Motorsåg och handhållet

Egenblandad bensin eller färdigblandad?

10 inlägg 17575 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Qråcky  
#367384 Hej!

Finns säkert trådar om detta, men i alla fall. Har under vinterns lopp använt bensin med Husqvarnas LS+ iblandad i min 339XP. När jag kör längre pass märker jag dock att jag får huvudvärk (kan förstås ha andra orsaker också, men har hänt nu under vinterns lopp).

Det jag nu undrar är om färdigblandad bensin (t.ex. Aspens 2-takts) är bättre i mitt fall? Kräver sågen att man ställer in den när man byter bensin på detta vis?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Tjita1  
#367408 Nja, såvida du inte kör på någon hiskeligt högoktanig muskedunderbensin nu så har troligen aspensoppan lite högre oktantal, särskilt vid mager blandning, så det är väl isåfall att du skulle kunna magra den litegrann, men går den bra på handelssoppa bör den gå bra på aspen på samma inställningar också.

Avatar Fallback

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367413 Kör alltid med Aspen, självblandad ryker och mycket farliga ämnen finns i vanlig handelsbensin.
Det här är ett ämne som är brandfarligt :wink:

Avatar Fallback

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

opekka  
#367423 Har i fem år kört enbart på Sthils färdigblandade bensin i motosåg och röjsåg. Det senaste året upplever jag att bränslet förändrats, det doftar lite lacknafta om avgaserna som tidigare var doftfria.

Jämfört med tidigare tvåtaktserfarenhet med självblandad bensin+olja går nuvarande sågar mycket bättre. Startar alltid. Beckar inte igen även om bränslet lämnas i tanken några månader. Lika lättstartade efter några månader, som om det vore färsk bensin i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367425 Man ska vara väldigt försiktig vid bränsle byten och andra ändringar i kost.
Olika bränslen kan vilja ha olika inställning i just din såg. Är det sot koks och avlagringar är det inte ovanligt de försvinner och i den processen finns en stor skaderisk. Jag har sett hundratals misslyckade konverteringar, men hört många här som tycker det funkar fint o bara byta o gasa på.

Kan inte rekommendera nån o byta bränsle eller ens olja de blandar med utan o ta reda på mer först. Gärna riva den o se så det inte är skit i den som kan ställa till det. Bäst är o byta kost i samband med sågbyte/renovering.
När jag konverterar äldre såg till kunder är de oftast i behov av genomgång ändå. Efter ordentlig rengöring inuti,så byts vevhustätningar, membran, bränsleslang, filter, några packningar och naturligtvis det som är defekt.

OK och Stihls bränsle har jag ingen erfarenhet av.
Aspen funkar bra och är så vitt jag begriper det bättre alternativet mot handelsbensin.
Biltemas häxbrygd kan jag inte säga nåt gott om, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367434 Kör med Aspen, körde några kvällar åt en med hemblandat och mådde pyton samt hostade så att man var helt matt.

Användarvisningsbild

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Sunilorblede  
#367439 Vad menar ni när ni säger handelsbensin? Vanlig 95/98? Jag och farsan kör på egenblandad alkylat köpt i pump på okq8. Hur skiljer det sig från aspen? Upplever inga problem med stora rökmängder.

Användarvisningsbild

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367441 Jo, mackarna har handelsbensin i pumparna till vanliga fordon.
Har ingen Q8 i närheten o tanka hos så jag har ingen erfarenhet från det bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

totte  
#367640
Sunilorblede skrev:Vad menar ni när ni säger handelsbensin? Vanlig 95/98? Jag och farsan kör på egenblandad alkylat köpt i pump på okq8. Hur skiljer det sig från aspen? Upplever inga problem med stora rökmängder.


OKQ8 alkylat är samma typ av bränsle som Aspen, det som kan skilja är oljan. Det finns en del som inte tål Aspen färdigblandad, troligen just oljan som de är känsliga för.

Användarvisningsbild

Re: Egenblandad bensin eller färdigblandad?

Sunilorblede  
#368203 Okej. Ja alkylat som alkylat borde det ju vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).