Motorsåg och handhållet

Husqvarna 44 reparerad tråd

34 inlägg 19153 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 44 reparerad tråd

totaya79  
#368855 Köpte denna såg av en kompis för säkert 15 år sedan och hade den något år innan kolven for på den. Mindes den som rätt rapp och bra köra med, ja iaf jämfört med den totalt slutkörda husky 42 special jag hade också. Köpte kolv för 10 år sedan men då jag monterat den slog det mig att detta bara botat symtomen och inte orsaken, så den blev ståendes i hyllan fram till idag. :smile: Den hamnade i delar och skall byta vevhustätnigar. Resten verkar vara ok, kanske menbransats i förgasaren också. Om det fortfarande går få tag i grejorna förståss. Är den på 44 cm tro. Effekt?
Får väl se hur det går. :lol:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

johan eriksson  
#368856 Den sågen är nog inga större konstigheter att få tag i delar till, membran köper du hos närmsta såghandlare och tätningar hos en välsorterad handlare av lager och tätningar, ex vis momentum eller sverull.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

anersimyra  
#368857 Sedär.. :grin: en 44 practika, det var dåtidens farmarsåg och mitt första egna inköp av såg.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

johan eriksson  
#368858 Ganska trevliga sågar att använda, står sig ganska bra i vikt/effektförhållande än i dag. Dom sista versionerna med lite annan tändning varvar rätt duktigt. Får dom sedan lite massage i spolportar och ljuddämpare så går dom riktigt bra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

totaya79  
#368860 Som sagt, minns den som ganska stark och rapp. Är den på 44 cm3 eller skojas dom med siffrorna? Tyckte sågkroppen kändes liten till yttermåtten, smidig. Vad har den för effekt? Om detta var farmarsåg vad hette toppdrakarna då 1983? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Göt  
#368861 Den hette väl 444

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

totte  
#368864 En riktigt trevlig såg, från den tid när svenska sågar var som bäst. Väl värd lite omsorg och kronor.

Och den är faktiskt på 44 cc, ingen luft i sifforna. Angiven som 2,7 hk enligt denna sida där det finns en del data om den: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

anersimyra  
#368866 Jag använde min 44 praktica från inköp 79 fram till ett par år in på nittiotalet, sågen fick gå en hel del i kap av grovt virke med 18" vid tomtfällningar, jag bytte sen in den vid köp av en HVA 55. Praktican bara gick och gick under hela tiden och var i gott skick vid inbytet.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

totaya79  
#368867 Tack för länken totte, bra veta sida. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368868
Göt skrev:Den hette väl 444


Fanns både 44 och 444.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Blivande snickare  
#368870
Mange skrev:
Göt skrev:Den hette väl 444


Fanns både 44 och 444.

444 va väl proffssågen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

anersimyra  
#368871 Det var det.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368872 De flesta proffsen här nere under den tiden hade 162 och 44.
44 varvade ofta mer men 444 accelererade något fortare. Inte ovanligt o hitta 444'ans kolv i 44...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

totaya79  
#368873 Ja då var jag in på verkstan och fick tag i vevhustätnigarna OCH kom ihåg soppaslang, filter och tändstift!! :surp: Ibland överpresterar reptilhjärnan. :grin: :grin:. Tills jag kom hem och insåg jag glömde packningssatsen till förgasaren! 😡 Aldrig får man vara riktigt nöjd. Åja sågen sitter ihop och går bra förutom på tomgången, men tror det löser sig med nya packningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44 reparerad tråd

totaya79  
#368874 Ja då gör vi ett försök med uppdatering, har prövat tidigare men gick lika som att lugga en flint. Var iväg och fixade vevhustätnigarna OCH kom ihåg soppaslang, filter och tändstift. Var grymt belåten, ända tills jag kom hem och insåg att jag glömde menbransatsen. 😡 Aldrig får man vara riktigt nöjd. :grin: Åja beställde en sådan och monterade det igår och den verkar gå som kulor och krut. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).