Föryngring

Fröträd blåser ner

32 inlägg 13465 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Sunilorblede  
#368659
Chrester skrev:Tack för alla informativa och nyttiga svar! Det kan man konstatera är väl att det skiljer sig mycket åt såklart mellan skog och skog.
Jag har läst på rätt så mycket inför avverkningen vad gäller fröträd och tagit hjälp från människor som kan. Kommer en duktig herre i nästa vecka som skall stämpla och kommer då även hjälpa till att välja och märka fröträd. Men vet inte riktigt om jag fick svar på min fråga även om jag fick mycket bra svar.

Man har ju som bekant en skyldighet att plantera/spara fröträd för att få en återväxt. Men kan man få backning av någon instans om fröträden blåser och och återväxten inte ser bra nog ut? Sen så fattar jag också att det ligger i ens intresse som skogsägare att få en bra återväxt.

Tack åter igen för alla nyttiga svar, ibland är det nästan jobbigt att fråga då jag upplever att man skall veta precis allt om skog innan man skall äga.



Ja du kan få backning från skogsstyrelsen om föryngringen inte är godkänd inom den tidsram som gäller i ditt område. Hur sannolikt det sen är att backningen kommer är en annan fråga.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Erre  
#368660 Nog har rötterna bra fäste, men det hjälper inte alltid. Så här gick det med 60-70 % av våra frötallar på ett hygge. Stormen som var vintern 2011/2012

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

alias  
#368661
Chrester skrev:Tack för alla informativa och nyttiga svar! Det kan man konstatera är väl att det skiljer sig mycket åt såklart mellan skog och skog.
Jag har läst på rätt så mycket inför avverkningen vad gäller fröträd och tagit hjälp från människor som kan. Kommer en duktig herre i nästa vecka som skall stämpla och kommer då även hjälpa till att välja och märka fröträd. Men vet inte riktigt om jag fick svar på min fråga även om jag fick mycket bra svar.

Man har ju som bekant en skyldighet att plantera/spara fröträd för att få en återväxt. Men kan man få backning av någon instans om fröträden blåser och och återväxten inte ser bra nog ut? Sen så fattar jag också att det ligger i ens intresse som skogsägare att få en bra återväxt.

Tack åter igen för alla nyttiga svar, ibland är det nästan jobbigt att fråga då jag upplever att man skall veta precis allt om skog innan man skall äga.


Kort svar: Ja, Skogsstyrelsen kan ålägga dig att vidta åtgärder för att säkerställa nöjaktig föryngring inom skälig tid (tror man kan utdöma vite om åläggandet ignoreras).

Du kan gå in på www.svo.se och läsa exakt vad som står i skogsvårdslagen och skogsvårdsförordningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Chrester  
#368664
Sunilorblede skrev:
Chrester skrev:Tack för alla informativa och nyttiga svar! Det kan man konstatera är väl att det skiljer sig mycket åt såklart mellan skog och skog.
Jag har läst på rätt så mycket inför avverkningen vad gäller fröträd och tagit hjälp från människor som kan. Kommer en duktig herre i nästa vecka som skall stämpla och kommer då även hjälpa till att välja och märka fröträd. Men vet inte riktigt om jag fick svar på min fråga även om jag fick mycket bra svar.

Man har ju som bekant en skyldighet att plantera/spara fröträd för att få en återväxt. Men kan man få backning av någon instans om fröträden blåser och och återväxten inte ser bra nog ut? Sen så fattar jag också att det ligger i ens intresse som skogsägare att få en bra återväxt.

Tack åter igen för alla nyttiga svar, ibland är det nästan jobbigt att fråga då jag upplever att man skall veta precis allt om skog innan man skall äga.



Ja du kan få backning från skogsstyrelsen om föryngringen inte är godkänd inom den tidsram som gäller i ditt område. Hur sannolikt det sen är att backningen kommer är en annan fråga.


Ok! Nej det är väl som en del andra regelverk. De finns där men sannolikheten att någon granskar är minimal.

Skall i vilket fall som helst bli spännande! Tanken är som sagt att spara fröträd av tall och sen finns det en avdelning där det idag står mestadels gran där vi kommer plantera gran igen. Vad gäller markberedning bedömde både en herre från ett skogsbolag som var ute och tittade och herren som skall stämpla att det inte krävdes utan det sköraren och skotaren kör upp skulle fungera bra som markberedning. Är idag mycket mossa och lingon/blåbärsris på marken, känner att jag får lite på dem i den frågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Chrester  
#368673
Sunilorblede skrev:På sida 4 i denna länk finns en bra text om föryngring med fröträd. Läs och begrunda.

http://pida.billerudkorsnas.com/Global/Skogsbruk/Skogs%C3%A4gare/Din%20skogliga%20partner/Info-blad%204.11_tryckf%C3%A4rdig_111128.pdf


Tack för tipset!
Funderar kring punkt 5, varför skall man markbereda på hösten den tredje sommaren? Kör man inte sönder massa småtallar då eller är det jag som missuppfattar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Chrester  
#368676
Chrester skrev:
Sunilorblede skrev:På sida 4 i denna länk finns en bra text om föryngring med fröträd. Läs och begrunda.

http://pida.billerudkorsnas.com/Global/Skogsbruk/Skogs%C3%A4gare/Din%20skogliga%20partner/Info-blad%204.11_tryckf%C3%A4rdig_111128.pdf


Tack för tipset!
Funderar kring punkt 5, varför skall man markbereda på hösten den tredje sommaren? Kör man inte sönder massa småtallar då eller är det jag som missuppfattar?


ah svaret fanns ju på nästa sida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368682 När jag var ute o röjde en gång för många år sedan. Så träffade jag på en som var ute o kollade återväxten.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368687
husqvarna_med_sthil skrev:När stormen -13 drog förbi var jag tvärsäker att mina frötallar skulle ligga efter backen men de klarade sig allihop. Däremot stöp ett gäng större granar i hyggeskanten så det är inte alls säkert att fröträden blåser ner. Skogsköparen här som avverkningen skrevs med sa samma sak... fröträd bara blåser ner men jag hävdade ändå att fröträd skulle vi spara. Dessa har bara stått några få veckor ensamma ännu så får se hur det tänker gå med dessa.

Jag har precis samma erfarenhet efter Gudrun. Fröträden som fanns på mager mark med långt till berggrunden stod kvar medan granarna på en kulle i hyggeskanten rök nästan allihop.

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

Pensionär  
#368714
Chrester skrev:
Sunilorblede skrev:
Chrester skrev:Tack för alla informativa och nyttiga svar! Det kan man konstatera är väl att det skiljer sig mycket åt såklart mellan skog och skog.
Jag har läst på rätt så mycket inför avverkningen vad gäller fröträd och tagit hjälp från människor som kan. Kommer en duktig herre i nästa vecka som skall stämpla och kommer då även hjälpa till att välja och märka fröträd. Men vet inte riktigt om jag fick svar på min fråga även om jag fick mycket bra svar.

Man har ju som bekant en skyldighet att plantera/spara fröträd för att få en återväxt. Men kan man få backning av någon instans om fröträden blåser och och återväxten inte ser bra nog ut? Sen så fattar jag också att det ligger i ens intresse som skogsägare att få en bra återväxt.

Tack åter igen för alla nyttiga svar, ibland är det nästan jobbigt att fråga då jag upplever att man skall veta precis allt om skog innan man skall äga.



Ja du kan få backning från skogsstyrelsen om föryngringen inte är godkänd inom den tidsram som gäller i ditt område. Hur sannolikt det sen är att backningen kommer är en annan fråga.


Ok! Nej det är väl som en del andra regelverk. De finns där men sannolikheten att någon granskar är minimal.

Skall i vilket fall som helst bli spännande! Tanken är som sagt att spara fröträd av tall och sen finns det en avdelning där det idag står mestadels gran där vi kommer plantera gran igen. Vad gäller markberedning bedömde både en herre från ett skogsbolag som var ute och tittade och herren som skall stämpla att det inte krävdes utan det sköraren och skotaren kör upp skulle fungera bra som markberedning. Är idag mycket mossa och lingon/blåbärsris på marken, känner att jag får lite på dem i den frågan.



En liten varning här. Att lyckas med naturlig förnyelse utan markberedning är i praktiken nästan omöjligt. Brukar oftast bara bli gräs, björk och någon enstaka tall.
Markbereder du så ökar chanserna att lyckas rejält.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

halvproffs  
#368716 Här på magra marker har föryngring med frötall varit mycket lyckad. Frötallarna har varit utsedda av en fd. inspektor på Mellanskog som kollade varje tall noggrant innan bandning. En föryngring jag hade såg det ut som en grön matta av tallplant. Vid en annan fröträdställning kom det en tromb (1979) och tog tag i kronorna och vred runt så det blev stora spjälkningar. Vilken styrka! Annars har vi klarat oss bra från stormfällt i det här området.
Vid en annan föryngring togs frötallarna bort och det var dålig föryngring under. Var upp till skiftet flera år senare och såg då att det var massor av småplant i botten så jag röjde bort det som var större och nu är det efter röjning en jättefin ungskog som snart måste förstagallras.
Såg att Korsnäs hade harvat under frötallarna på åsen och på såna marker brukar det bli plant så det räcker och blir över även utan markberedning.
Rätt mark och utan stormar så blir resultatet mycket bra här iaf.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Chrester  
#368723 Pensionär:

Det kan säkert vara så men det måste väl ändå variera från plats till plats? Här argumenterade både skogsbolaget som kan göra pengar på markberedning och stämpelherren emot att markbereda. De tyckte som sagt att skördare och skotare kommer riva bort tillräckligt med mossa och ris. Att markbereda ansåg de snarare hade missgynnat återväxten på denna magra marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368725 Var i landet ligger hygget?

Bra skrift från Korsnäs, intressant att de tog massaved till industrin från temporära broar (som de byggt med trumma).

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Chrester  
#368754 Det tänkta hygget ligger i Härryda kommun. Mycket mossar runt hygget och nära till berg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Göt  
#368760 sannolikheten att skogstyrelsen granskar föryngringen är 100%

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

alias  
#368773 Naturlig föryngring kan ge riktigt fina föryngringar om de sköts rätt.

En gammal skogsman uttryckte dock några varningens ord kring självföryngring kontra aktiv skogsodling - det gick ut på att självföryngring passar alla skogsägare utom "de lata", "de snåla" och "de okunniga".

Tror hans andemening var att även om man inte behöver lägga pengar på plantor och plantering direkt efter avverkning så finns det många andra poster som påverkar (antingen man gör arbetet i egen regi eller lejer för det - och försummar man att sköta sina föryngringar så blir det ändå sannolikt skit till slut)

- lägre netto på avverkningen (fröträden kan ju inte avverkas förrän föryngringen är säkerställd)
- risk för stormskador på fröträden (skogsskyddsansvar, dyrare upparbetning, ev. lägre virkesvärde p.g.a. skador på virket)
- skaderisk på föryngringen när fröträden skall avverkas
- dyrare avverkning vid planerad avverkning av fröträden (kompenseras dock delvis av högre virkesvärde om fröträd av god kvalitet har ökat tillräckligt i diameter)
- risk för behov av flera röjningar (både lövsanering, plantröjning/enkelställning och ungskogsröjning/slutröjning)

Mot dessa risker skall chansen att få en ungskog av god "kvalitet" ställas.

Se till att groten tas bort från hygget, då kan överlevnaden på de små tallplantorna öka (kommer inte ihåg om det är tallskytte, tallens snöskytte eller någon annan svamp som gynnas av kvarlämnat hyggesavfall).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).