Föryngring

planterings mönster?

37 inlägg 27221 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: planterings mönster?

Göt  
#368824 på åkerplanteringar gjorda på 50-talet kunde man se perfekta raka rader åt flera håll och även diagonalt...Det är nog ingen som bryr sig om att plantera på det viset längre

Arevo
Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

skogh  
#368889 Från det ena till det andra, är det någon som sitter på planterings rör i norra skåne/södra småland/södra blekinge som skulle kunna tänka sig hyra ut en helg i vår? helst två eller tre stycken?!

   TS
Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368935 Plantskolan brukar kunna ordna!

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Hugin  
#368957 Inga kommentarer beträffande mönster? Finns det skäl till (och är det ekonomiskt försvarbart) att redan vid planteringenn ta hänsyn till stickvägar vid kommande gallringar?
Maskinell markberedning genoförs i regel i riktningar/slag som är lämpligast för maskinkörnigen. Detta innebär då att plantraderna också orienteras på samma sätt. Detta kan innebära att upptagande av stickväg vid första gallringen kräver att två plantrader måste gallras bort, vilket ger en onödigt bred stickväg och genererar också ett för lågt gallringsuttag i beståndet mellan vägarna (enligt gallringsmall). Förstagallringen tenderar då att endast(nästan) bestå av upptagande av stickvägar inför andragallringen (som i sin tur blir något av en sen och eftersatt förstagallring).
Eller?

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

jannee  
#368981 Kanske något att fundera över.
Varför inte sätta så pass glest att du inte behöver gallra någon gång. :?:
Har sett fina gallringar som nu efter årens stormar är minst sagt glesa.
Är numera inte många som gallrar manuellt och det som sker efter en maskingallring och kommande storm är att många bestånd blir totalt sönderblåsta.
Du ångrar dig rejält när du ser din fina 30 åriga ungskog blåsa sönder. Orsaken är att träden tidigare ståt för tätt = för litet rotsystem.
Gallra tidigare säger nån. Javisst och lägga till pengar - varför?, bättre att plantera så pass glest att du inte behöver gallra - eller :?:
Röj hårdare :!: säkert många som tycker/tänker. Men hur lätt är det att röja omkull fina plantor (trots att de står väl tätt och du en gång planterat dem. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

alias  
#368997
jannee skrev:Kanske något att fundera över.
Varför inte sätta så pass glest att du inte behöver gallra någon gång. :?:
Har sett fina gallringar som nu efter årens stormar är minst sagt glesa.
Är numera inte många som gallrar manuellt och det som sker efter en maskingallring och kommande storm är att många bestånd blir totalt sönderblåsta.
Du ångrar dig rejält när du ser din fina 30 åriga ungskog blåsa sönder. Orsaken är att träden tidigare ståt för tätt = för litet rotsystem.
Gallra tidigare säger nån. Javisst och lägga till pengar - varför?, bättre att plantera så pass glest att du inte behöver gallra - eller :?:
Röj hårdare :!: säkert många som tycker/tänker. Men hur lätt är det att röja omkull fina plantor (trots att de står väl tätt och du en gång planterat dem. :mrgreen:


Kan till viss del hålla med dig i ditt resonemang, men hur stort uttaget blir efter en skördare beror på vilka instruktioner man ger till föraren (vi brukar sällan eller aldrig ge skördarföraren fria händer, jag vill hellre anlita avverkningsresurser i gallring direkt i stället för via någon virkesköpande organisation då det eliminerar ett led i "viskleken" kring instruktionerna, samtidigt som skördarföraren har oss direkt som kund och inte ett ombud för en virkesköpande industri - ej samma hets att det ska fram X antal m³/h då de kör gallringarna på timme).

Vet dock från tidigare att en hel del fina ungskogar uppkommit i västra Blekinge efter grönrisplantering med 1700-2300 plantor/ha (mycket ytsten/block därmed svårt att få ner större antal plantor) på marker som på många ställen håller boniteter om ca G28-G34

Sen är ju också frågan vad man strävar efter för omloppstid och vilken volym/ha man vill ha då i förhållande till medelstammen?

Man kanske ska börja i den änden och fundera på vilken medelstam och volym som man eftersträvar i slutavverkningen och därefter analysera vilket skötselprogram man skall inrikta sig på för att nå dit?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

eqlazer  
#369006 Någon får gärna dumförklara mig, men att plantera såpass glest att det inte ska behöva gallras ger väl väldigt kvistiga granar?
Då de redan från start kan breda ut sig stort så blir grenarna stora och grova.

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

alias  
#369016
eqlazer skrev:Någon får gärna dumförklara mig, men att plantera såpass glest att det inte ska behöva gallras ger väl väldigt kvistiga granar?
Då de redan från start kan breda ut sig stort så blir grenarna stora och grova.


På marker med ett hyffsat lövupplag (friska/fuktiga marker och markberedda hyggen) så lär man ju kunna få tillräckligt antal lövstammar för att uppnå den kvalitetsdanande effekten ändå. Man kan ju förmodligen behöva ha lite mer koll på beståndet så att lövet inte tar överhanden och tuktar granarna i början av omloppstiden, sen kan man ju fälla lövet och låta det ligga om man nu inte tycker att det är lönt att ta omhand om gagnvirket - utan att åka på något skogsskyddsansvar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: planterings mönster?

sundelius  
#369024
eqlazer skrev:Någon får gärna dumförklara mig, men att plantera såpass glest att det inte ska behöva gallras ger väl väldigt kvistiga granar?
Då de redan från start kan breda ut sig stort så blir grenarna stora och grova.

Å andra sidan får man inte bättre betalt för bra kvalitet om man ska sälja sitt timmer :???:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

jannee  
#369032 Eqlaser, du skulle kunna ha helt rätt men lika gärna helt fel.
Plantar du t.ex 1500 plant/ha ska du inte inbilla dig att det bara växer 1500 stammar/ha. Det kommer björk emellan som ägaren är för sparsam att direkt röja bort - det är ju så glest. Förr eller senare tas i vilket fall björken bort men under tiden har den danat granen, så det behöver nödvändigtvis inte bli speciellt grovkvistigt.
Klarar marken 1500 stam/ha och du avverkar vid 60/70 års ålder (södra Sverige) har du många m3/ha.
Planterar du 2500 plantor/ha bör du troligtvis göra en förstagallring vid 20 års ålder (maskingallring) - den går garanterat minus. Klarar sig ungskogen för stormar måste du göra en ny gallring vid ca 40 års ålder, nu kommer faran för vindfällen att öka dramatiskt samtidigt som du är nere i kanske 1200/1500 stammar/ha.
Räkna och känn efter vilket som i slutändan kommer att ge bäst netto :?:
Hålla på att ta reda på vindfälle ger dåligt netto :oops:
Idag får man INGET extra för klenkvistigt virke :mrgreen:
Jag har själv tidigare planterat ganska tätt men efter Gudrun verkligen tänkt om, samtidigt sett många fina planteringar vara totalt sönderblåsta efter en gallring.

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

skogh  
#369061 Så mönster i form av tärnings femman och 2,5 m mellan plant i raderna kanske skulle vara att föredra. samt så ska jag faktiskt tänka på att göra en körbar slinga in till den mest avlägsna hörnan för att underlätta för framtiden.
Har beställt 4500 plantor. hygget är på 2,2 ha men en ( damm under konstruktion) tar bort en 150 m2.
Ska sätta några hundra plantor (2-300) på 2 andra ställen på fastigheten som stöd plantning.
på hygget som varit hygge i snart 3 år är det gott om uppslag av björk och rönn.

hur nära diket som går igenom hygget hade ni plantat?

   TS
Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

alias  
#369067
skogh skrev:Så mönster i form av tärnings femman och 2,5 m mellan plant i raderna kanske skulle vara att föredra. samt så ska jag faktiskt tänka på att göra en körbar slinga in till den mest avlägsna hörnan för att underlätta för framtiden.
Har beställt 4500 plantor. hygget är på 2,2 ha men en ( damm under konstruktion) tar bort en 150 m2.
Ska sätta några hundra plantor (2-300) på 2 andra ställen på fastigheten som stöd plantning.
på hygget som varit hygge i snart 3 år är det gott om uppslag av björk och rönn.

hur nära diket som går igenom hygget hade ni plantat?


Jag hade nog satt ½-1 meter ifrån diket på södersidan och västersidan för att få beskuggning av diket (mindre gräsväxt i diket då så att man inte behöver rensa lika ofta), på norrsidan och östersidan hade jag nog valt att lämna oplanterat ca 5 meter brett från släntkrönet på diket för att kunna rensa diket med 8-10 tons bandgrävare utan att ta ner planterade plantor (det kommer säkert lite lövsly där - inte lika jobbigt att fälla som att avverka planterade granar) och samtidigt att man får en tillräckligt bred stickväg utmed diket till gallringarna utan att maskinerna riskerar att trycka till kanten på diket.

Eftersom du efterlyste planteringsrör så förutsätter jag att du skall plantera täckrotsplantor (min erfarenhet är att man ofta får räkna med lite större avgångar med mindre/vekare plantor, jmf. med stora barrot, så då kanske det inte är fel att höja plantantalet lite)?
Är hygget markberett?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

skogh  
#369081 markberedning är beställt och kommer göras nu innan plantningen.
Jo det är täckrotsplantor, har två kompisar som ska hjälpa mig att planta så vi får ner dem i backen på en helg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: planterings mönster?

Seb macahan  
#406289 Hej. Har en idé/fundering angående avstånd mellan plantor i plantering. Jag har lite svårt o hålla mig till ett angivet mått o inte vill man behöva mäta. Min tanke va o fästa ett tunn lina typ tvättlina runt vristen, en del av linan ska vara elastisk och med ett lod/tyngd efter sig. Tar vi för exempel 2500plant/ha ska vi ha 1,8m mellan plantorna. När lodet är vid senaste satta plantan har man sin nya planteringspunkt vid foten. Jag inser vissa problem med o trassla in sig men ändå värt ett försök. Nu kanske inte avstånd är så viktigt, men även där professionella plantare planterat tycker jag ofta se ett avståndet ökar ganska markant i bland. Vad tror ni om idén

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406326 1.8 m motsvarar väl 2 långa kliv så skippa fotbojan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).