Uppvärmning

Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

27 inlägg 12394 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367995 Min reglering av värmepumpen sker i grova drag med med utegivare, framledningsgivare, returgivare och en centralt placerad innegivare som ser kaminen samt ur som sköter natt/behovssänkning.
Inga termostatventiler på radiatorerna dom ska vara fullt öppna dock injusterade för att inte kortsluta. En 200 liters volymförstorare och uppställd gradminuts styrning ger få starter och lång livslängd på värmepumpen.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Olov Jonsson  
#380231 Tycker resonemanget kring kamineldandet är lite lustigt.. Om man nu ska elda en till två brasor om dagen är det inte bättre att den eldnigen täcker hela värmebehovet inklusive varmvatten istället för bara stödeldning? Har jobbar kompisar som ifrågasätter att vi eldar med ved när vi har värmepump också. Med själva drar dom in kubikvis med ved i vardagsrummet å eldar upp i en kamin som inte i närheten kan konkurrera med en vedpanna både vad gäller miljö eller verkningsgrad. Värmepump är bra men låt vedpannan sitta kvar i huset ifall man vill elda när det är kallt.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Ola63  
#380392 Efter 30 år med flis och senare havreeldning har jag monterat in jordvärme, 300 kvadratmeter hus som värms. Aldrig mer någon form av biovärme. Förra vintern kostade värmen ca 6500 kWh och inte har man lyft en motorsåg för en gångs skull. Fattar inte hur man kan räkna hem en vedanläggning idag.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Olov Jonsson  
#380407 För mig är det helt obegripligt hur 300kvm hus kan göra av med 6500kwh. Vi ligger på mellan 15-20000kwh med jordvärmepump.. Innan installation av värmepump låg tidigare ägare på ett total elförbrukning på ca 70000kwh. Hur många är ni i hushållet som förbrukar varmvatten? Vad har ni för inne temp? Vart i Sverige ligger huset?

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Ola63  
#380448 I dalarna, 2 pers, 23 grader inomhus och minst 3 duschar om dagen.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Ola63  
#380449 Vår totala elförbrukning under perioden juni 2014 till maj 2015 var ca 13000 kWh. Då använder vi motorvärmare och snålar inte med belysningen. Mina föräldrar har ca 6500 kWh på 350 kvadrats timmerhus, mätt med separat elmätare. Thermia G3 14kw värmepump och 800 m slinga. Vi hade ca 35000 kWh i förbrukning med havreeldning. Nuvarande anläggning beräknad till 10000 kWh.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380451 Som vanligt finns inget rätt svar, värdet ligger i betraktarens ögon. Ved för den som vill maximera sitt oberoende och ser arbetet med den som positivt. Bergvärme för dem som vill slippa arbetet. Allt annat varianter på samma tema men man får en plåtlåda utanpå huset.
Så, i min värld så ger jag plusvärde för ved och berg. Saknar huset endera minusvärde.
Men osäker på det där med solpaneler för egen elproduktion nu när jag blivit med laddhybrid. Det var en ny tanke för mig, måste räknas på.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Olov Jonsson  
#380459 Okey det är bra gjort. Har man så låg förbrukning så förstår jag att man inte ids elda med ved :) . Så det innebär att ni har en total elförbrukning på ca 11000? Vad är det för typ av pump? Är det en sån med steglös kompressor?

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Ola63  
#380501 13000 kWh på ett år. Vet inte vad det är för kompressor.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Skogstinsen  
#380522 Ja gör över med 3300kWh/år. Och då är all el inräknad. Har 120m2 hus, kulvert och maskinhall på 60m2. Eldar med ved, överallt bara led lampor, diskmaskin går på varmvatten. likaså tvättmaskin dock med ställbar termostat.

Eldar upp 15 staplade m2/år. 50cm klabbar i en innova 50 och 3 kubik acktank. Går att sänka elförbrukningen ca: 10% till då jag har 3st gamla grundfos cirkulationspumpar.

Jag skulle aldrig byta till bergvärme!!

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Olov Jonsson  
#380673 @ola63 Då är det bara gratulera till ett väl fungerade värmepumpssystem:)

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381122 Om värdet stiger eller sjunker beror helt och hållet på vilken köpare det finns sen när huset ska säljas. Sätter du in värmepump men köparen föredrar vedeldning så faller priset som den är villig att ge. Då kanske han vill bygga om till vedeldning eller så kan det vara tvärt om att han inte vill ha vedeldning utan bergvärme så då bygger köparen om till det. Installera det som du vill ha och låt nästa ägare göra som dom vill. Vill man tjäna pengar så finns det andra sätt att göra det på istället för att spekulera i vad nästa ägare kan tycka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).