Skogsvagn (Huggarvagnar)

Traktorsax med handtag?

35 inlägg 16127 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

husqvarna_med_sthil  
#363295 Såg en traktorsax på swedol i Sundsvall, dock utan handtag. Lyfte i den en smula och jag tyckte den kändes onödigt tung om man tänker att man ska vinscha en del. Hur som 1000-lapp skulle de ha för den, rejäl pjäs, rak utan vinklar som i länkar från tidigare inlägg.

FTG
Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363350 Fin verkstad, vad skall du ha för den vänstra saxen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#363381 Det är en bra verkstad som stått i princip oanvänd sedan 1999. Men nästan fullt utrustad med alla metallmaskiner utom gas...

Vet inte om jag vill sälja saxen. De gamla saxarna går.liksom inte att återanskaffa.

Men är det fortfarande intressant får du gärna låna en sax men jag är.Inte i Göteborg på en månad.

Kanske denna?
http://www.reservex.se/artiklar.asp?id=52767

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363455
Mangan skrev:Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.

Du har ju en 135:a. Har inte den nivåstyrd hydraulik? När jag kör med Grållen, som inte har nivåstyrd hydraulik, är det lätt för då kan man komma åt spaken för trepunkten när man står bakom traktorn, och därmed få stopp på sänkningen vid lagom läge på saxen. På den större MF, som har nivåstyrd hydraulik, kräver det lite mer känsla när man sänker stocken eftersom man inte vill gå tillbaka till högerdörren för att justera läget på trepunkten för att enkelt kunna lossa saxen.

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

lidköping  
#363496 Jag undrar om jag skulle få låna saxarna och rita av dom och skära ut nya. jag kör också med vajerkran i skogen. Jag har skuret ut material till en stockvändare som jag fick låna av en person och den stockvändaren blev bra till mitt kedjesågverk när jag ska rulla på stockarna. Jag har inte provat den i skogen än.

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#363505 Det ska väl vara lösbart. Jag måste komma ut och prova dem bara så jag tycker de verkar något bra :)

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

lidköping  
#363514 Tack! Det blir bra!

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Hema  
#363522 Hmm, jag har lite svårt att se hur man med tung stock i sax lätt får den att släppa genom att dra i handtaget. Handtaget är väl för att förenkla vid fastsättning?

Om man vill ha handtag utan risk för att de ska ta skada vid invinschning är väl något liknande denna modell rätt okey.
Bild


Annars finns ju den gamla timmerklon:
Bild

Från tråden hos forumet maskinisten:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=18226
Där finns även en kort film hur den funkar:

Är själv lite intresserad o få fatt i en sådan.

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363539
th skrev:
Mangan skrev:Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.

Du har ju en 135:a. Har inte den nivåstyrd hydraulik? När jag kör med Grållen, som inte har nivåstyrd hydraulik, är det lätt för då kan man komma åt spaken för trepunkten när man står bakom traktorn, och därmed få stopp på sänkningen vid lagom läge på saxen. På den större MF, som har nivåstyrd hydraulik, kräver det lite mer känsla när man sänker stocken eftersom man inte vill gå tillbaka till högerdörren för att justera läget på trepunkten för att enkelt kunna lossa saxen.


Förstår inte riktigt, jag har ju en vajerkran där jag kan sänka ner stocken smidigt?

Hema, tanken är att man skall kunna rycka loss saxen när stocken ligger på backen/vältan, inte i luften.

En sådan grip som du visade har jag sökt efter länge. S-krok/grip har jag hört ett annat namn på den, tror den har nämnts här för många år sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363641
Mangan skrev:
th skrev:
Mangan skrev:Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.

Du har ju en 135:a. Har inte den nivåstyrd hydraulik? När jag kör med Grållen, som inte har nivåstyrd hydraulik, är det lätt för då kan man komma åt spaken för trepunkten när man står bakom traktorn, och därmed få stopp på sänkningen vid lagom läge på saxen. På den större MF, som har nivåstyrd hydraulik, kräver det lite mer känsla när man sänker stocken eftersom man inte vill gå tillbaka till högerdörren för att justera läget på trepunkten för att enkelt kunna lossa saxen.


Förstår inte riktigt, jag har ju en vajerkran där jag kan sänka ner stocken smidigt?

Sorry, var för fast i min egen användning av saxen där jag lunnar med trepunkten. Användning med vajerkran har jag ingen erfarenhet av eftersom man där inte kan låta kranen "trycka till" saxen i slutet av sänkningen för att underlätta att den släpper, något som funkar bra med trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#366496 Se vad man kan hitta när man letar takbräder...

4 armar som griper om stocken, kedjan som drar åt klorna och rundade armar så den ska kunna glida och även rotera.

Måste prövas

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366505 Den fungerar utmärkt. Använde den sist jag o farsan var ute o vinschade. Den slingrar sig emellan stubbar o stenar.

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Sandström87  
#366506 Dessa saxar heter domänsaxen och finns att köpa nya på skogma

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#367638 Nu har jag provat med winsch och sax.Mycke förnämligt och även om jag kanske inte behöver använda handtaget så sitter det inte i vägen. Bara att lyfta saxen i handtaget och dra ner vajern med piggen är smidigt.

Så tyvärr blir det ingen till salu men erbjudande om att låna står kvar.

Bifogar en liten bild hur det blev med saxhölstret på grinden. Även om jag har hydraulkran så är den ju alltid för kort.

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367670 Kul att du är nöjd, men synd att du behöver bägge. :) Hur menar du med att dra ner vajern med piggen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).