än de lagstadgade men å andra sidan är kostnaden känd på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Garanti för motorsågar och röjsågar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369507 Det finns ju dem som kör såg otroligt hårt och extrema timmar men de är få och borde kunna räknas som undantag.
Tittar man på garantier och åtaganden vid ett köp lite nogare så är det inte mycket egentligen som inte kan snackas bort eller ursäktas av tillverkare.
Att produkten fungerar vid utlämning hos ÅTF går inte att snacka bort. Heller inte rena fabrikations fel som visar sig oftast fort.

De Svenska tillverkarna och återförsäljarna är väldigt generösa generellt sett om man ser hur det är på andra ställen i världen, de ska de ha en eloge för!

I framtiden tror jag det blir problem med importerade såg som är anpassade för andra marknader.
Varuhus/Web handel där sågarna inte fått rätt behandling fram till köp och vid köpet är redan problem och drar ofta ner märkets renommé.

Det där med timmar diskuteras i en annan tråd här och så var det förr. Det garanterades ett antal drift timmar på en såg. Olika för var kategori och prisklass.
Mange - Husqvarna 550 xpg triobrake
Vet inte om det är så nu, men det var för kunden och säljaren en bra hjälp att få till bra köpval.

Att det inte kan åberopas garanti hur länge som är nog en självklarhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).