Traktorer och processorer

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

167 inlägg 74800 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#368184 Hej!

Till våren planerar jag göra en förlängning av hytten på en av gårdens MB trac så att vi kan sätta in en snurrstol samt även om möjligt bygga dubbelkommando. Jag vill få det så bra som möjligt med så god sikt och plats som möjligt. Det går fint att sitta bakåt bredvid förarstolen på en pall om man tar loss passagerarsätet, men då sitter man inte i mitten. Dock är det betydlig bättre än många andra traktorer utan skogshytt. Men det går alltid att förbättra.

Det finns många hytt-förlängningar av MB trac, men ofta är sikten dålig, och möjligheten att fälla hytten borta. Jag vill bevara möjligheten att fälla hytten bakåt för att komma åt växellåda m.m. Tänker att nedre delen av utbygget kan vara löstagbar av denna anledningen.

Hittade en tråd på maskinisten.net med en MB trac med vettig förlängning, har tyvärr inte fått kontakt med ägaren. Men jag tänker mig något liknande som hans: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 56#p253356

Jag tänker att jag kan bygga en stomme med fyrkantsrör och sedan svetsa plåtar och montera rutor, detta borde bli ganska stadigt. Eller finns det ett bättre sätt att göra på? Behöver kapa i en del bärande, så vill om möjligt behålla eller återföra hållfastheten.

Original sitter rutorna med lister, men är det inte lättare att limma rutor? så är det väl på nyare maskiner?

Dubbelkommando: Jag tänker att jag bygger pedaler med vajrar till original pedaler. Styrning får bli en hydraulspak av liknande typ som sitter på skogskärran, men hur funkar detta tillsammans med orbitrolen? Jag har läst en del trådar om ämnet men hänger inte riktigt med i hur det skall kopplas.

Jag är tacksam för tips av alla slag. Gärna bilder på "vettiga" hytt-förlängningar om någon har.

1537032807_1453651408_jg_0001.jpg


Allt gott:
Johanens G

EDIT: Ändrade namn på tråden


Senast redigerad av JohannesG lör 15 sep 2018, 18:33, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

Hema  
#368449 Ska bli en intressant tråd att följa! Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368481 Tänkte mest på styrningen, endel tar ett av de dubbelverkande uttagen o ett par slangar fram och kopplar in med T kopplingar mellan obitrol och styrcylindern
Jag hade en elektriskt styrd on/off/on ventil med serienippel inkopplad före obitrolen och sen inkopplad med T kopplad sen ovan.
De har behövts strypning på Max 1,5 mm på utgången för att styrningen inte ska bli för hastig.
Fördelen med elstyrd är du kan bryta den med en säkerhetsbrytare sen när du kör väg så du inte får en obehaglig överraskning om du råkar röra vippan då.

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368499
gnisten83 skrev:Tänkte mest på styrningen, endel tar ett av de dubbelverkande uttagen o ett par slangar fram och kopplar in med T kopplingar mellan obitrol och styrcylindern

MB trac har separat hydraulsystem för styrningen, så det är inte ett alternativ.

gnisten83 skrev:Jag hade en elektriskt styrd on/off/on ventil med serienippel inkopplad före obitrolen och sen inkopplad med T kopplad sen ovan.
De har behövts strypning på Max 1,5 mm på utgången för att styrningen inte ska bli för hastig.
Fördelen med elstyrd är du kan bryta den med en säkerhetsbrytare sen när du kör väg så du inte får en obehaglig överraskning om du råkar röra vippan då.

Elektriskt kan vara ett alternativ ja, har funderat på det också. Bör även gå att sätta en ventil för avstängning vid vägkörning om jag inte väljer elektriskt.
T-koppling säger du, klarar verkligen orbitrolen tryck från fel håll? Bör man inte ha någon ventil som styr vilket håll oljan kommer från? Typ en skyttelventil? Beskriv gärna detta med hydrauliken så utförligt som möjligt, jag är långt ifrån en expert när det kommer till hydraulik.

Allt gott:
Johanens G

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368503 Hade dom funderingarna med men chockventilerna i styrningen ,Iaf i valmet x05, sitter i obitrolen så de klarar den oavsett om de höga trycket kommer från slag i framhjulet eller högt tryck för du styr mot fast föremål, typ sten.
Jag satte den nya ventilen före obitrolen för att inte trycksvärta tanksidan på den.
Så lossa tryckslangen i obitrolen o koppla in den på tryckslangen på nya ventilen ock sen en slang från serienippel på nya ventilen till tryckslangen på obitrolen.
Koppla ihop tanksidan på nya ventilen med den på obitrolen med en T koppling och sen samma sak med A och B porten på nya ventilen till styrslangarna på obitrolen, klart
Detta funkar rakt upp o ner sen om den är mekanisk eller elektrisk ventil spelar ingen roll för styrfunktionen.
Vet inte hur mkt plats du har i mb tracen men de blir några slangar och Tkopplingar så de tar lite plats så man får mäta noga på slanglängderna

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368509 Tack för en bra förklaring, det börjar ljusna för mig :grin:

Men kommer inte ratten snurra fram och tillbaka om man gör så?

Plats för slangar är förhoppningsvis inget problem, de kommer dras under hytten och bara spaken kommer in i hytten. Det är i alla fall så jag tänkt. Slangar till styrningen går redan under hela hytten pga att det ska vara möjligt att fälla hytten bakåt.

Allt gott:
Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368518 Lite småryckningar hade jag men inte mer.
Utgick från det är ett rundpumpande system du har .

Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

alias  
#368576 @JohannesG:

Du kanske kan få lite inspiration från bilderna i denna blocketannons:

http://www.blocket.se/orebro/Skotare_Mb ... ?ca=21&w=3

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368589
alias skrev:Du kanske kan få lite inspiration från bilderna i denna blocketannons: http://www.blocket.se/orebro/Skotare_Mb ... ?ca=21&w=3

MVH
Alias


Chansade faktiskt och ringde och pratade med annonsören bara för att höra lite om hytt-förlängningen, en väldigt trevlig människa, han skulle kanske mejla några extra bilder på just utbygget. Han ville helst att jag köpte traktorn, men jag har redan tre MB trac, så jag behöver inte någon mer nu.

Allt gott:
Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368596
gnisten83 skrev:Lite småryckningar hade jag men inte mer.
Utgick från det är ett rundpumpande system du har .

Ja det bör vara rundpumpande system.

Är det något i orbitrolen som gör att ratten inte gör annat än att rycka lite? normalt när man kör vill ju ratten åter till centrum eller om det tar i något vill den vrida sig dit, inte med någon stor kraft, håller jag i ratten tänker jag inte på det, men släpper jag ratten kommer den ju att snurra. :-?

Allt gott:
Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

Hema  
#368704 Går det möjligtvis att använda sig av rattnav, som är löstagbart som på tävlingsbilar? Gör väl inget om stången snurrar, sålänge ratten hänger på sidan? Alternativt sätta någon elventil parallellt med in/ut-gångarna till orbitrolen? Så att du med en knapp kan öppna så att flödet åker förbi istf igenom?

Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368739 Det är väl obitrolen som vill till ett läge där den är stängd i både A o B port?
Om du står still med svängda hjul står dom väl kvar så om du släpper ratten?
Med en styrväxel som en bil strävar hjulen att gå rakt fram pga toe in och andra hjulvinklar men de blir nog inte samma med obitrol.

Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368749
gnisten83 skrev:Det är väl obitrolen som vill till ett läge där den är stängd i både A o B port?
Om du står still med svängda hjul står dom väl kvar så om du släpper ratten?
Med en styrväxel som en bil strävar hjulen att gå rakt fram pga toe in och andra hjulvinklar men de blir nog inte samma med obitrol.

Så kan det mycket väl vara, men viss "vägkänsla" finns. Kanske är så att orbitrolen tillåter en mycket liten mängd stötar att fortplanta sig till ratten. Som sagt ingen expert inom ämnet.
Ja står jag still vrider sig inte ratten.
På en bil blir det helt annorlunda ja, där ha man ju mekanisk "kontakt" med hjulen, och hydrauliken hjälper bara till lite. Styrväxel på traktorn hade varit fruktansvärt.

Allt gott:
Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlägning av hytt MB trac

JohannesG  
#368808 Löstagbar ratt tycker jag låter lite onödigt.

Någon som kan svara på de andra frågorna jag ställde i första inlägget?

Allt gott:
Johannes Gustavsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlägning av hytt MB trac

holmesö  
#368842 Jag har en 800 med T-S skogshytt du kan kika på om du vill. Har ingen bild.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).