Föryngring

Anpassa Skogmas bärram för plantkassetter till långa persone

1 inlägg 2070 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anpassa Skogmas bärram för plantkassetter till långa persone

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368148 Det är inte bara röjselar som behöver anpassas till långa personer. Även andra bärmesar, så som Skogmas bärram för plantkassetter, behöver modifieras, för att passa mun långa rygg.

Det jag gjort är att Åbergs plåt fick svetsa på ett extra stag med två byglar för axelremmarna. Detta stag hamnade ca 17,5 cm högre än originalstaget. På toppstaget svetsades två byglar för toppstamarna.

Skogmas höftbälte monterades på och 4 spännen byttes ut i preventivt syfte, för att att de inte skulle glida upp. Dessutom passade jag på att flytta dessa spännen 5-10 cm i sidled, för att bättre passa till den aktuella bärramen. Slutligen byttes även själva midjedremmen och midjespännet (enbart hanen) ut för att inte det ska glida upp lika lätt som på originalet. Denna del av modifieringen gjordes på Gardells.

Slutligen fick jag sätta på ett ventilerande mesh-nät till Haglöfs gamla ramryggsäckar, för att hålla ryggen fri från själva ryggen. Detta mesh-nät hittade jag på Skövde natur.

Bifogar givetvis lite bilder.
/Niklas



   TS
Arevo
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).