tor 28 jan 2016, 20:35#369064
Nizze skrev:Har en 1 år gammal såg som bara krånglar, det är bytt förgasare och ändrat i luftning och filter av firman där köpte den. Nu går det att gasa utan att den dör efter att den gått på tomgång. Men dör den så får jag dricka kaffe innan den går att starta igen, nu börjar jag undra om jag måste köra på aspen för att den ska starta när den är varm.
Klart till 100% att du ska köra på alkylat-bensin, dels främst för dig själv, dels för att minimera strul med 2T-motorer. Aspen Full Range Technology heter det visst.
Beträffande sågen, så gäller det att ha koll på hur det kombinerade choke/förhöjda tomgångsläget fungerar.
Blöter du t.ex. ner tändstiftet i onödan, ger det startproblem, så ett reservtändstift är alltid bra att ha till hands.
Gnistgallret bör du ta bort, för att ge bättre genomblås och mindre sotbildning, speciellt om du kört på fulsoppa, typ handelsbensin.
Ånglås i bränsletillförsel kan hända, så använd primerblåsan vid start! Fast en primerblåsa är nog inte längre nödvändig på en modern såg, t.ex. vår lilla MS201 har ingen sådan, medan däremot MS192/MS193 har kvar blåsan.
Vinterpluggen, låt den vara kvar! 2T-motorer ska ha bra kylning. Öppnar du pluggen, så kommer dessutom mer skräp in till förgasarutrymmet. Vid viss väderlek kan det isa till vid luftfiltret, men har du en XPG eller WH modell, så sitter ett värmeelement på förgasarens bränslepumpsida.
Vintertid vid kall väderlek, så får du acceptera att sågen måste få en minut på sig att bli varm, innan du släpper ner den på tomgång. Så är det med våra sågar med CarbControl/AutoTune & M-Tronic.
Trist med en såg som krånglar, och som fortsätter att krångla. Synd, eftersom 550XPG är en sån utomordentligt bra all round såg.