Bioenergi

Restaurering av strandäng

9 inlägg 4475 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Restaurering av strandäng

SUNNANSJOBONDEN  
#367662 Hej, skall restaurera 10 ha som var strandängar för 30-60 år sedan. Så gott som alla träd och all busk skall bort. Väg löper utefter området, men delar av det är sankt. Enligt skogsbruksplan finns nästan 1000 m3sk där. Massaved och bränsleflis föreställer jag mig. Jag söker ett företag som kan ta på sig hela jobbet inklusive ta bort allt ris (alternativt lägga det i hög så bränner vi själva). Alla tips på företag som kan göra det, hur det kan tänkas se ut ekonomiskt. Blir vi skyldiga eller betalar massan jobbet? Särskilda saker att tänka på? Efter röjningen skall det kor på betet. Restaureras med EU stöd. Finns i Järlåsatrakten, mellan Uppsala och Sala.


Senast redigerad av SUNNANSJOBONDEN fre 22 jan 2016, 22:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Restaurering av strandäng

hfab  
#367668 För att få tips på en entreprenör är det nog bra om du uppgav vart i världen jobbet ska utföras.

Avatar Fallback

Re: Restaurering av strandäng

velasse  
#367679 Bor du i Sjunnansjö utanför Ludvika ring 070-563 77 00.

Användarvisningsbild

Re: Restaurering av strandäng

SUNNANSJOBONDEN  
#367683 oops, det här är i Järlåsam mellan Uppsala och Sala. Vet inte hur man redigerar det första inlägget....

   TS
Avatar Fallback

Re: Restaurering av strandäng

åberg  
#367706 Du har två knappar uppe i högra hörnet på varje inlägg. Den med kugghjulet och pilen trycker du på. Då kommer det fram två alternativ, "Redigera inlägg" och "Rapportera detta inlägg" och då trycker du naturligtvis på "Redigera inlägg". Sen gör du dina ändringar och skickar. :smile:


Tillägg: Det kommer visst upp ett alternativ "Ta bort inlägg" också, men det förändrar ju inget i den aktuella frågan.

Avatar Fallback

Re: Restaurering av strandäng

röjar kalle  
#367788 Så mycket kan jag säga det kommer att bli dyrt :shock:

Användarvisningsbild

Re: Restaurering av strandäng

anersimyra  
#367796 Jag röjde en sådan strandäng på ca 30 ha för några år sedan, tyvärr tillät inte regelverket att någon som helst växtlighet sparades, att ställa ut buketter eller enstaka stora träd var inte att tänka på. Men, röjstammar och ris kunde utan problem lämnas då korna på mycket kort tid trampade sönder detta.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Restaurering av strandäng

isteskog  
#367800 Vansinne att man måste ta bort nästan alla träd :shock:
När den regeln kom från EU så tog jag bort betena ur stödarealen. Det bör finnas träd och dungar på beten som inte går att plöja. Djuren behöver skugga och skydd vid dåligt väder, fåglar och andra djur likaså. Likordningen och svenska bästiklassen regler gör ett landskap som förlorar mångfalden.
Jag röstade NEJ till EG och det står jag för än idag! 😡

Användarvisningsbild

Re: Restaurering av strandäng

anersimyra  
#367807 Jag tog upp frågan med markägaren, bland annat ville jag spara växtlighet i en bäckravin och spara till ett alleliknande bestånd utefter strandlinjen och mindre utspridda grupper. Men EU:s regler förbjöd uttryckligen att minsta buske fick sparas.. :sad:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).