Skördare

Storlek på skördare

9 inlägg 4172 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på skördare

estar  
#367969 Hej. Jag har en fundering.

Vi står i valet å kvalet när det gäller skördare. Vi ska köra 70% slutavverkning och 30% gallring.

Villken skördare och aggregat skulle ni välja?

Vi har tittat på komatsus 911 med deras s92.

Är det någon som kört dom som har lite för och nackdelar så vore det tacksamt :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på skördare

Hoggar  
#367978 Märke väljer ni själv men blire grönt så rekommenderar jag starkt 1270 med h414.
Favorit aggregatet är dock Logmax, 10 000 timmars garanti på slangarna säger en del om kvaliteten

Avatar Fallback

Re: Storlek på skördare

Helmer95  
#367979 Är de rött eller grönt som gäller för er?

Rottne har ju börjat lite smått med Logmax annars och en H14 med 12m kran är riktigt smidig i gallring :) men jag är lite blå i blodet också ;)

Skulle jag välja mellan 911/1270e så känns väl 911:an smidigare i gallring men 1270:in har kanske lite mer kraft i slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Storlek på skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367996 Var i landet håller du till? Skiljer ju en del mellan norra och södra Sverige....
Här uppe skulle jag nog välja en 911 c93 eller s92 om man gillar det, kanske stora kranen och 11m.
1170 och 413 om det blir grönt, 1270n funkar säkert också men dom verkar ta så mycket bränsle

Avatar Fallback

Re: Storlek på skördare

i skogen  
#368012 911a med den större kranen (931ans) är ju klart bästa alternativet om ni ska slutavverka 70% och då kan ni ju ta en 11meters så har ni bra förutsättning när ni gallrar med. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på skördare

skogsjan695xl  
#368047 Är det 911 med 11 meter kran s92+flerträd så blir det 931 kran automatisk. Eller rättare sagt så är hela framramen en 931a.

Avatar Fallback

Re: Storlek på skördare

i skogen  
#368050 Det går även att få en 11 meterskran på nya 911an med standard (200) kranen och med s92 agg. behöver inte vara större kranen bara för att man vill ha 11 meter.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Storlek på skördare

skogsjan695xl  
#368052
i skogen skrev:Det går även att få en 11 meterskran på nya 911an med standard (200) kranen och med s92 agg. behöver inte vara större kranen bara för att man vill ha 11 meter.

Det är helt rätt. Men direkt du ska ha flerträdshantering och 11 meter. Då blir det en halv 931.
Väntar själv att få en om några veckor nämligen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Storlek på skördare

i skogen  
#368059
skogsjan695xl skrev:
i skogen skrev:Det går även att få en 11 meterskran på nya 911an med standard (200) kranen och med s92 agg. behöver inte vara större kranen bara för att man vill ha 11 meter.

Det är helt rätt. Men direkt du ska ha flerträdshantering och 11 meter. Då blir det en halv 931.
Väntar själv att få en om några veckor nämligen.


200 kranen med 11 meter och flerträd finns redan ute på körningar, en går här i Ljusdalsområdet redan. flerträdsutrustningen är inte det avgörandet när det gäller valet av de två kranstorlekarna som finns att välja mellan, utan det är nog mera beroende på hur stor del en maskin ska gallra eller jobba med slutavverkningar.
största delen slutavverkning då är nog större kranen klokare val, men är det mestadels gallring räcker även 200 kranen till med flerträdsutrustning. har testkört båda alternativen.
Men en sak är säker det är en härlig maskin, och grattis skogsjan ni har nått att se fram mot nu när ni väntar på er maskin. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).