Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

53 inlägg 37863 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367409 Om kvalitetsvirke inte är gångbart så får man väl ha kvar en pelarsal på fastigheten som
naturskydd. Resten blir granåkrar med avverkning vid 20-25cm brh. 20-25års omloppstid.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Hema  
#367410 Annan synvinkel, kommer vi i Sverige kunna ha kvar någon energitung industri med rådande energipolitik? Samt hur ska vi kunna konkurrera, om vi gör samma sak som de andra?

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367420 Nej, sånt man bygger hus med. Och renoverar hus. Hmm, verkar inte vara någon tydlig långsiktigt trend... Från FAOSTAT.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Skogsforskare  
#367426 Den typen av regelvirke behöver inte vara av speciellt bra kvalitet. Och frågan är vad som händer i framtiden. Martinssons i Bygdsiljum tillverkar både byggelement och utomhuspanel av limträ, och då behövs inte heller kvalitetsvirke.
Skälet till att det är ganska liten prisskillnad mellan massaved och sågtimmer är ju att det inte finns nån jättestor efterfrågan på sågtimmer av hög kvalitet. Någon måste ju vilja köpa de dyra sågade varorna.
Handen på hjärtat, när köpte någon av er som läser här inne stora mängder granbräder av hög kvalité?

Användarvisningsbild

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Fredrik Reuter  
#367428 Väver in Virkesimporten till Kina har minskat drastiskt i denna diskussion.
Vad tror ni det är Sverige har exporterat som är High-End och ökar i försäljning trots sämre tider i Kina? Skulle vara intressant om någon satt på mer information om detta, kan det vara limträ som står för en stor del? Eller är det utsorterat sågat av högre kvalitet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Hema  
#367436 När jag ska byta fasad, så är min tanke att välja norrlandsvirke iaf.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

husqvarna_med_sthil  
#367453 Hänger med i tråden men jag skulle vilja veta var gränsen för kvalitetsvirke går, vad är kvalitetsvirke och vad används det till och var ? Kanske en dum fråga men jag ställer den iaf så slipper nån annan :grin:

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

alias  
#367456
husqvarna_med_sthil skrev:Hänger med i tråden men jag skulle vilja veta var gränsen för kvalitetsvirke går, vad är kvalitetsvirke och vad används det till och var ? Kanske en dum fråga men jag ställer den iaf så slipper nån annan :grin:


Kvalitet betecknas väl av marknadsföringsnissarna som egenskaper som kunden är beredd att betala för (något som skapar mervärden för kunden), och inte några statiska egenskaper.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

jannee  
#367457 Kvalitetsvirke gör de möbler av i södra delarna av Europa. Tidigare gjorde man fönster av just kvalitetsvirke. Numera kokar de ALLT som de kommer över.
Har själv lastat mycket kvalitetsvirke bl.a Snasbäcken (Furudal) Horndal och Nordanå sågverk som just gått till södra Europa.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

husqvarna_med_sthil  
#367460 Man kan säja att speciellt efterfrågade längder bortom standard, grovlek osv kan vara kvalitetsvirke. Alltså speciellt efterfrågat då.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

husqvarna_med_sthil  
#367483 I vanlig ordning är det hundra frågor från mitt håll men jag har funderat över blädning, ibland kanske det är olämpligt men är det någonsin förbjudet, även om vi låt säga i en grovskog hugger ur för att få uppslag tex. ? Även en gammal blädningsskog kommer ju till sist att trycka tillbaka de yngre träden och kvar blir de långa och grova stammarna.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

alias  
#367487
husqvarna_med_sthil skrev:I vanlig ordning är det hundra frågor från mitt håll men jag har funderat över blädning, ibland kanske det är olämpligt men är det någonsin förbjudet, även om vi låt säga i en grovskog hugger ur för att få uppslag tex. ? Även en gammal blädningsskog kommer ju till sist att trycka tillbaka de yngre träden och kvar blir de långa och grova stammarna.


Så länge du behållit ett tillräckligt högt virkesförråd för att tillvarata markens produktionsförmåga någorlunda så har det aldrig varit förbjudet - då klassas det som en gallring. Problemet historiskt har varit att man har huggit för hårt så att det till sist bara har blivit kvar glesa och ojämna bestånd med tidigare undertryckta stammar - vad vi har kallat tras-/restbestånd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

husqvarna_med_sthil  
#367491 Tack ! Jag funderar att vid min stuga som numer har ett hygge på ena sidan och skapligt skiktad skog på den andra göra en höggallring på den sida det inte är hugget. Jag vill ha utsikten men inte över ett hygge så att säga. Förslaget kommer från övrig familj här och jag funderar på att göra så, risken för stormfällt blir minst sagt överhängande men då får jag väl anmäla och ta resten då om det skulle hända.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

isteskog  
#367501 All blädning är egentligen gallring! :wink:

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Hema  
#367503 Kvalitetsvirke för mig är jämnt mellan årsringarna och relativt tätt. Även friska kvistar, gärna mindre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).