Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

VLS EL ALS

44 inlägg 20021 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

grindugajunior  
#96225 vi har ALS på våran 1110D som har gått ca 13000tim. och kör nästan bara gallring, vi har bytt ut vajergrinden mot en vanlig grind så nu fungerar det kalasbra och ändra mot grinden också , och nevileringen på ALSen är ju underbar när det lutar lite! :grin:

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105811 1410 har gått nästan 10000 timmar nu o det vi ah gjort är o ha packat om en av stöttorna o bytt en kolvstång o det är pga av att man varit klantig med gripen. sen har bultförbanden gått av ett par gånger pga av att man varit varit mot nån högstubbe eller större träd...

grinden har funkat bra dock har jag bytt ut dom innersta vajrarna i mitten mot plattjärn dom. vajrarna nöts av gripen

tycker ALS är suverän i gallring när man kan tilta lasse om det blir nå skråvägar ibland.
sen är den riktigt snabblastad när man har fyra stöttor o har dom nere då går det fort sen när man höjer dom äre ju inte så mycket kvar innan man får vikten så det gör mycke i last-tid

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Kronan  
#107330 Hej

Ett tips till ni som har ALS och har problem med 3M
har byggt om någon så den bakre banken är flyttbar
en kolv från grinden några slangar och koppla ihop,
i med distanser, bygg ett snyggt skydd över
Funkar fint

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Solhemsskog  
#113713 säger de samma, byggde om min bakre banke så den blev flyttbar, lite pyssel med slangarna till banken men annars inga problem...

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Hoggar  
#367880 Har kört med als i 5500 timmar nu och anser att det inte är värt pengarna. Inköpspris och montering på (250tusen?), drar en massa fett till smörjning, reparationskostnad (delar och speciellt ståtid), underhåll t.ex städa under bankarna och efterdra bultar och vajrar samt att andrahandsvärdet sjunker då als inte är så attraktivt begagnad eller i andra länder (har ja hört)
Visst de är väldigt fint o köra men kör man verkligen in kostnaden?

Vore kul och höra om någon vet vad inköpspriset på VLSen ligger på.

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Hoggar  
#367884 Tror själv på ett standardrede med egen påbyggd breddning, samt att man tar bort främersta banken då jag anser att den inte gör någon nytta utan bara är i vägen när man ska lasta och lägga ner gripen. Samt att man får bort lite onödig vikt och kan istället lasta 1 ton mer virke istället.

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Hoggar  
#367885 (lägga ner gripen när man viker ihop och lägger ni kran)

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

jelu777  
#367888 TYcker samma. ALS funkar bra när det funkar men det funkar sällan. vet inte vad vls kostar, robustare verkar det.
Har sett att några monterat loadflex på JD maskiner. fin skalp för KOmatu!

Annars lastar du som bilden!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Hoggar  
#367889 Förstår att han lastar sådär, svårt att få till vikt när man kör kort massa. Undra hur han lastar när han kör timmer

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Fredrik Reuter  
#367901 Boggiras på en JD skotare inom kort - Check! :wink:

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Hoggar  
#367942 Bara för att maskinen är grön så kan han ju inte lasta som om de vore en Timberjack

Användarvisningsbild

Sv: VLS EL ALS

Fredrik Reuter  
#368143 Ja, hur mycket tror ni det är på lasset, i fub?
Räknade snabbt till ~60 stockar, håller varje 0,5 fub så är det ju runt 30 fub.
Fast det känns lite lite, eller?
Har hört genom åren att ex 1710 med ALS och 890 med loadflex har last över 40 fub timmer.

I så fall får jag kanske revidera min mening ovan, boggin håller kanske, i alla fall ett tag...

Avatar Fallback

Re: Sv: VLS EL ALS

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368239
Fredrik Reuter skrev:Ja, hur mycket tror ni det är på lasset, i fub?
Räknade snabbt till ~60 stockar, håller varje 0,5 fub så är det ju runt 30 fub.
Fast det känns lite lite, eller?
Har hört genom åren att ex 1710 med ALS och 890 med loadflex har last över 40 fub timmer.

I så fall får jag kanske revidera min mening ovan, boggin håller kanske, i alla fall ett tag...


Ja ett rejält lass är det i varje fall säkert 35 kubik...
890 med 40 kubik tror jag är lite överdrivet, tvivlar att man får på det stolparna är rätt korta på loadflexet, vi har ändå kört 2 st 890 loadflex... Nog får du på ett rejält lass men 40 nja tvivlar på det,
1710 däremot kan jag köpa tar ett större lass hultdins stolpen som sitter på als och även f 18 wideload xl är 55cm högre än 895ans när man kört upp dom max, bredden är snarlik alla runt 460

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368245 Vls med 4 hydrauliska als stolpar måste ju bli ett riktigt fint lastutrymme, man behöver ju ingen hydraulik på banken längst fram och längst bak där räcker det ju med bara en låg stolpe utan den gula förlängningen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).