Avverkning (slutavverkning)

Trädfällningsolycka

8 inlägg 4788 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka

Göt  
#368563 lite mera information

http://www.expressen.se/nyheter/man-fic ... -omkommit/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka

Fredrik Reuter  
#368564 Ajaj, riktigt tråkigt.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka

Umea  
#368569 Så fruktansvärt tragiskt !

Starkt berörd av olyckan.

Tankar och medkänsla går till mannens anhöriga och alla inblandade

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka

uffejohan  
#368655 Usch, jag ryser vid tanken. Jag råkade ju själv ut för en olycka strax före jul som jag tidigare skrivit om, just plockat av gipset runt benet och linkar fram med mitt skadade knä. Känner med de närmaste och tror att vi alla kan dela sorgen med dem. Vi vistas ju alla på detta forum i samma miljö och är ständigt nära många risker. Inget träd är viktigare att ta ner än att det kan göras med säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka

Axl  
#368692 Det är lätt att underskatta riskerna. Man kan ju misstänka att det var vinschen på huggarvagnen dom säkrat trädet med, det har jag själv gjort fastän jag vet att den är för klen.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka

Carlfritidshuggare  
#368726 Otäck olycka. Särskilt som de verkar ha haft kunskap och arbetat med säkring även om det gick snett.

Fråga från en som har låg kunskap om motorvinschar; var finns den största svagheten? Är det knycken om trädet går åt fel håll som gör att själva vajern går? Eller orkar inte broms och motor hålla emot så att vajern "rattlar" ut och lossnar? Vajern i sig är väl rätt stark?

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka

röjar kalle  
#368728 Jag ställer mig fundersam till hur det hela till gått bara för vajern brister behöver inte betyda att trädet faller åt fel håll.Det skall vara en dålig vajer om vinschen drar av den vagnen såg ny ut.Jag skulle tror att det hela gått till så här trädet har haft bakåt lut vid vinschning och sågning har brytmånen brustit trädet fallit över mannen och i samband med det har vajern gått av.Tragisk .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).