Öppna kategorin

Nu ska regeringen börja censurera internet

69 inlägg 26239 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368246 Nu ska regeringen börja censurera internet.
Att censurera nätet är en stor och dramatisk sak. Det är sådant som regimerna i länder som Kina, Turkiet och Kuba ägnar sig åt.
Att den rödgröna regeringen är beredd att censurera internet är egentligen ingen nyhet. Det är en av de möjligheter som civilminister Ardalan Shekarabi (S) slagit fast.
Börjar man censurera nätet, då kommer vi snart att få se önskelistor på annat som våra politiker och byråkrater vill ha bort: Sådant som makteliten tycker är obekvämt; sådant som inte är politiskt korrekt; sådant som utmanar makten.

Tillgången till ocensurerad information är central i en demokrati. Om den begränsas, då blir det omöjligt för medborgarna att göra kloka och informerade val. Då sker till och med röstningen i våra politiska val i blindo.
Vi skall inte ha censur. Det är tillräckligt djävligt som det är med svenska mediers vinklade rapportering och skeva urval. Ett fritt och öppet internet är nödvändigt för den som vill ha en realistisk bild av verkligheten.

Information skall vara fri. Att påstå att folket inte tål att möta verkligheten som den är – det är nedlåtande och förolämpande.

Nu gäller det att protestera och att bullra – så att förslaget om nätcensur går i papperskorgen redan innan det når riksdagen.

Men väljarna har anledning att vara missnöjda.
Varför då? Man undrar?
Jo Stefan Löfven kommer med stor säkerhet att gå till historien som Sveriges svagaste statsminister i modern tid.,,



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Fredrik Reuter  
#368247 Hej,
Har du länk till förslaget i helhet?
Skulle vara intressant att plöja igenom.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368250 http://www.dagensps.se/artiklar/kroniko ... /index.xml

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

ananders  
#368256 Även utländska spelsidor kan blockeras.

http://nyheteridag.se/girighet-far-soss ... -internet/

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368258 Om man läser Swedenvikings länk så handlar förslaget om vad man inte får göra med internet om man jobbar på regeringskansliet. Man får inte porrsurfa heller, misstänker jag. Många företag/organisationer har det på det sättet.

Sen var bloggen från PS och artikeln från DN skrivna i början av 2009, och då var det en moderatledd regering. Ardalan Shekarabi eller Stefan Löven har liksom inte så mycket med saken att göra... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Fredrik Reuter  
#368259 Men krönikan i dagens ps är snart sju år gammal, är det något i ämnet som blossat upp igen?
Som ni säkert förstår är detta ytterst intressant för mig som driver skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368261
Fredrik Reuter skrev:Men krönikan i dagens ps är snart sju år gammal, är det något i ämnet som blossat upp igen?
Som ni säkert förstår är detta ytterst intressant för mig som driver skogsforum.


Vill regeringen göra Sverige till ett nytt Nordkorea.

https://www.bahnhof.se/press/press-rele ... v-internet

http://feber.se/samhalle/art/342361/reg ... ja_brja_f/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368266
Mangan skrev:Om man läser Swedenvikings länk så handlar förslaget om vad man inte får göra med internet om man jobbar på regeringskansliet. Man får inte porrsurfa heller, misstänker jag. Många företag/organisationer har det på det sättet.

Sen var bloggen från PS och artikeln från DN skrivna i början av 2009, och då var det en moderatledd regering. Ardalan Shekarabi eller Stefan Löven har liksom inte så mycket med saken att göra... :roll:


Helt rätt. Blockera alla skattefinanserade anställda från att spela poker och porr-surfa på arbetstid. Helt i linje med regeringens vilja att skydda sina medborgare som inte kan ta egna beslut.

Och när systemet väl är på plats och den stora massan accepterat det så kan de enkelt införa fler licenser. Och wips så har vi inget fritt internet alls längre.

Undrar vilka sidor MP vill förbjuda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

T Landström  
#368268 Finns företag som spärrar Facebook, google, hotmail, mfl bara för att det inte vara en massa nöjes surfande på arbetstid...plus att en del sidor kan väl innehålla virus av något slag...

När jag pluggade på Dalarnas Högskola för 10 årsedan va det många ord och sidor som redan då va spärrade...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nu ska regeringen börja censurera internet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368270
Fredrik Reuter skrev:Men krönikan i dagens ps är snart sju år gammal, är det något i ämnet som blossat upp igen?
Som ni säkert förstår är detta ytterst intressant för mig som driver skogsforum.


Här finns ju redan censur, när det t.ex. gäller invandringsfrågor...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368272
Sweden-viking skrev:
Mangan skrev:Om man läser Swedenvikings länk så handlar förslaget om vad man inte får göra med internet om man jobbar på regeringskansliet. Man får inte porrsurfa heller, misstänker jag. Många företag/organisationer har det på det sättet.

Sen var bloggen från PS och artikeln från DN skrivna i början av 2009, och då var det en moderatledd regering. Ardalan Shekarabi eller Stefan Löven har liksom inte så mycket med saken att göra... :roll:


Helt rätt. Blockera alla skattefinanserade anställda från att spela poker och porr-surfa på arbetstid. Helt i linje med regeringens vilja att skydda sina medborgare som inte kan ta egna beslut.

Och när systemet väl är på plats och den stora massan accepterat det så kan de enkelt införa fler licenser. Och wips så har vi inget fritt internet alls längre.

Undrar vilka sidor MP vill förbjuda?


Du tycker inte det spelar någon roll att du anklagar S och MP för något som inträffade för 7 år sedan när M satt i regeringsställning?

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368275
Mangan skrev:
Sweden-viking skrev:
Mangan skrev:Om man läser Swedenvikings länk så handlar förslaget om vad man inte får göra med internet om man jobbar på regeringskansliet. Man får inte porrsurfa heller, misstänker jag. Många företag/organisationer har det på det sättet.

Sen var bloggen från PS och artikeln från DN skrivna i början av 2009, och då var det en moderatledd regering. Ardalan Shekarabi eller Stefan Löven har liksom inte så mycket med saken att göra... :roll:


Helt rätt. Blockera alla skattefinanserade anställda från att spela poker och porr-surfa på arbetstid. Helt i linje med regeringens vilja att skydda sina medborgare som inte kan ta egna beslut.

Och när systemet väl är på plats och den stora massan accepterat det så kan de enkelt införa fler licenser. Och wips så har vi inget fritt internet alls längre.

Undrar vilka sidor MP vill förbjuda?


Du tycker inte det spelar någon roll att du anklagar S och MP för något som inträffade för 7 år sedan när M satt i regeringsställning?


https://www.bahnhof.se/press/press-rele ... v-internet

http://feber.se/samhalle/art/342361/reg ... ja_brja_f/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Fredrik Reuter  
#368284 Tack för länkarna.
Jag förstår tankarna, men tror ni inte detta har främst ekonomiska syften? Det är väl miljarders miljarder som Svenska Spel går miste om årligen, och som utländska spelbolag tar hand om istället. Lägger ingen vikt i den frågan här, men tror ni inte det kan vara syftet?

Personligen känns det som att S inte kan göra som de gjorde på 50 talet och framåt med åsiktsregistrering genom IB som exempel?

Och ang ditt påstående Niking så tycker jag det är milsvids skillnad mellan en privatägd sajt som har knappa resurser och väljer att fokusera på kärnämnet mot en stat som blockar IP adresser...

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368291 Censur som censur, Fredrik. Censuren finns redan på Skogsforum.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Vardon  
#368294 Är det inte ett s.k Bosse Larsson föreslag (nygammalt) som man åter försöker införa just för att som Fredrik säger inte mista inkomster från spel, ialla fall i första läget.

Vad man får göra med sina datorer och inte på arbetsplatser bestäms av arbetsgivaren då det är dennes utrustning. Sen tror jag det går fortare att låta folk surfa på datorn än fippla på mobilen.

Däremot kan jag känna mig orolig över hur man ska lösa det rent tekniskt. Jag använder tex tillägg för att kunna utge mig från att surfa från andra länder bara för att kunna få större utbud på netflix. Det blir nog en utmaning och ska det göras ordentligt så där öppnas nog alla möjligheter till cencur, eller att folk behöver installera tillägg och försöka dölja sin surfning ännu mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).