Traktorer och processorer

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

167 inlägg 74794 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368896
holmesö skrev:Jag har en 800 med T-S skogshytt du kan kika på om du vill. Har ingen bild.

Är det den gamla eller nya hytten? Den gamla har växelspakarna i mitten. Om det är den nya hytten låter det väldigt intressant.

Jag har faktiskt en äldre 800 som T-S byggt om, har gått som flistugg. Men nu väntar den på renovering, motorn drar mycket olja och hytten är sprucken på många ställen. Funderade ett tag på att göra ordning den och ha den som primär skogstraktor, men när jag har en fullt fungerande 900 turbo av nyare modell så vill jag hellre köra den. Tryckluftshandbroms, växelspakar till höger, Växellåda med splitt, fler hästkrafter är bara några av fördelarna med 900:an. 800:an ska göras i ordning den med, men inte användas som primär traktor.

Allt gott:
Johannes G

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

ilbajten  
#369022 Såg nått klipp på tuben om en MB Trac å där va hela förarplatsen som de såg ut "snurrbar"?
Special eller fanns de som nåt option?

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#369058
ilbajten skrev:Såg nått klipp på tuben om en MB Trac å där va hela förarplatsen som de såg ut "snurrbar"?
Special eller fanns de som nåt option?

MB trac 1300 och större hade denna finess som standard, både stol, ratt, instrumentbräda och pedaler åker med runt, sitter en ventil som ändrar riktningen på styrningen. Men de är en större traktor och därav inte lika smidiga i skogen, annars var det väldigt fina traktorer, samma förarkomfort oavsett kör-riktning.
Lånad bild från: http://www.konedata.net/Traktorit/mb1300.htm
1454004282_90mbtrac1800ohjaamo.jpg


Allt gott:
Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

ilbajten  
#369060 Aha...
Rätt coola dom där MB annars..

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

Tjita1  
#369063 Finns ju en modern ersättare i de mindre JCB Fasttrac..

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#369649
Tjita1 skrev:Finns ju en modern ersättare i de mindre JCB Fasttrac..

Vet inte så mycket om JCB Fastrac, men de ser inte helt fel ut.

Allt gott:
Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#372897 Kom att tänka på en sak med styrningen, det kanske är helgalet, men det var en tanke som slog mig.

Borde det inte funka att sätta en elmotor, typ torkarmotor med en remskiva på och även sätta en remskiva på rattsången, när jag behöver styra bakåt spänner jag åt remmen. Normalt sitter den lös så att ratt stången inte hindras av el-motorn. Ungefär som drivningen på en del gräsklippare bland annat. Det finns förhållandevis bra med utrymme runt rattstången, så platsen borde inte vara ett problem.

Vad tror ni? Skulle detta funka eller är det bara en galen ide?

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#373466
JohannesG skrev:Borde det inte funka att sätta en elmotor, typ torkarmotor med en remskiva på och även sätta en remskiva på rattsången, när jag behöver styra bakåt spänner jag åt remmen. Normalt sitter den lös så att ratt stången inte hindras av el-motorn. Ungefär som drivningen på en del gräsklippare bland annat. Det finns förhållandevis bra med utrymme runt rattstången, så platsen borde inte vara ett problem.

MVH: Johannes G


Eller så kanske jag kan bygga något liknade Trimble EZ-steer. Men då måste det vara något som gör det lätt och smidigt att vika undan motorn, för en snäckväxel (torkarmotor) gå inte vrida från fel håll. Detta känns som den enklaste lösningen, sedan om det blir permanent återstår att se. Hydrauliskt kommer alltid vara det bästa sättet.


Allt Gott: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#373977 Efter lite mer funderande över styrningen inser jag att en torkarmotor inte kommer att fungera vidare bra, den är för långsam. Någon som har tips på en lämplig elmotor som kan passa för detta? Jag tror det bör vara ca 300rpm om jag bygger något i stil med Trimble EZ-steer.
Utan någon utväxling direkt på rattstången kanske en torkarmotor skulle funka, men det är på gränsen.

Det kanske ändå är lättare att bygga hydrauliskt från början..?

MVH: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

Hema  
#373990 Hitta en donatortruck, så behöver det inte bli så dyrt. Kan inte skada att höra med http://www.borastruckservice.se/

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#395572 Det har inte blivit så mycket gjort med hytten än, bara massa funderande om HUR. Det lutar åt att jag kommer göra som en låda för fötterna liknande bilden nedan. Men den kommer gå rakt upp och balken under bakrutan kommer kapas, där har jag tänkt att möta upp med en bakrutekil i akrylplast eller vad det nu heter. Jag tror det är detta som blir det enklaste och mest funktionella. Åsikter från er andra på forumet är välkomna! Tror ni denna kan funka, eller är det bättre jag åker till glasmästaren? http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... st-341072/
1465573200_y1pxq7a2bw5rthotp521zedkm-onreqgymsae-dh1ez68j7gppgnehvudjle5z8gi5i.jpg
http://www.trac-technik.de/Forum/showthread.php?tid=5353

Men idag började jag med vrid-plattan till stolen. Hade först tänkt göra en pelare, men av flera anledningar känns det lättare och smidigare att sätta en platta mellan fjäderpaket och sits, tror det är så det ser ut i Valtras traktorer.

Jag gjorde plattan i 6mm plåt och en låsning av liknande typ som sitter på Gräv-eleganten på vår Hymas traktorgrävare. Skall sitta en M16 skruv i mitten, men hade ingen hemma. När jag provat den på marken (stod på den) känns det som att det kan funka att ha metall mot metall, men det kanske blir någon plast mellan om detta inte skulle funka. Hål skall borras och gängas för montering på stolen, på detta sätt slipper jag muttrar, och plattan håller minimal höjd.

Lite bilder på vrid-plattan:
1465573063_jg_162039188.jpg

1465573062_jg_133932378.jpg

1465573052_jg_153104837.jpg

1465573056_jg_155258726.jpg

1465573059_jg_163317251.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#396716 Sågade ut en skiva från en gammal IBC-behållare och la mellan med lite fett, mycket bättre än metall mot metall. Borrade och svetsade fast en M16 skruv. Fick kapa upp ett hål i plåten i stolsitsen för att muttern skulle få plats. Den känns inte genom dynan, hamnar ju dessutom i mitten så det blir ingen större vikt där. Borrade och gängade hål för att montera plattan. Så nu är vridplattan färdig och monterad, fungerar riktigt bra. :grin:
1466527771_jg_192440022.jpg

1466527436_jg_110811926.jpg


Då är det bara resten kvar...

Måste göra en "halv" ratt för skogskörning eller göra någon form av snabbfäste för den befintliga. En mindre räcker troligtvis inte om det skall gå smidigt att komma runt, går ju tyvärr inte fälla ratten på dessa.

Sedan måste jag bestämma mig för hur jag skall göra hyttförlängningen, lutar nu åt bara en låda för benen men en modell där jag kapar i balken och går så högt som möjligt utan att behöva "öppna" rutan.

Det kommer bli bra när det väl blir färdigt!!! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396725 Kom o tänka på att gamla måsvinge mercan hade en vikbar ratt. En platta på rattstången o en på ratten med gångjärn i ena kanten o en spärr som höll ihop den i andra kanten.
Bara lossa spärren o vika undan ratten.
Eller en racingratt med snabbfäste?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#396726 Såg för ett bra tag sedan bild på en ratt där halva gick att fälla bort, men kommer inte ihåg vart. Om jag bygger dubbelkommando fullt ut funkar det säkert bra att plocka loss ratten, men innan dess blir det väldigt frustrerande att behöva hänga av och på ratten hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#396766 Efter lite mer mätande och ritande i Sketchup inser jag att jag blir tvungen att bygga på modellen med en kil i rutan. Spakarna kommer ta i stolen annars. Ja, jag kör fortfarande med flerspak, men ser det inte som ett stort problem, finns många andra saker som är viktigare att lägga pengar på...

En skiss som inte är exakt på något vis, men visar ändå hur jag tänker:
1466581398_benlada_med_kil.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).