Öppna kategorin

Nu ska regeringen börja censurera internet

69 inlägg 26237 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Erre  
#368582
Blondin 750 skrev:Nu kanske man ska fundera lite på hur det här forumet drivs och vad som är forumägarens avsikt med att dra igång nåt liknande. Jag har i alla fall inte krävts på någon ersättning för att få tillgång till allt bra som delas här, och jag har svårt att tro att ägaren blir ekonomiskt oberoende på att driva detta forum, men någonstans måste ju dock pengarna in och de samarbetspartners (reklam) som finns här kanske inte är så sugna att figurera i tveksamma forum där det tillåts att "diskutera" fritt utan att någon håller kvalitén på en seriös nivå. Det är ju trots allt eldsjälar som gör det möjligt för oss vanliga att ha ett forum (helt gratis) för skogsfrågor och den enda motprestationen som krävs är att man följer forumets regler, hur svårt kan det vara?! Att hålla på att tänja på gränserna och tjafsa om de regler som gäller är ju enbart pinsamt, om det hade varit mitt forum så hade jag varit betydligt tuffare mot dem som har svårt att förstå att det är en förmån att få vara medlem här.


Väldigt kloka ord!
Bra skrivet!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368703
totte skrev:Skogsforum är en publikation. Därmed följer att det finns en ägare och en ansvarig utgivare, i detta fall samma person, Fredrik Reuter. Det är helt och hållet upp till ägaren att bestämma vad som är acceptabelt att publicera i det ägda mediet.
Det finns alltså ingen rätt för var och en att få skriva precis vad man vill i ett enskilt ägt medium. Forumet är inget offentligt organ, och det är således publiceringsbeslut som ligger till grund för vad som får finnas. Och däri ligger att det är faktiskt helt och hållet upp till ägarens godtycke och är i juridisk mening inte censur.

Det är rätt märkligt att de, som mest högljutt driver äganderätten som det mest grundläggande, inte kan respektera den när det gäller Skogsforum. Ägaderättens tycks inte vara så helig när det inte gäller den egna fastigheten.

Den som finner det vara för lågt i tak på skogsforum kan ju istället skicka in insändare till tidningen Skogen, ATL eller nån annan publikation och se om det även där "censureras". Det är nämligen juridiskt ingen skillnad på Skogsforum och dessa tidskifter.

I övrigt finner även jag statens agerande synnerligen anmärkninsvärt när det gäller frågan om spelbolag.


Visst är det Fredrik (och numera även Thorbjörn) som äger skogsforum och därmed får bestämma vilka ämnen som får respektive inte får avhandlas här. Men vad är det för fel att påpeka någon av de få skönhetsfläckar som finns på skogsforum? För forumet vore ännu trevligare att besöka om vi även fick diskutera invandringens för och nackdelar här liksom politik, anser jag.

Och för att förtydliga, så de enda gångerna jag aktivt tagit upp invandring och flyktingar här på forumet, har det handlat om flyktingjobb i skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368706
Blondin 750 skrev:Nu kanske man ska fundera lite på hur det här forumet drivs och vad som är forumägarens avsikt med att dra igång nåt liknande. Jag har i alla fall inte krävts på någon ersättning för att få tillgång till allt bra som delas här, och jag har svårt att tro att ägaren blir ekonomiskt oberoende på att driva detta forum, men någonstans måste ju dock pengarna in och de samarbetspartners (reklam) som finns här kanske inte är så sugna att figurera i tveksamma forum där det tillåts att "diskutera" fritt utan att någon håller kvalitén på en seriös nivå. Det är ju trots allt eldsjälar som gör det möjligt för oss vanliga att ha ett forum (helt gratis) för skogsfrågor och den enda motprestationen som krävs är att man följer forumets regler, hur svårt kan det vara?! Att hålla på att tänja på gränserna och tjafsa om de regler som gäller är ju enbart pinsamt, om det hade varit mitt forum så hade jag varit betydligt tuffare mot dem som har svårt att förstå att det är en förmån att få vara medlem här.


Hur vida annonsörer lockas att annonsera mer på skogsforum till följd av ökad censur här, låter jag vara osagt. Det kan mycket väl vara tvärt om. Dock skulle jag tro att annonsörerna mest är intresserad av att synas där de kan nå så många potentiella kunder som möjligt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Hema  
#368708
Niking skrev:
Blondin 750 skrev:Nu kanske man ska fundera lite på hur det här forumet drivs och vad som är forumägarens avsikt med att dra igång nåt liknande. Jag har i alla fall inte krävts på någon ersättning för att få tillgång till allt bra som delas här, och jag har svårt att tro att ägaren blir ekonomiskt oberoende på att driva detta forum, men någonstans måste ju dock pengarna in och de samarbetspartners (reklam) som finns här kanske inte är så sugna att figurera i tveksamma forum där det tillåts att "diskutera" fritt utan att någon håller kvalitén på en seriös nivå. Det är ju trots allt eldsjälar som gör det möjligt för oss vanliga att ha ett forum (helt gratis) för skogsfrågor och den enda motprestationen som krävs är att man följer forumets regler, hur svårt kan det vara?! Att hålla på att tänja på gränserna och tjafsa om de regler som gäller är ju enbart pinsamt, om det hade varit mitt forum så hade jag varit betydligt tuffare mot dem som har svårt att förstå att det är en förmån att få vara medlem här.


Hur vida annonsörer lockas att annonsera mer på skogsforum till följd av ökad censur här, låter jag vara osagt. Det kan mycket väl vara tvärt om. Dock skulle jag tro att annonsörerna mest är intresserad av att synas där de kan nå så många potentiella kunder som möjligt.
/Niklas

Är av samma åsikt. Ju fler besökare, desto större blir intresset och betalningsförmågan blir därefter. Hoppas det går så bra, att de kan åka landet runt och göra repotage. :)

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

stegmaster  
#368713 Ja idag har man lärt sig nåt nytt som jag inte var medveten om, efter å ha varit medlem här i typ 8 år, eller så.
Efter å ha lest Fredriks inlägg om A,b,c....................., så inte visste jag att det fanns nån slags kommunism här, var folk anmäler var andra för va man skriver :surp:
Har då aldrig tenkt tanken på att anmäla någon för va dom skriver oavsett hur mycket jag ogillar det.
Med dessa anmälningar som bakgrund, så fattar man ju alt mer om Fredriks problem.
Til och med KGB hadde ju svårt att hålla koll på sin höjd. :wink:

Ser att det henvisas til tidningar.
Nu vet jag inte hur kommentarfelt ser ut i Svenska tidningar, men av det jag läser här i Norge, så skrivs det saker i migrantfrågan, som er mycket värre en något av det jag sett här på forumet.
Att få sina åsikter i själva tidningen för den vanlige man er vel svårt oavsett va man menar, men i kommentarfelt kan man skriva nästan va man vil, åtminstone här i Norge.


Men nu skriver ju Fredrik att det skal konsenteras om skogen, så varför inte ta bort kategorier som "snick-snack" och likn, så kanske blir man av med dom saker jag ochså ogillar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

sundelius  
#368719
Blondin 750 skrev:Nu kanske man ska fundera lite på hur det här forumet drivs och vad som är forumägarens avsikt med att dra igång nåt liknande. Jag har i alla fall inte krävts på någon ersättning för att få tillgång till allt bra som delas här, och jag har svårt att tro att ägaren blir ekonomiskt oberoende på att driva detta forum, men någonstans måste ju dock pengarna in och de samarbetspartners (reklam) som finns här kanske inte är så sugna att figurera i tveksamma forum där det tillåts att "diskutera" fritt utan att någon håller kvalitén på en seriös nivå. Det är ju trots allt eldsjälar som gör det möjligt för oss vanliga att ha ett forum (helt gratis) för skogsfrågor och den enda motprestationen som krävs är att man följer forumets regler, hur svårt kan det vara?! Att hålla på att tänja på gränserna och tjafsa om de regler som gäller är ju enbart pinsamt, om det hade varit mitt forum så hade jag varit betydligt tuffare mot dem som har svårt att förstå att det är en förmån att få vara medlem här.

:-BD :-BD ^:)^ \M/
Word

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Kse  
#368731 Absolut största delen av de redigeringar som görs är pga. anmälningar.
Ser vi olämpligt innehåll så tar vi givetvis bort det eller tar upp det till diskussion i moderatorhörnan, men oftast hinner nån av er medlemmar före att anmäla inlägget.
Det är inte heller så att vi har en liten samling rättshaverister som sitter och anmäler allt och alla utan det är jämt spritt, däremot är det bara en handfull medlemmar som drar på sig större delen av alla anmälningar.
Av dom inlägg som anmäls handlar en överhängande majoritet om dom trådar som berör invandring.
Lång ifrån alla anmälningar leder till redigering, och när det gäller personliga påhopp och liknande så är det oftast någon annan än den som blivet påhoppad som anmäler.
Jag tycker att vi har varit väldigt toleranta med troll och den lilla skara som inte kan hålla sig till reglerna, samma sak med dom som ideligen ska tassa i gråzonen och testa vad som är tillåtet och inte.

Vi kommer att bli hårdare i bedömningen när det gäller varningar och bannlysning.

Kategorier som "Snick snack" tar inte en massa resurser i form av granskning av anmälningar och redigering och är därför inget problem.
Allt vi skriver här på Skogsforum måste inte handla om skog, även om huvudfokus bör ligga där, men om ett ämne tar för mycket tid i anspråk och styr fokus bort från skogen tar vi bort det.

Klipp ut det här och spara, nästa gång ni funderar på varför vi inte diskuterar invandringspolitik på Skogsforum så kan ni plocka lappen och läsa så så slipper vi lägga än mer tid på att förklara gång på gång.

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368733
Sweden-viking skrev:
Mangan skrev:
Du tycker inte det spelar någon roll att du anklagar S och MP för något som inträffade för 7 år sedan när M satt i regeringsställning?


Om du läser artikeln nedan så framgår det att det är nuvarande regering som står bakom denna 2016, Ardalan Shekarabi & Stefan Löven har absolut med saken att göra ...... men redan 2008 fanns motsvarande förslag ute från Alliansen..


Det visar sig att det här med faktakoll tydligen inte är så viktigt för dig. Vad förvånad jag blir.. :roll: Eller är det så att du missat att det var ett val emellan? Nåja, nu vet du det, så då är det bara att ändra. Du kan redigera det första inlägget och skriva att du råkat blanda ihop det, så vet vi att du fattat.

De två förslagen har inget med varandra att göra. Det ena var från regeringskansliet som handlar om de anställdas tillgång till internet, det andra en utredning om spel.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

stegmaster  
#368775
Kse skrev:Kategorier som "Snick snack" tar inte en massa resurser i form av granskning av anmälningar och redigering och är därför inget problem.

Jo det kan jag tenka mig, för jag(och kanske fler) inte anmäler saker jag/vi inte gillar i tråder/inlägg där(eller nån annan stans)
Utan dom som vil ha tilnärmat fri invandring anmäler alt som inte stödjar deras syn, verkar det som, efter man lest inläggen til dig och Fredrik.

Kommer själv aldrig att anmäla någon för va dom skriver här på forumet.
Vil någon skriva vilken jä.... idiot jag er så er det helt ok. Jag vet vem jag er och var jag står, så inget problem. 8)
Var helst at jag blev förvånad av att folk här anmäler varandra, sånt gillar jag inte. :surp: :cry:
Påminner om länder/samhälle man absolut inte vil sammenliknas med.

Men som jag redan sagt i en annan tråd, så vil jag självklart följa forumets lager så godt man kan.

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

tallen100  
#368783
stegmaster skrev:Kommer själv aldrig att anmäla någon för va dom skriver här på forumet.
Vil någon skriva vilken jä.... idiot jag er så er det helt ok. Jag vet vem jag er och var jag står, så inget problem. 8)
Var helst at jag blev förvånad av att folk här anmäler varandra, sånt gillar jag inte. :surp: :cry:

Håller helt med dej, antingen tar man diskutionen eller så läser man helt enkelt inte det man stör sej på. På min dator kan jag välja helt själv :grin: (många "snören" som jag själv inte läser, eller delar åsikt i). Synd att det ska behöva vara på det viset.
Samma sak i en motorsågskörkorts tråd, flera där som "skrev lägg ner tråden" :roll: för dom tyckte det var uttjatat, men ändå var dom där :lol: :lol: :lol: :surp: :surp:

För övrigt har jag full förståelse för Fredrik och c/o att dom varken hinner eller orkar med allt tjafs som blir p.g.a anmälningar och sånt.

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

röjar kalle  
#368811 Jomen det här typisk svenskt man skall alltid kolla vad som är politiskt korrekt och vad det styrande etablissemanget tycker.För vi kan ju inte ha massa fritänkare som säger vad dom tycker för då skall dom ut.Har aldrig anmält någon hitills men funderar på att börja när något inte faller mig i smaken. :wink: :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

isteskog  
#368817 Lite ankdammsdebatt börjar det bli. Är med i några andra bloggar, bl a Herman Sundqvists och där är det högt i tak! Tycker man inte om det som skrivs så endera svarar man eller scrollar man vidare. Rena personangrepp däremot tycker jag bara visar att när argumenten sinar så kommer knytnävarna fram .... det skapar ingen respekt för den personen .... inte iaf från min sida :???:

Men det är bara min egen personliga uppfattning ...... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369196 Nu vill S_ + MP_regeringen att:

Åldersgräns införs för sociala medier.

http://www.expressen.se/nyheter/aldersg ... la-medier/

Sen funderar vän av yttrande frihet och ordning förstås hur man kan få detta "att regeringen ska börja censurera internet" till att vara främlinsfientligt?
I och för sig lite långsökt men jag begriper inte den logiken att man måste censurera inlägg i denna tråd av den anledningen.
Eller finna logik i den "uppspelta debatt" som förnekar att dagens regering har dessa åsikter.
Jag kan inte finna eller sett något som har med främlingsfientlighet. Det är bara ett konstruerat argument.

Ja bedöms detta som skadligt så må man väl likt kommunister censurera hela denna tråd....
Det är väl inte så illa att partipiskan redan piskar över internet och forumets adm....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sunilorblede  
#369200 Kanske lite fel att säga att S+MP vill. Det är ju införluvande av EU regler så det är väl inget att välja på så länge vi är med i EU. För övrigt finns ju redan 13 års åldergräns på exempelvis facebook satt av företaget själva.

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Bosse1  
#369205 Likt döda fiskar :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).