Traktorer och processorer

Hydrauluttagsfråga BM 430

41 inlägg 17378 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydrauluttagsfråga BM 430

Kalle W  
#368592 Hej!

Jag har precis köpt mig en huggarvagn till min 430 och skulle behöva lite hjälp med att fixa i ordning hydrauluttagen på traktorn innan jag får hem vagnen. Nu finns det ett dubbelverkande och ett enkelverkande uttag men ingen fri retur. Vart installerar jag enklast ett sånt? En ren gissning är banjobulten som syns på bilden, men det gissar jag på just för att det hade varit enkelt så risken är ju uppenbart att något går galet. :wink:

Tacksam för svar! Hydraulik inte är min starka sida som ni märker.

Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Førland  
#368594 volvo 400 har en muffe med en plugg(på returrøret) på venstre side av veksel lådan,kanskje likt på 430??

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368598 Röret från banjon går helt riktigt till tank. Du har säkert en t-koppling lite in på röret där returen från ventilblocket är kopplat (det är där pluggen sitter om man inte har extra hydrauluttag).
Vad är det för vagn du köpt?

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Kalle W  
#368694 Tack för svaren! Nu är jag lite klokare. Kan jag då montera ytterligare en banjo med dubbelbult och skruva fast en snabbkoppling direkt på banjon? Eller blir flödet för dåligt då?

Vagnen är en 8 tons mowi med 2245 kran från 89. Det ska bli oerhört skönt att slippa handlasta eller vingla runt med stockar på gafflarna :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

valtra a 72  
#368720 Du har ju redan ett dubbelverkande uttag som du kan koppla in tryck och retur på.Kolla bara att du får tryck i rätt uttag ,beroende åt vilket håll du för spaken.

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Kalle W  
#368730 Ja det har du rätt i men det är lätt hänt att man drar spaken åt fel håll och har sönder något. Dessutom kanske det dubbelverkande uttaget behövs till ramstyrningen om inte den går till ventilpaketet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368732 Känns lite tveksamt med en dubbelbult på banjon då ju oljan skall få från "banjo till banjo" så att säga. Men det kanske funkar. Jag satte en t-koppling på returen från det externa blocket.

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Kalle W  
#368764 Då kanske det är bättre att dra en slang från pluggen på bilden? Det är förmodligen den som Førland pratade om. Jag vill helst slippa att kapa rör och gänga om o.s.v. som jag väll måste göra om jag kopplar som du har gjort?

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Bosse1  
#368777
valtra a 72 skrev:Du har ju redan ett dubbelverkande uttag som du kan koppla in tryck och retur på.Kolla bara att du får tryck i rätt uttag ,beroende åt vilket håll du för spaken.

Så har jag gjort måste vara minsta krånglet :-BD

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368885 Jag drog ett nytt rör när jag satte in t-kopplingen, så det var ju "bara" att dra dit några skärringskopplingar (och knäcka lite rör).
Håller med dig om att det är bättre att ha en trycklös retur. Det är enkelt att tänka fel och dra spaken år fel håll, och trycksätta något som inte tål det....
Ser på din bild att det ju verkar vara slang från externa blocket till returen (anar en slang där innanför). I så fall kanske det bara är att lossa den i någon ände och skruva in en passande T-koppling. Men det kan ju vara tight att få till det.
Annars så är det ju bara att testa med en dubbelbanjo som du tänkte. Det är ju en enkelt och det kanske funkar utmärkt!

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Kalle W  
#368967 Jag testar nog banjolösningen och ser om det funkar. Annars får det bli din lösning. Från blocket går det tyvärr ett rör som man i och för sig kan kapa och sätta en T-koppling bakom stolen men det känns som att det är lätt hänt att få metallspån i oljan om man går lös på befintliga rör, men jag kanske är överdrivet nojjig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369030 Du kan ju plocka bort röret när du kapar i så fall (det är ju kopplingar i båda ändarna). Då är det ju lätt att rengöra det innan återmontering.

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Kalle W  
#370489 Kan meddela att fri retur med dubbelbanjo funkar bra vad jag kan se. Stort tack för hjäpen!

Bild på resultatet:
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Betong82  
#507413
Kalle W skrev:Kan meddela att fri retur med dubbelbanjo funkar bra vad jag kan se. Stort tack för hjäpen!

Bild på resultatet:
Bild


Du har ingen bild på hur det ser ut med dubbelbanjo ?

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

ilbajten  
#519838 Bild med dubbelbanjo är jag oxå intresserad av....
Står nu i samma dilemma som du gjort..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).