Motorsåg och handhållet

McCulloch CS 380 på vedbacken?

31 inlägg 12814 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

totte  
#369044 Det är en varuhussåg och den är egentligen för liten för att köra hårt på vedbacken. För att den skall hålla så länge som möjligt så måste kedjan hållas riktigt vass. Kör den med lätt hand, låt varvet arbeta och plåga den inte. Lägg upp arbetet så du inte står och kapar länge i sträck utan att sågen får vila och svalna. Se till att den får bästa kvalitet tvåtaktssolja och håll den ren och fin i kylflänsarna.

Alternativet till den här om du inte vill lägga för mycket pengar är förstås en bra begagnad farmarsåg på 50+ cc. Husqvarna 55 eller liknande, t ex.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

Göt  
#369048 finns grejor på clas ohlson också som inte är allt för dyra

Kanske är dyrt att köpa grejorna men det är inte mycket egentligen mot några sjukskrivna dagar i onödan

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

kuntri  
#369072 Husqvarna 55 har jag sett ett par stycken på blocket och tradera, tex http://www.tradera.com/item/342531/2502 ... n-motorsag

Vette katten vilket som känns mest prisvärt. Den sågen på tradera känns rätt sliten.

   TS
Avatar Fallback

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

Jocke91  
#369077 Detta kan hända är lite off topic men när jag läser McCulloch 380 så tänker jag på en riktigt McCulloch 380, ingen sån där ny sak i plastförpackning. Men en sak har dom gemensamt, dom går sällan som dom ska.

Bild

Avatar Fallback

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

tallen100  
#369083 Man får vara nöjd om den överhuvud taget startar :lol:
Dom där framkallade nog inga vackra ord i skogen förr.

Avatar Fallback

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

jannee  
#369099 Första såg jag provade (använde) var en McCulloch och tidigt 60 tal. Inte f*n var det något gnäll, en jäkla skillnad mot att handsåga. OK, den byttes sedan (ganska snabbt om jag minns rätt) ut mot en Jonsered, och där är jag kvar.
M.a.o. McCulloch borgar inte för någon högre kvalitet men.... 900 kronor är heller inte mycket.

Avatar Fallback

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

alias  
#369104
jannee skrev:Första såg jag provade (använde) var en McCulloch och tidigt 60 tal. Inte f*n var det något gnäll, en jäkla skillnad mot att handsåga. OK, den byttes sedan (ganska snabbt om jag minns rätt) ut mot en Jonsered, och där är jag kvar.
M.a.o. McCulloch borgar inte för någon högre kvalitet men.... 900 kronor är heller inte mycket.


Så vad blir det när Jonsered försvinner som märke?

Enligt en lokal såghandlare så är Jonsered ett allt för litet varumärke utanför Skandinavien så att det på sikt är för dyrt att behålla (som jag förstod det så var det Husqvarna och McCulloch som var lönsamma sågvarumärken i koncernen) - vet inte om det stämmer, men denne herre brukar vara rätt väl underrättad.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

kuntri  
#369107 Ok, jag fattar. :) Om man skulle lägga ner 4000+ på tex detta paket 445: http://www.liljekvists.com/sv/produkter ... ilkit.aspx. Hur ofta skulle jag få köpa en ny McCulloch? Kanske är värt att köpa en ny 445a?

   TS
Avatar Fallback

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

axwell  
#369125 Som andra redan sagt, här får du mer för pengarna.

http://www.maskinklippet.se/varumarken/vedhuggarpaket

Jula säljer annars Oregons skyddsutrustning till hyfsade priser, däremot har dom ingen motorsåg värd det namnet.

Betr. Husqv 55, bry dig inte om hur färgen ser ut på ett Husqv-svärd.
Så där ser dom ut efter några timmar, köp originalet istf., dvs Oregon-svärd. 🧠

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

johan eriksson  
#369212 Tror att en 55a är bättre på vedbacken, och slutpriset på den som var i länken var inte så farligt, helt klart prisvärd. Men det är ju helt klart en chansning att köpa såg på nätet, kan ju vara grisen i säcken.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

Aayden  
#369216
alias skrev:Så vad blir det när Jonsered försvinner som märke?

Enligt en lokal såghandlare så är Jonsered ett allt för litet varumärke utanför Skandinavien så att det på sikt är för dyrt att behålla (som jag förstod det så var det Husqvarna och McCulloch som var lönsamma sågvarumärken i koncernen) - vet inte om det stämmer, men denne herre brukar vara rätt väl underrättad.

MVH
Alias


Nja skulle dock inte vilja säga att Jonsered är så litet i nordamerika, läste någonstans när jag jobbade där att jonsered var nummer 3 i usa efter Husqvarna och stihl dock med en betydligt mindre marknadsandel tror del låg på 9% men upp emot det dubbla i Canada.
Det som jag har hört genom en inom agenturen är att det bara är en tidsfråga innan Poulan blir mcculloch.
Att dom skulle släppa Jonsered kommer att kosta marknad till andra tilverkare , Det kommer nog att bli mer och mer samma delar som husqvarna för att sänka produktions kostnader var mer signalen han fått

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369330
Aayden skrev:Det kommer nog att bli mer och mer samma delar som husqvarna för att sänka produktions kostnader var mer signalen han fått

Det är väl redan till 99% samma delar. Det som skiljer är ju handtagsbågen och färgen på plastdetaljerna.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

Aayden  
#369462
th skrev:
Aayden skrev:Det kommer nog att bli mer och mer samma delar som husqvarna för att sänka produktions kostnader var mer signalen han fått

Det är väl redan till 99% samma delar. Det som skiljer är ju handtagsbågen och färgen på plastdetaljerna.


Jo så är det, med tanke på att han sa det för flera år sedan så får man väl ana att han hade information , även den poulan modellen som jag tror heter mcculloch 450 elite är också tillverkad av husqvarnas anläggning men med billigare plast och minus en del extra.

Det är därför också jag sparat 2095 från tiden i staterna sista jonnen

Avatar Fallback

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

jannee  
#369466 Vet om äldre personer som använder sig av väl begagnade Stihl 020 (som de köpt på återvinningen) och klarar sig bra på vedbacken. McCulloch som bara gått ett 20 tal timmar måste mer än väl kunna fylla den uppgiften.
Varför nyttja onödigt stora och tunga maskiner :oops:
Nu är visserligen inte McCullochen speciellt lätt men ändå.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS 380 på vedbacken?

johan eriksson  
#369478 Tror inte man kan jämföra en modern plast McCulloch med inbyggd luftläcka mot en Stihl 020 av första generationen, Stihlen är mycket mer såg och byggd för att hålla, har man dessutom den större varianten som hette 020 Super eller 020 Big så är det riktigt bra drag i dom i förhållande till sin storlek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).