Avverkning (slutavverkning)

Sveaskogs nya 50-tonsdrivare Timberpro

41 inlägg 20828 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

stegmaster  
#354713
rikard_e skrev:Undra när dom köper in en stamlunnanare igen :grin:



Men det har dom vel ochså på nåt vis. :wink:


Nä, nu er dags att göra en 2015 modell av denna 45 år gamla maskinen. 8)
Fellerbuncher fällhuvud, 2 stk processoreaggregat( typ logmax7000) som sköter aptering och lastning aut.
Att den säker kommer väga typ 80t och kosta 15 mille er ju en annan femma. :mrgreen:


Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Camwood  
#354762
Hema skrev:Det är Ådii som ska ha äran för videoklippet. :)

Jag tycker det är skillnad på körskador och körskador. Jag är dock inte glad i någon form, men i förlängningen är jag mer negativ till markpackning än ytliga skador, även om de kan se fördjävliga ut. Jag resonerar som så att ytliga skador kan man i viss mån åtgärda, men markpackning och med de ev. följdproblemen kan bli en mardröm.De direkt kan bli nya stora vattenansamlingar vilket leder både till träddöd och vindfällen i mycket högra utsträckning. Sedan har jag dålig insikt om hur livet under marken påverkas (svampar och smådjur). Om trädens svampar får det svårt att leva, drabbas även träden av näringsbrist med sämre tillväxt som följd.

Visst man ska säker tinte stirra sig blind på maskinvikter, för när allt kommer om kring så är marktrycket en mycket större aspekt att ta hänsyn till. Dock är jag av åsikten att vägen mot allt större maskiner kommer nå vägs ändä, när klimatetförändringar innebär ökning av nederbörd och färra år med riktig tjäle.

Vi måste tänka om, se andra lösningar eller andra metoder.
Om varje skogsägare skulle kunna uppföra databaser för alla träd, med kubik, längd och grenmängd exempelvis. Så att när sågverken efterfrågar en viss vara kan skogsägaren direkt ta fram vilka träd eller vilket område som passar bäst för ändamålet, så kan skogsägaren samtidigt snabbt få timret hämtat och kommer igga hos sågverket en minimal tid i väntan på förädling.

Om vi skulle hamna i någon likande kanske vi skulle kunna leverera stockarna färdigbarkade och på så sätt effektivisera transporterna? Jag vet inte hur mycket barken gör, men på det stora hela är den nog någon/några procent. Samt att marken går inte miste om lika mycket näringsämnen.

När det hamnar om just transporterna så har jag svårt att släppa tanken på att ha en en liten myrarme med arbetare som hämtar ut de apterade stockarna. Kan mycket vll vara som så att dessa myror går mellan punkt A (hämtområde, skördare har lämnat Rfid-tags vid varje fällt/upparbetat träd) och punkt B, avlägget. En operatör skulle kunna låta myrorna gå automatiskt mellan de två punkterna och väl framme får operatörer en signal att en maskin behöver uppmärksamt. Antingen plocka upp eller lägga av. Alla som har spelat något strategispel likt Warcraft/Stargate vet nog vad jag snackar om. Som operatör/spelare gäller det att minimera ståtiden hos en eneheter, så att de jobbar så effektivt som möjligt.

Tänk att som skuggshuggare kunna sitta i huggarbaracken och utföra mestadelen av jobbet. Slippa buller, vibrationer och vädrets makter. Klart något kommer alltid krångla, så ut blir man tvungen hur som helst.

Summa sumarum, ju större maskiner vi väljer att bygga, desto än större måste hjulen vara och snart når ju upp till de där extrema "Svamp logger"-maskinerna och då blir körvägarna för stora för att det ska vara lönsamt.

Mycket intressant tråd det här :ugeek: Att barka timmer utanför sågverks grindarna är helt omöjligt av flera skäl så det kommer inte vara ett alternativ för framtiden. Har nyss haft en Tigercat 1075b hemma på gården och kollade först idag hur djupt den sjunkit i marken. Jag tycker det ser helt okey ut trots att det blev ganska blött nu på slutet av avverkningen. Tigercaten hämtade även 26 frötallar och mejade inte ner så mycket ungtallar som jag trott. För dom som inte vet så väger den ca 25 ton + kanske mer med band och lastar 20-25 ton.
1449072664_dsc_0674.jpg
1449072542_dsc_0479.jpg
1449072513_dsc_0772.jpg

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Hema  
#354766 Galna maskiner.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Perfa76  
#354781 TimberPro uppger att TF840 C skall ha en grundvikt på 27.3 ton. Till detta kommer väl skördaraggregat, banden och extra vikt för Sveaskogs större och kraftigare påbyggnaden bak. Vad väger dessa delar och tillkommer det något mer som gör att den slutar på 31.6 ton med eller utan band och aggregat/grip? Ja, vem vet vad Sveaskog inkluderar i uppgiven vikt?

Motorn från Volvo Penta måste förresten vara på 7.7 liter om jag inte är helt felunderrättad. I filmen säger de att motorn är på 8.3 liter, men det stämmer för den Cummins-motor som maskinerna säljs med i USA.

http://timberpro.com/Modules/800C%20Brochure/800C%20Series-WEB.pdf
Senast redigerad av Perfa76 ons 02 dec 2015, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Peteflamingstar  
#354791
stegmaster skrev:
rikard_e skrev:Undra när dom köper in en stamlunnanare igen :grin:



Men det har dom vel ochså på nåt vis. :wink:


Nä, nu er dags att göra en 2015 modell av denna 45 år gamla maskinen. 8)
Fellerbuncher fällhuvud, 2 stk processoreaggregat( typ logmax7000) som sköter aptering och lastning aut.
Att den säker kommer väga typ 80t och kosta 15 mille er ju en annan femma. :mrgreen:



För den som vill resa västerut (och bakåt i tiden) visas Ax men på tv10 kl 21 mån-tors. Virket som de vinschar upp till avlägg körs igenom en stegmatare och lastas som helstam på virkesbilen. Huggarna moderiktigt iförda järnhatt och jeans med skyddsholkar :wink:

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Brytjärn  
#354842 Baggböla - Självklart är uträkningen en förenkling av verkligheten men vad du än har för åsikt om min uträkning så kom vi fram till samma resultat. Dvs. man räknar aldrig hem extravikten på 10ton med 5 ton extra lastförmåga.
Plus de faktum att när maskinen inte är fullastad (eller går som skördare) så är viktfördelningen helt fel.

Som någon annan skrev tidigare, hur är viktfördelningen på maskinen tom.. som skördare?
Jag vet inte om 25ton är rimligt men om vi börjar där så fördelas 25ton på fyra hjul jämför de med en stor konventionell skördare på samma vikt men som fördelas 8hjul.

Hur nu ett betongfundament kom in i ditt resonemang det går mig förbi.. :lol:
Att jämnföra med något helt irrelevant tillför sällan något till de du försöker förmedla :|

Samt att vikten på en skördaren är irrelevant håller jag inte med om, jag tog med den i uträkningen eftersom Timberpron gör anspråk på att göra båda jobben.

Fredrik Reuter - Jag beundrar din inställning! Att vara öppen inför de faktum att man faktiskt kan ha fel eller att ha missuppfattat något är en bra inställning som jag tycker många inklusive mig själv bör agera efter.
Tummen upp (fanns inte som symbol) för positiv inställning till nått som är så tillsynes helt fel

Avatar Fallback

Re: Sv: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Blivande snickare  
#354847
Brytjärn skrev:Fredrik Reuter - Jag beundrar din inställning! Att vara öppen inför de faktum att man faktiskt kan ha fel eller att ha missuppfattat något är en bra inställning som jag tycker många inklusive mig själv bör agera efter.
Tummen upp (fanns inte som symbol) för positiv inställning till nått som är så tillsynes helt fel

Om du surfar via appen så håll fingret på inlägget tills det blir helt blått, alltså markerat. Då borde det ploppa upp en rad symboler i övre delen av skärmen där nummer två är tummen upp :)

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Perfa76  
#354853 Angående viktfördelningen på tom skotare eller skördare, så kan vi ju börja resonera lite utifrån informationen från TimberPro i det material som jag har länkat till längre upp.

Basmaskinen utan Sveaskogs påbyggnad väger 27.3 ton, varav 8.5 ton uppges ligga bak.
Minst halva skillnaden mellan 31.6 och 27.3 ton borde hamna bak också, om det är vikt från band, aggregat och påbyggnad bak. Då är vi uppe runt 11 ton bak.

För att komma i närheten av 60% av vikten bak med 25 ton last mitt över bak, så krävs också att cirka 10 ton ligger bak när maskinen är olastad.
Alltså utan last som skördare kan den uppskattningsvis ha 23 ton fram och 9 ton bak, för oftast kör man ju med skördaraggregatet hängande med en hävstång framför maskinen.
Med bara några kameror för sikt bakåt så backar man nog inte gärna runt med med aggregatet hängande över bakvagnen för att förbättra viktfördelningen till typ 19-20 ton fram och 12-13 ton bak. :lol:

Jag håller med i sak att det inte verkar helt klokt att öka maskinvikten på det sätt som blir följden med Sveaskogs maskin och personligen gillar jag inte heller hur TimberPro's maskiner ser ut.

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Ådii  
#354944 Stod lite om den nu också i ATL, bl.a att bytet mellan aggregat och grip tar ca 10min, den kan tydligen användas till stubbrytning också, den har ännu när tidningen skrevs bara gått ca 300h på svensk mark så dom skulle väl ge den en tid ännu så att förarna blev "varma i kläderna" med den innan den börjar testas för fullt.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

stegmaster  
#354984
Ådii skrev:Stod lite om den nu också i ATL, bl.a att bytet mellan aggregat och grip tar ca 10min, .

Syns, 2 min inn i denna videoen med den något mindre 830.
Var ju inget hitech precis, så något smidigare måste man ju ha om den ska gå som drivare, men som combi var man byter kanske 1 gång pr dag eller så, funker det kanske. :???:
En drivare måste vel kunne byta utan att lämna hytten.


Avatar Fallback

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare Timberpro

AKKAMAAN  
#369224 Så här ska en riktig 50-tons drivare se ut....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).